021-22679213

راهبردهای عملی برای افزایش قدرت تصمیم گیری

tsmim giri
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

decisions

1- بپذیرید که نمی‌توانید همه‌ی گزینه‌های انتخابی را باهم داشته باشید
تصمیم‌گرفتن یعنی این‌که از بین تمام انتخاب‌های موجود فقط یکی (یا تعدادی محدود) را انتخاب کنید. به عنوان مثال، نمی‌توان تمام غذاهای موجود در منوی رستوران را برای شام دو نفره سفارش داد. مسیرهای زیادی هستند که نمی‌توانیم انتخاب کنیم. بسیاری از شغل‌ها هستند که برای آنها ساخته نشده‌ایم و تجربیات زیادی وجود دارند که نمی‌توانیم آنها را از سر بگذرانیم. به گذشته نگاه نکنید، در حال زندگی کنید زیرا هر چه امروز انجام می‌دهید مسیر آینده‌تان را مشخص خواهد کرد.
2- تصور نکنید هر چه بیشتر فکر کنید تصمیمات بهتری خواهید گرفت
این‌که قبل از تصمیم‌گیری فکر کنید، کاملا کار درستی است. اما بیش‌ازحد درباره‌ی یک تصمیم فکر نکنید. گاهی ارزیابی بیش‌ از حد یک موضوع ممکن است به جایی برسد که بیشتر از روشن کردن قضایا، تصمیم‌گیری را برای‌تان سخت‌تر کند. در حالی‌که گاهی تصمیماتی که به سرعت و بر پایه‌ی شهود گرفته می‌شوند، نیز می‌توانند کاملا درست باشند.
3- به‌تعویق‌انداختن تصمیم‌ گیری گاهی ممکن است به ضررتان تمام شود
گاهی نیاز است که تصمیم‌گیری برای یک موضوع مهم را کمی به تأخیر بیندازید. ممکن است به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید یا لازم باشد با کسی مشورت کنید. حتی ممکن است به دلیل استرس شدید، بخواهید آن را به زمانی موکول کنید که آرامش‌تان را به دست آورده باشید. اما این‌کار نباید آن‌قدر طول بکشد که در نهایت به ضررتان تمام شود. زیرا ممکن است در صورت اهمال شما، شخص دیگری کاری را که به تعویق انداخته‌اید انجام دهد (چون شما به آن اهمیت ندادید، من آن کار را به روش خودم انجام دادم) یا زمان‌تان از دست برود (با عرض پوزش، آخرین مهلت درخواست هفته‌ی پیش بود) یا اینکه خودتان پس از مدتی ناچار شوید یک تصمیم کاملا احساسی بگیرید.
4- به شهودتان اعتماد کنید
«شهود» یک احساس، ادراک یا بینش است که اغلب اوقات درک کامل منشأ آن دشوار است. شهود ممکن است منبع مهمی از اطلاعات باشد، بنابراین آن را نادیده نگیرید. البته شهود با تحریک‌پذیری کاملا متفاوت است و نباید این‌دو را با هم اشتباه گرفت. تحریک‌پذیری انگیزه‌ی انجام کاری برای برآوردن نیازهای لحظه‌ای است که اغلب (و نه همیشه) سبب می‌شود تصمیماتی بگیرید که بعدها پشیمان شوید.
5- این را بدانید که گاهی تصمیمات آن‌طور که می‌خواهید درست از آب در نمی‌آیند
فرض کنید تصمیم گرفته‌اید به یک سفر دریایی بروید. یک کشتی درجه‌یک را انتخاب می‌کنید. همه‌چیز به نظر درست می‌آید. اما هنگام مسافرت، متوجه می‌شوید یک حشره وارد کشتی شده است که شما و خانواده‌تان را به مدت ۵ روز مریض می‌کند. به سرعت خودتان را به خاطر این تصمیم احمقانه سرزنش می‌کنید. چرا؟ آیا شما در این اتفاق غیرمنتظره دخالتی داشته‌اید؟
هرگز این‌کار را نکنید. چه کسی می‌گوید که شما تصمیم احمقانه‌ای گرفته‌اید؟ این فقط یک اتفاق غیرمنتظره بوده است. البته این‌که ناامید شوید قابل‌درک است، اما خودتان را به‌خاطر مسائلی که در آن مقصر نیستید ملامت نکنید.
6-در تصمیم‌گیری بهتر است با افراد آگاه، متخصص و با تجربه مشورت نماییم.
7- در مورد تصمیمات گروهی یا خانوادگی بهتر است نظر تمامی افراد گروه را نیز جویا شویم.
8- برای این که تصمیم گیرنده‌ی خوبی باشیم، سعی کنیم خود آگاهی خود را افزایش دهیم.
9- در مورد مسائل شخصی با حفظ و تقویت اعتماد به نفس، اجازه ندهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند.
10-مسئولیت پیامدهای تصمیم خود را شخصاً برعهده بگیریم.
11- با مدیریت و کنترل هیجان‌های خود تصمیمات منطقی‌تری بگیریم. همان طور که حضرت علی‌(ع) فرمودند: «هنگام خشم، نه تصمیم، نه تنبیه، نه دستور».
12- در تصمیم‌گیری‌های خود به تمام جوانب موضوع توجّه کنیم.
13- سعی کنیم قبل از اجرای تصمیم خود پیامدهای مثبت و منفی آن را بررسی کنیم و امتیاز بدهیم.
14- نگاه مثبت، توأم با تفکّر و شناخت باعث می‌شود که تصمیم‌های درست‌تر و منطقی‌تر بگیریم.
15- فرصت تصمیم‌گیری را از دیگران به ویژه فرزندانمان دریغ نکنیم و به آن‌ها اجازه دهیم در مسائل مربوط به خودشان تمرین تصمیم‌گیری داشته باشند.
16- شهامت تصمیم‌گیری را در خود و دیگران تقویت کنیم.
17-به عوامل موثر در تصمیم‌گیری مانند اطلاعات درست، تأثیر فشار گروه‌ها و دوستان، هنجارهای (جامعه، فرهنگ، مذهب)، رسانه‌های جمعی و … توجّه نماییم.
18- به منظور جلب توجّه فرزندان به پیامدهای هر تصمیم‌گیری در مورد برخی از مخاطره آمیزترین تصمیم‌های دوره‌ی نوجوانی با آن‌ها گفتگو کنیم.
19- هدف‌گذاری در زندگی، مقدّمه‌ی تصمیم‌گیری است. به عبارت دیگر افرادی که اهداف کوتاه و بلند مدّت خود را در کلیه‌ی شئونات زندگی مشخص کرده باشند، راحت‌تر و مناسب‌تر تصمیم‌ می‌گیرند.
20- مطالعه‌ی زندگی‌نامه‌ی انسان‌های موفّق در عرصه‌ی علم و ادب و اقتصاد و … می‌تواند زمینه‌ی تصمیم‌گیری‌های مناسب‌تر را در فرد مهیا سازد.
21- اعتماد به نفس داشته باشید. برای اینکار پیروزیهای قبلی خود و توانایی‌های خود را همواره مدنظر داشته باشید.
22-علائم و ناراحتیهای خود را که در قدرت تصمیم گیری شما دخالت می‌کنند، بشناسید و تلاش کنید آنها را رفع کنید.
23-تغذیه مناسب داشته باشید. تغذیه مناسب با افزایش قوای ذهنی ، در تمام زمینه‌های ذهنی قدرت شما را بالا خواهد برد.
24- معلومات خود را افزایش دهید. افزایش معلومات هم در مسائلی که در حال حاضر باید برایشان تصمیم گیری کنید، لازم است و هم در افزایش معلومات به صورت کلی و روزانه در موارد مختلف مدنظر است.
25- در حین تصمیم گیری ، تلاش کنید موضوع را از جنبه‌های مختلف بشناسید و به ابعاد مختلف آن پی ببرید.
26- از افراد آشنا به موضوع حتما کمک بگیرید.
27- از یک نظم منطقی برای تصمیم گیری استفاده کنید. به عنوان نمونه می‌توانید مشقهای مختلف تصمیمتان را بررسی کنید، دلایل مخالفت و موافقت خود را بر هر مشق یادداشت کنید. به این ترتیب و با الویت بندی و امتیاز دادن به زمینه‌هایی که با آنها موافق هستید، تصمیمی را اتخاذ کنید که کمترین شکست و بیشترین احتمال پیروزی را به همراه داشته باشد.
28-همواره به یاد داشته باشیم که در اکثر انتخابهای ما ، انتخاب کامل و بدون عیب و نقصی وجود ندارد و هر انتخاب ما متضمن از دست دادن امتیازاتی است که دیگر انتخابها می‌توانستند داشته باشند. به عبارتی تصمیم گیری بر اساس بیشترین امتیاز و کمترین احتمال شکست انجام می‌شود

یک پاسخ

  1. تشکر از مطالب خوبتون
    بنده متاسفانه درتصمیم گیری همواره دو دل هستم و همیشه فرصتهای خوب را ازدست میدهم
    خواهشمنداست مرا راهنمایی کنید
    باتشکر
    A.F

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: