021-22679213

افسردگی پنهان: وقتی همه چیز آنطور که به نظر می رسد نیست

چرا برخی از افراد مبتلا به افسردگی از بیرون شاد به نظر می رسند؟
افسردگی پنهان: وقتی همه چیز آنطور که به نظر می رسد نیست
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

هرچند “افسردگی پنهان” یک تشخیص بالینی نیست، اما برای بسیاری از افراد، یک مشکل واقعی است. به طور معمول، افسردگی پنهان زمانی رخ می دهد که افراد مبتلا، علائم خود را پنهان می کنند. آنها پشت یک لبخند پنهان می شوند تا دیگران را متقاعد کنند که خوشحال هستند. در نتیجه، این نوع افسردگی اغلب تشخیص داده نمی شود، زیرا وقتی اکثر مردم یک فرد افسرده را تصور می کنند، به کسی فکر می کنند که واقعا غمگین به نظر می رسد یا زیاد گریه می کند. در حالی که درست است که غم و گریه های بی دلیل از ویژگی های رایج افسردگی هستند، اما همه افراد افسرده، غمگین به نظر نمی رسند. فراموش نکنید که افسردگی با جلسات مشاوره فردی قابل درمان است.

افراد مبتلا به افسردگی پنهان اغلب از بیرون شاد به نظر می رسند و افسردگی خود را مخفی نگه می دارند.

علائم و نشانه ها

چه شما کسی باشید که برای تظاهر به شاد بودن در حالی که غمگین هستید شدیداً تلاش می‌کنید، یا فرد عزیزی دارید که گمان می‌کنید ممکن است درد خود را پنهان کند، شناخت افسردگی پنهان می‌تواند به شما کمک کند تا اقدامات مثبتی انجام دهید. در اینجا مروری بر علائم و نشانه های افسردگی پنهان آورده شده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می زند که نزدیک به 265 میلیون نفر در سراسر جهان افسردگی دارند. افراد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است بسیاری از علائم کلاسیک افسردگی، از جمله غم عمیق، عزت نفس پایین و تغییرات در زندگی روزمره خود را تجربه کنند. برخی از این علائم ممکن است برای اطرافیان قابل مشاهده باشند، در حالی که سایر علائم ممکن است از دیگران مخفی بماند.

غیر معمول نیست که افراد مبتلا به افسردگی پنهان تلاش زیادی برای پنهان کردن علائم خود به خرج دهند. به همین دلیل، مهم است که به دنبال سایر علائم کمتر واضح باشید که نشان می‌دهند مشکلی وجود دارد، مانند تغییرات در عادات، خستگی و از دست دادن علاقه به چیزهایی که زمانی از آنها لذت می بردند.

برخی از علائم احتمالی افسردگی پنهان

  • تغییرات در اشتها: در حالی که بعضی افراد هنگام افسردگی پرخوری می کنند، برخی دیگر اشتهای خود را از دست می دهند. تغییر وزن در هر نوع افسردگی رایج است.
  • تغییرات در خواب: برخی افراد وقتی افسرده هستند برای بیرون آمدن از رختخواب تقلا می کنند زیرا مدام می خواهند بخوابند. دیگران نمی توانند بخوابند و ممکن است بی خوابی داشته باشند یا تغییرات عمده ای در عادات خواب خود نشان دهند، مانند بیدار ماندن در شب و خوابیدن در طول روز.
  • احساس ناامیدی: احساس گناه، بی ارزشی و احساس ناامیدی رایج هستند.
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها: افراد دارای افسردگی پنهان ممکن است به فعالیت هایی که معمولاً از آنها لذت می برند علاقه ای نداشته باشند.

علیرغم این علائم و نشانه ها، افراد مبتلا به افسردگی پنهان هنوز هم احتمالاً کارآمد به نظر می رسند. آنها ممکن است شغلی ثابت داشته باشند و به حفظ یک زندگی اجتماعی فعال ادامه دهند. آنها حتی ممکن است شاد و خوشبین به نظر برسند. به همین دلیل، مهم است که در مورد مسائل بهداشت روان به صورت آزادانه صحبت کنید. این کار ممکن است به آنها شجاعت صحبت کردن در مورد احساساتشان را بدهد.

کلینیک روانشناسی آفتاب در کنار شماست

ما با تیمی از متخصصان مجرب و دلسوز در زمینه های مختلف روانشناسی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم. همین الان پیام دهید:

چرا افراد افسرده لبخند می‌زنند؟

پنهان کردن افسردگی چیز عجیبی نیست. افراد به دلایل مختلف شخصی و حرفه‌ای، از حفظ حریم خصوصی تا ترس از قضاوت دیگران، علائم افسردگی خود را پنهان می‌کنند و ممکن است با لبخند آن را بپوشانند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر دلایل پنهان کردن افسردگی توسط افراد می‌پردازیم.

ترس از به دردسر انداختن دیگران

افسردگی و احساس گناه غالباً با هم همراه هستند. به همین دلیل، بسیاری از افراد نمی‌خواهند با مشکلات خود دیگران را آزار دهند. این موضوع به خصوص برای کسانی که عادت به مراقبت از دیگران دارند بیشتر صدق می‌کند. آنها نمی‌دانند چگونه درخواست کمک کنند.

خجالت

برخی افراد معتقدند افسردگی یک نقص شخصیت یا نشانه ضعف است. آنها حتی ممکن است این دروغ را باور کنند که باید بتوانند “افسرده نباشند”؛ وقتی نمی توانند، فکر می کنند مشکلی در آنها وجود دارد. در نتیجه، ممکن است از ابتلا به افسردگی احساس خجالت کنند، زیرا فکر می کنند باید خودشان بتوانند آن را مدیریت کنند.

انکار

افسردگی پنهان ممکن است از انکار فرد مبنی بر احساس افسردگی او ناشی شود. آنها ممکن است فکر کنند تا زمانی که لبخند می‌زنند، افسرده نیستند. بسیاری از افراد نمی‌توانند بپذیرند که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. برای آنها وانمود کردن به اینکه حالشان خوب است، آسان‌تر از آن است که در مورد احساس واقعی خود صحبت کنند.

ترس از برخورد بد

گاهی اوقات افراد نگران پیامدهای شخصی و حرفه‌ای افسردگی هستند. به عنوان مثال، یک کمدین یا وکیل ممکن است نگران باشد که کارفرمایش به توانایی او در انجام وظایفش شک کند. یا، ممکن است شخصی نگران باشد که اگر به شریک زندگی خود بگوید که افسردگی دارد، او را ترک کند. بنابراین، از ترس اینکه به خاطر افسردگی مورد قضاوت یا مجازات قرار بگیرند، پشت لبخند پنهان می شوند.

نگرانی در مورد ضعیف به نظر رسیدن

افراد مبتلا به افسردگی خندان اغلب می ترسند که اگر نشان دهند افسردگی دارند، دیگران از آنها سوء استفاده کنند. آنها نه تنها نگران این هستند که دیگران آنها را ضعیف و آسیب پذیر ببینند، بلکه نگران هستند که دیگران از افسردگی آنها به عنوان اهرمی علیه آنها استفاده کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند ظاهری سفت و سخت داشته باشند تا اینکه بپذیرند که به کمک نیاز دارند.

احساس گناه

از آنجایی که احساس گناه غالباً با افسردگی همراه است، گاهی اوقات افراد احساس می‌کنند که نباید افسرده باشند. آنها ممکن است فکر کنند که زندگی خوبی دارند و نباید احساس ناراحتی کنند.

همچنین ممکن است تصور کنند حتما کار اشتباهی انجام داده‌اند یا به نوعی مقصر ابتلا به افسردگی هستند. در نتیجه، احساس گناه و حتی گاهی اوقات شرمساری از افسردگی خود می‌کنند؛ بنابراین آن را پشت لبخندی پنهان می دارند.

دیدگاه‌های غیر واقعی درباره شادی

شبکه‌های اجتماعی شادی را به گونه‌ای غیر واقعی به تصویر می‌کشند. بسیاری از افراد با پیمایش در این شبکه‌ها، تصاویری از افراد شاد را مشاهده می‌کنند. در نتیجه، به این باور می‌رسند که تنها کسانی هستند که با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند.

کمال‌گرایی

کمال‌گرایان غالباً در هنر بی‌نقص به نظر رسیدن مهارت دارند. برای بسیاری از آنها، این به معنای پنهان کردن هرگونه درد یا مشکلی است که تجربه می‌کنند. در نتیجه، اعتراف به افسردگی به معنای نقص در زندگی آنها خواهد بود و آنها به هیچ وجه نمی‌توانند خود را به انجام این کار وادار کنند.

خطر خودکشی

افسردگی اغلب باعث افکار مرگ و خودکشی می شود. اما گاهی اوقات، افراد مبتلا به افسردگی بالینی انرژی لازم برای ایجاد یک برنامه و پیگیری کامل خودکشی را ندارند. در حالی که هر فرد مبتلا به افسردگی در معرض خطر خودکشی است، افراد مبتلا به افسردگی خندان ممکن است در معرض خطر بالایی باشند زیرا عملکرد بالایی دارند.

افراد مبتلا به افسردگی خندان اغلب انرژی کافی برای پیگیری افکار خودکشی دارند. علاوه بر این، افراد مبتلا به افسردگی خندان اغلب درمان نمی شوند. افسردگی درمان نشده ممکن است در طول زمان بدتر شود و احتمال خودکشی را افزایش دهد.

اگر افکار خودکشی دارید، همین الان برای دریافت کمک با ما تماس بگیرید: tel:09224868783

درمان افسردگی پنهان

فردی که به افسردگی پنهان مبتلا است ممکن است به طور رسمی با عنوان “افسردگی با ویژگی های غیرمعمول” تشخیص داده شود. دلیل این امر این است که برخی از علائم این نوع افسردگی با علائم افسردگی معمولی متفاوت است. به عنوان مثال، فردی که به افسردگی پنهان مبتلا است ممکن است در ظاهر شاد به نظر برسد، در حالی که در واقع احساس غم و اندوه می کند.

همانطور که سایر انواع افسردگی قابل درمان هستند، افسردگی پنهان نیز به درمان پاسخ می‌دهد. درمان این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دارو درمانی: داروهای ضد افسردگی می‌توانند به بهبود علائم افسردگی کمک کنند.
درمان روانشناختی: درمان‌های روانشناختی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) می‌توانند به فرد در تغییر افکار و رفتارهای منفی خود کمک کنند.
تغییر در سبک زندگی: تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی نیز می‌تواند در بهبود علائم افسردگی موثر باشد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است افسرده باشید، حتما با یک متخصص صحبت کنید و علائم خود را توضیح دهید. برای دریافت مشاوره می‌توانید با کلینیک روانشناسی آفتاب تماس بگیرید.

چگونه به یک فرد مبتلا به افسردگی پنهان کمک کنیم؟

اگر فکر می کنید کسی را می شناسید که به افسردگی پنهان مبتلا است، نگرانی های خود را با او در میان بگذارید. عادی جلوه دادن مشکلات سلامت روان و صحبت با او در مورد چگونگی دریافت کمک می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. هم از نظر احساسی و هم از لحاظ عملی از او حمایت کنید.

به عنوان مثال، می توانید پیشنهاد دهید که او را به یک جلسه مشاوره برسانید، یا بسته به نوع رابطه تان، حتی می توانید پیشنهاد دهید که او را در مراجعه به مشاور همراهی کنید. علاوه بر اینها او را به سمت حمایت اجتماعی هدایت کنید. آنها را در مورد خدمات سلامت روان در دسترس مطلع سازید.

اگر عزیز شما از دریافت کمک امتناع می کند، بهتر است خودتان با یک درمانگر صحبت کنید. صحبت کردن با یک متخصص می تواند در مدیریت استرس خودتان به شما کمک کند و همچنین استراتژی هایی که می توانید برای کمک به فرد مورد علاقه خود استفاده کنید را به شما آموزش دهد.

خلاصه

افراد مبتلا به افسردگی پنهان اغلب غم و اندوه خود را با لبخند و ظاهری آرام پنهان می‌کنند. این ظاهر برای پنهان کردن آشفتگی و رنج درونی آنان طراحی شده است. اگر شما یا یکی از عزیزان تان علائم افسردگی را تجربه می‌کنید، اما آن را از همه پنهان می کنید، باید بدانید که کمک و امید برای بهبود این شرایط وجود دارد.

اولین قدم را بردارید و به دنبال کمک بروید. با درمان و حمایت مناسب، لبخند ظاهری‌تان با احساسات درونی شما همسو خواهد شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: