معرفی کتاب روش های نوین در روانشناسی (خویشتن جدید)

نویسنده مورییل جیمز و لویس ساوری

ترجمه دکتر بهمن دادگستر

کتاب خویشتن جدید بر اساس نظریه تحلیل رفتار متقابل نگاشته شده است. از شاخصه های این کتاب توجه به جنبه عملی  و کاربردی بودن مباحث در هر  فصل می باشد.

در مقدمه آمده است  که مطالب این کتاب مانند بسیاری از نظریات علمی ناگهان پدید نیامده است بلکه ریشه هایی قدیمی در آثار ادبی و فلسفی و پزشکی دارد  بعنوان مثال در فرهنگ ایران زمین  به حق، یکی از پایه گذاران  علم روانکاوی بدلیل توجه به شناخت درون انسان مولانا بوده است. این شاعر گرانقدر  در ابیاتی به بی ثباتی روحی آدمی اشاره می کند.

مولانا در این متن می نویسد:

ساعتی میزان آنی و ساعتی موزون این                                               

بعد از این میزان خود شو تا شوی موزون خویش

در این ابیات دستیابی فرد به توانایی ها و استعدادهای درون آدمی مورد تاکید است. روانکاوی مدرن می کوشد که  فرد را آنچنان به خود آورد که با درون خویش ارتباط برقرار نماید و در کتاب حاضر نیز تاکید بر این آشتی با خویشتن خویش شده است تا فرد به یک نقطه عطف و ثبات شخصیتی برسد.

هر فصل این کتاب حاوی سلسله مطالب و نظریات جدید وسپس تمریناتی است  که به وسیله آنها کمک های ارزنده ای به  خواننده  در قالب خود درمانی می‌نماید. ونیز تلاش بر این شده است که وجود واقعی انسان که همانا وجودی سالم، پر بار، خلاق و دوست داشتنی و پذیرفته شدنی با عنوان خویشتن جدید به وجود آید.

مطالعه این کتاب به افرادی که علاقه به تغییر واقعی خود دارند توصیه می شود و لازمه این تحول با دقت خواندن کتاب و انجام تمرینات عملی است که موجب می گردد رویدادهای گذشته چه بصورت رنج های اولیه  چه خاطرات خوش آن دوران زنده شود.  زیرا نوشتن و تفسیر آنها و درگیری‌های روانی موقتی برای فرد، مسیر را برای آشتی با خویشتن هموار می سازد. همچنین به بازسازی شخصیت روانی فرد و ایجاد  کودک  والد  و بالغ مجدد،  درون  فرد تاکید می‌نماید.

لازم به ذکر است که مشاوران مرکز آفتاب  با رویکرد تخصصی تحلیل رفتار متقابل در این مسیر همراه شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *