021-22679213

پیش به سوی حرفه ای شدن… (رضایت شغلی)

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

مدیران بخوانند…

رضایت شغلی

رضایت شغلی از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که بیشتر افراد تقریبا نیم بیشتر ساعات بیداری خود را در محیط کاری خود می‌گذارند.

رضایت شغلی عبارتست از حدی از احساسات و نگرش‌های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. فردی که شغل خود را دوست دارد احساس خوبی درباره کارش دارد و برای کار خود ارزش زیادی قائل است.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افراد با رضایت شغلی بالاتر از نظر فیزیک بدنی و توان ذهنی در وضعیت خوبی قرار دارند و کارایی و بهره‌وری محیط کار خود را بالا می‌برند و افرادی وفادارتر و با ثبات در محیط کار هستند و موجب تجربیاتی مثبتی در سیستم کاری می‌شوند.

رضایت شغلی یک احساس و ادراک مثبت نسبت به شغلی است که فرد نسبت به کاری که انجام می‌دهد، دارد.پس یک مدیر خوب باید بکوشد که رضایت شغلی را با توجه به عوامل ذیل در محیط خود ایجاد نماید:

  1. اگر کارآفرین هستید و افراد خودتان را به کار می‌گیرید حتما در آغاز کار از تست‌های شخصیت شناسی کمک بگیرید تا در نگرش افراد به شغل مورد نظر ابتدا به ساکن اشتباه نکرده باشید و نیز آزمون‌های شغلی خاص (رغبت کاری) با نظر متخصصان امر را فراموش نکنید.
  2. طبق توانمندی، سوابق و ویژگی‌های کاری و سختی یا سهل بودن کار یا تخصصی یا عمومی بودن کار میزان دستمزد کارکنان را تعیین کنید.حتما چارتی تنظیم شده داشته باشید که فرد مورد نظر شما با توجه به توانمندی تحصیلات و سوابق شغلی حقوق عادلانه ای را دریافت نمایند.
  3. خط مشی سازمانی خود را مشخص کنید. آیا سازمان شما ساختار اقتدارگرایی دارد یا اینکه سبک مدیریتی شما منعطف می‌باشد؟ در این صورت است که فرد بنا به شخصیت خود درمی‌یابد که آیا برای این محیط مناسب است یا خیر.معمولا سبک‌های مدیریتی مدرن و منعطف در جلب رضایت شغلی کارکنان مثبت به نظر می‌رسد.
  4. حواستان به ترفیعات، وام‌ها و موفقیت‌هایی که برای کارکنانتان ایجاد می‌کنید باشد تا کسی از قلم نیفتد و دچار دیدگاه تبعیضی و تصور محیط کار سمی نشود.
  5. ترفیعات و تشریفات به موقع داشته باشید.
  6. عوامل محیطی مثل نور، گرما، سرما و آرامش فیزیکی که در بالا بردن رضایت شغلی کارکنان بسیار موثر است.
  7. گروه‌های کاری، همتایان کاری و تعامل های بین فردی در حیطه مدیریتی شما در بالا بردن رضایت شغلی موثر است. شاید یک نیروی جنجالی و ناهماهنگ باعث نگرانی، استرس و برهم زدن آرامش روانی کارکنان شود.
  8. یادتان باشد کارمندی که تاخیر و غیبت زیادی دارد یا اینکه میز کار خود را مکررا ترک می‌کند. نشانه ای از تشویش، نگرانی و عدم سازگاری به همراه دارد که از جمله علائم نارضایتی شغلی فرد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: