پسا بارداری، پسا قاعدگی (یائسگی)

دوره عدم فعالیت تخمدان زنان از دیرباز، یائسگی نامیده می‌شده است. این واژه به معنی یاس و نا امیدی می باشدکه یک باور منفی نسبت به این فصل از زندگی زنان تلقی می گردد. به طور طبیعی از سن 45 الی 55 سالگی برای زنان دوران پساقاعدگی اتفاق می افتد که زنان با تغییرات هورمونی گسترده ای مواجه شده و به دنبال آن توقف عملکرد تخمدان ها صورت می گیرد.
همان طور که بلوغ دختران همراه با تغییرات جسمی و روانی می باشد در این دوران نیز زنان دچار نوسانات خلقی و جسمی می شوند.
عکس العمل زنان در مجموع به این پدیده مشترک است. آنها به یک باره خود را در آستانه پیری می بینند و دچار یاس و نا امیدی می شوند که البته باید بدانند که این تغییر، فصل جدیدی از زندگی است نه پایان زندگی. و یک زن می تواند با برنامه ریزی صحیح به استقبال این فصل جدید زندگی خود رفته و از زیبایی های آن بهره ببرد.
در نگاه عوام زنی که به این مرحله می‌رسد از جذابیت و میل جنسی کمتری برخوردار است. اما باید دانست که امروزه با رعایت مسائل تغذیه‌ایی و بهداشت جسمی و روانی می توان کیفیت این توانمندی را حفظ نمود.
روند دوران پسا قاعدگی بدین صورت است که با پایین آمدن سطح هورمونهای استروژن و پروژسترون، زنان از نظر فیزیکی با تغییرات قابل ملاحظه ایی مواجه می شوند. از جمله گرگرفتگی شبانه یا حتی در طول روز، اضافه وزن، کاهش توده عضلانی ، بی نظمی در خواب و خشکی واژن را می توان نام برد. از جنبه روانی نیز تغییرات چشمگیری ملاحظه می شود. از جمله تغییرات خلقی، بی حوصلگی، زود رنجی، افسردگی و ناامیدی را شامل می شود.
با تمامی این تغییرات باید کوشید تا حداکثر توافق را با شرایط جدید پیدا کرده و با مثبت اندیشی و درک صحیح از شرایط موجود از این گذار عبور کرده تا بتوان به لذتی متفاوت در فصل جدیدی از زندگی دست یافت.
باید به خاطر داشت که بجای ترس، واهمه و باورهای غلط، با رعایت هر چه بیشتر توصیه های بهداشت جسمی و روانی، این دوران را به خوبی سپری نمود.

توصیه های کاربردی

– پذیرش شرایط و تغییرات جدید در کمال آرامش با روحیه بالا
– مثبت نگری نسبت به پدیده های زیستی این دوران
– ورزش منظم برای جلوگیری از: پوکی استخوان ،کاهش بی اختیاری ادرار، بالا بردن کیفیت رابطه جنسی در زنان
– برای کیفیت بخشی به رابطه جنسی استفاده از ژل های روان کننده و یا لیزر درمانی
– پیاده روی، ایستادن بیشتر به جای نشستن ، استفاده از پله، فعالیت های فیزیکی مثل باغبانی ، حداقل استفاده از خودروی شخصی به منظور تحرک هر چه بیشتر
– رژیم غذایی با پروتین کافی، استفاده از میوه، سبزیجات و حبوبات، کاهش نوشیدنی های کافئین دار و شیرینی ها
– خواب منظم ،حتی اگر خواب تان نمی آید سعی کنید سر یک ساعت منظم به رختخواب روید و با مطالعه کتاب خود را سرگرم کنید تا خواب به سراغ تان بیاید.
– افسردگی را با ورزش و فعالیتهای بدنی مهار کنید در صورت نیاز از روانپزشک کمک بگیرید و دارو مصرف کنید
– مکمل های غذایی و کلسیم و ویتامین دی را فراموش نکنید .
– با شرکت در جمع های خانوادگی و دوستان اوقات لذت بخشی را برای خود ایجاد کنید .
فراموش نکنید اگر در این ایام فعالیت کافی و مناسب داشته باشید، تندرست و با نشاط باقی خواهید ماند و دچار اضافه وزن و افسردگی نمی شوید.
به منظور بهبود شرایط، شناخت و درک بیشتر خود از تغییرات این دوران می توانید از مشاور کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *