021-22679213

نظم ، انضباط و برنامه ریزی روزانه چه تاثیری بر روند زندگی کودکان خواهد داشت؟

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

نظم در تربیت کودکان

آفرینش بر پایه نظم شکل گرفته است مشاهده هماهنگی در خلقت انسان تا طبیعت، کوه، دریا، گردش شب و روز ونیز فصول سال  همگی حکایت از  نظمی فراگیر است.

وجود آدمی هم در برگیرنده نظمی شگرف می باشد تا جایی که هر آنچه نظم وجودی فرد را به لحاظ جسمانی و نیز روانی به هم بریزد فرد را بیمار می کند و شاید هم موجب فروپاشی وی از لحاظ جسمی یا روانی شود. لذا انسان هموار به دنبال نقطه تعادل است که همان نظم است یعنی هر چیز در جای خود قرار گیرد.

پس همه چیز در دنیا با نظم کنار هم چیده شده است. که منجر به یک پدیده می شود زندگی فردی انسان هم همین است و مشاهده می‌شود انسانهای منظم به نتایج بهتری در زندگی خود میرسند.  نظم بیرونی افراد معمولا نشان دهنده نظم فکری آنها می باشد. نظم می تواند در امور شخصی، نظم محیط کار و زندگی را شامل شود.

همانگونه که همگی انتظار داریم جامعه ای منظم داشته باشیم. پس باید نقطه شروع هر نظمی را در کوچکترین نهاد اجتماعی یعنی در خانواده جستجو کنیم. معمولا خانواده نیز باید قوانینی داشته باشد که فرزندان در این محیط نظم پذیر تربیت شوند.  معمولا خانواده هایی که دچار بی نظمی و بی قانونی هستند فرزندانی سردرگم و فاقد پذیرش قوانین اجتماعی پرورش می دهند. باید به عنوان والدین بکوشیم  با درایت هر چه بیشتر منطبق بر نیاز و توان فرزندمان قوانینی را وضع نماییم که در برگیرنده نظم در خانواده باشد.

البته همه اینها که گفته شد ممکن است شامل استثنا هم باشد اما در اینجا به نتایج تحقیقاتی که طی چند سال  انجام شده است را بیان می کنیم و به مواردی چند که باید در قانونمندی و نظم پذیری خانواده کمک می کند اشاره می گردد:

-باید به خاطر داشت که نظم در خانواده آموزش یک مهارت است  و باید با الگوگیری از والدین آموزش و تمرین شود. مثل این که کودک از سنین دو سالگی با مشاهده رفتار والدین می آموزد که زباله را در جای مخصوصی بیندازد.

-از همان کودکی برای ایجاد نظم و آموزش  طبقه بندی را به او بیاموزید. مثل ردیف کردن اسباب بازی های کوچک و بزرگ یا طبقه بندی از روی رنگ ها، بطوری که از او بخواهیم هر چه اسباب بازی زرد دارد در یک سبد بچیند.

-برای برقراری نظم او را مدیریت و خواسته های خود را زمابندی کنید و از او بخواهید در یک بازه زمانی مشخص کاری را انجام دهد مثلا بعد از نقاشی حتما مداد رنگی ها را در سبد مخصوص قرار دهد.

-نقش تشویق و تقویت کننده های مثبت را در شکل گیری نظم جدی بگیرید. از اعمال خشم و تنبیه بپرهیزید

-بازیهای لذت بخش طراحی کنید مثلا موسیقی پخش کنید و از او بخواهید که اسباب بازیهای هایش را جمع کند. سپس موسیقی را زمانی قطع کنید که می دانید کار رو به اتمام است. می شود زمان پخش موسیقی را در مراحل بعد ی کوتاه تر کرد.

-از فیلم ها و انیمیشن های آموزشی در این زمینه کمک بگیرید

-بین بهداشت فردی و نظم تفاوت وجود دارد مفهوم نظم فراگیرتر است. نظم می تواند در برگیرنده بهداشت فردی هم باشد.

-در آموزش نظم سهل انگار نباشید و قوانینی وضع کنید که خودتان به آن پایبند باشید  یا به گونه ایی  نباشد که روزی که حال خوبی دارید ان را انجام دهید در مقابل روزی که بی حوصله هستید ان را نادیده بگیرید

-یادمان باشد که کودکان در محیط منظم و با برنامه احساس بهتری دارند تصور کنید که سرویس کاری شما هر روز با تاخیر دنبال شما بیاید. آیا شما دچار عصبانیت و دلخوری نمی‌شوید و به مرور نسبت به عوامل اجرایی آن خدمات بدبین نخواهید شد.  کودکان هم از بی نظمی سردرگم و پریشان می شوند.

–موفقیت هر چه بیشتر فرزندان در گرو تربیت درست آنها توسط والدین نشان می باشد.

کارگاههای فرزند پروری کلینیک آفتاب با بهره گیری از آخرین متد های فرزند پروری و روانشناسان مجرب  در خدمت والدین اگاه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: