021-22679213

تبعيض جنسيتی در كودكان

تبعیض جنسیتی
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

تبعیض جنسیتی

فرق گذاشتن بین فرزندان ، به یک چشم به آنها نگاه نکردن که می تواند بخاطر جنسیت رفتار و یا ظاهر (فرزندان) باشد. رفتار کردن با تمام فرزندان به طور برابر ممكن است کار مشکلی باشد اما والدین باید تلاش کنند تا فرزندشان احساس نکند بین او و خواهر و برادرش فرق گذاشته می شود. فرزندان هر خانواده ای از نظر ظاهری همچنین از نظر رفتار و برخورد با والدین با هم متفاوت هستند. پدر و مادر به عنوان یک انسان ، بعضی از خصوصیات فرزندشان را بیشتر می پسندند و بعضی از رفتارها را دوست ندارند . عده ای از این فرزندان نسبت به تذکرات والدینشان بی توجه هستند. به همین دلیل ممكن است عده ای از والدین نتوانند بین فرزندان عدالت را رعایت کنند وبه یک چشم به آنها نگاه کنند. و تبعیض از اینجا آغاز می شود.

متاسفانه در بسیاری موارد دیده شده که والدین ،علاقه زیاد خود را به یکی از فرزندان به شدت بروز می دهند و بدین ترتیب موجبات نارضایتی دیگر فرزندان را فراهم می کنند. کودکان و نوجوانان دارای روحیه حساس و لطیفی هستند و عملکرد و رفتار والدین درآن ها تاثیر زیادی دارد و رفتارهای تبعیض آمیز اثرات مخربی در روحيه و شخصیت آنها دارد. طبیعی است که والدین با توجه به سن و جنس برخورد ها و رفتارهای متفاوتی با فرزندانشان داشته باشند .

کودکان و نوجوانان به محبت، احترام و پذیرش شخصیت و مشورت کردن و….. نياز دارند شاید والدین همه فرزندانشان را به یک اندازه دوست داشته باشند اما متاسفانه در بعضی موارد عمل و کلامشان به گونه ای است که این حس را به بقیه منتقل می کند که بین فرزندان تبعیض قائل می شوند و متاسفانه پیامدهای خوبی را در پی نخواهد داشت.

تولد هر کودک در مقطع خاصی از تاریخچه زندگی زناشویی والدين رخ می دهد. و ممكن است گاهی از نظر عاطفی يا شرايط مالی و … در شرايط های متفاوتی باشند و تاثير گذار روابط والدين با فرزندان شود. گاهی هم والدین به دلایل منطقی یا غیرمنطقی بین فرزندان شان تبعیض قائل می شوند. اعمال تبعیض بین فرزندان موجب کاهش اعتماد به نفس، منزوی شدن و کینه ورزی در آنها می شود. بسیاری از هنجاری های دوران کودکی، نوجوانی و به خصوص جوانی، ریشه در تبعیض والدین نسبت به فرزندان شان دارد. به این صورت که هرچه تبعیض ها شدیدتر شود، ضربات و صدمات روحی منتقل شده به فرزند مهلک تر و جبران ناپذیرتر می شود و به جهت ظهور کینه و حسد در یک فرزند نسبت به فرزند دیگر، زمینه برای بروز خصوصیات نامطلوب اخلاقی و رفتاری او و حتی تنفر از خواهر یا برادر او را فراهم می کند. چه بسا ناهنجاری های رفتاری و اخلاقی که طی آن، نه تنها خود فرد بلکه خانواده هم آسیب می بیند.

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: