021-22679213

تاثیر مهاجرت بر نوجوانان و راهکارهای پیشنهادی بر سلامت روان

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

این روزها خانواده های بسیاری اقدام به مهاجرت می کنند. مهاجرت ممکن است از شهری به شهر دیگر  یا از روستا به شهر و یا از کشوری به کشور دیگر رخ دهد. اما در حال حاضر مهاجرت های بین المللی در 50 سال اخیر با افزایش زیادی مواجه شده است این رقم از 79میلیون در سال 1960به 250 میلیون نفر در سال 2015 رسید. بر اساس آمارهای اعلام شده در سال 2019 تعداد مهاجران به 272میلیون نفر رسیده است.

مهاجرت به عنوان تلاشی برای تغییر شرایط نامساعد  اقتصادی، اجتماعی و سیاسی صورت می پذیرد  که البته در عین حال افراد را با مشکلات زیادی  مواجه می نماید. با همه فشاری که مهاجرت برای بزرگسالان دارد باید گفت کودکان و نوجوانان فشارهای مضاعف تری را تحمل می کنند.

فرزندان خانواده های مهاجر با موانعی مثل عدم تسلط به زبان  و برقراری ارتباط با دیگران مواجه می شوند  و نیز در مدارس احساس تبعیض می کنند و شوک فرهنگی ناشی از مهاجرت معمولا برای فرزندان سنگین است  و چون شهروند درجه دو به حساب می آیند بخاطر شرایط نا عادلانه،  دچار پایین آمدن عزت نفس  می شوند و نیز در دوستیابی دچار مشکل می شوند بدین ترتیب این احساس های نا خوشایند  و ناکارآمد  ممکن است بر روی سلامت روان نوجوان تاثیر بگذارد که دچار افسردگی و هیجانات ناشی از استرس بالا شوند . بطوری که در طی یک پژوهش از فرزندان مهاجران 9 کشور اروپایی  این نوجوانان به دلیل متغییرهای عصب شناختی و شرایط استرس بعد و قبل از مهاجرت، نسبت به همسالان خود مشکلات بالای هیجانی و رفتاری قابل توجه ایی داشته اند.

در مجموع باید گفت که مهاجرت کار دشواری است و به افراد خانواده فشار زیادی وارد می نماید. اما تاثیر آن بر نوجوان وکودک بیشتر است. زیرا نوجوانان با چالشهای سن بلوغ و بحران هویت یابی خود روبرو می باشند که این موضوعات دست به دست هم می دهند وشرایط را سخت تر می کنند.

 راهکار های پیشنهادی برای فراهم نمودن زمینه آرامش بیشتر در مهاجرت برای کودکان و نوجوانان:
  • آموزش زبان یا گویش شهر یا کشور مورد نظر قبل از مهاجرت – به خاطر داشته باشید که کودکان و نوجوانان در  محیط مدرسه با محدودیت بیشتر زبانی مواجه هستند و معمولا دچار تبعیض در این محیط ها  می شوند
  • همزمان با تحقیق های خود از شهر یا کشوری که قصد مهاجرت به آنجا را دارید فرزندتان را در جریان ویژگی های جغرافیایی  اقلیمی و فرهنگی و آداب و رسوم آن قرار دهید
  • خودتان و فرزندانتان را عضو گروههای مجازی که قبلا مهاجرت کرده اند، نمایید تا با تبادل اطلاعات با آگاهی بیشتری وارد آن مکان شوید
  • در همان بدو ورود در کلاسهای مدرسه فرزندتان را در کلاسهای غیر درسی مثل کلاسهای ورزشی ثبت نام کنید تا فرصت بیشتری برای دوستیابی برایش مهیا شود
  • با تاکید بر این موضوع که هر قدر اطلاعات و اگاهی های خود را در مورد مقصد مورد نظر بالا ببرید و چالشهای پیش رو را در جلسات خانوادگی مورد نقد و بررسی قرار دهید  قطعا شرایط سهل تر و کم تنش تری را در مهاجرت برای خود و فرزندتان فراهم می نمایید.

با مرکز مشاوره آفتاب همراه باشید تا از آخرین متد ها و روش ها برای مقابله به پیامد های مهاجرت بر کودکان و نوجوانان آگاه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: