هنر مادر بودن

فهرست مطالب
کلینیک روانشناسی آفتاب در کنار شماست

در صورت نیاز به مشاوره و تراپی، همین الان با ما تماس بگیرید تا مناسب‌ترین رویکرد و متخصص را به شما معرفی کنیم!

مادری موهبتی الهی است که نصیب زن گردیده است. این نقش نه تنها یک نعمت است بلکه نوعی آفرینندگی، خلق و زایش را برای زن به همراه دارد.

به گفته کمپیل، زن در وهله اول به پرورش دادن علاقه‌مند است. زن می‌تواند بدنی، روحی، تمدنی و جامعه‌ای را پرورش دهد، اما اگر هیچ چیزی برای پرورش دادن نیابد، حس کارآمدی خود را از دست می‌دهد.

مهارت‌های مورد نیاز برای مادری

ایفای نقش مادری مهارت می‌خواهد. این مهارت باید در کنار غریزه فطری آموخته شود. این آموزش باید حتی قبل از بارور شدن زن آغاز شود.

اهمیت مهر و تربیت

مهر بی‌کران مادری بی‌مثال است، اما مهر بدون تربیت و برنامه‌ریزی برای فرزندان بهره‌ای ندارد. با توجه به تغییرات شدید نیازها و رویکردهای فردی و اجتماعی کنونی، شیوه مادری و فرزندپروری نیز نیازمند بازنگری است.

نگاه متفاوت به مادری

لازم است مادران با نگاهی متفاوت به موضوعات تربیتی بپردازند. در غیر این صورت، در روش تربیتی خود دچار نقصان خواهند شد و در آینده نه چندان دور با بی‌مهری فرزندان و جامعه مواجه خواهند شد.

تعادل در مهربانی

هر مادری باید بداند که در سایه مهربانی، چگونه موجب آرامش فرزندانش باشد و آغوش خود را به اندازه نیاز به روی آنها بگشاید تا فرزندان متعادلی پرورش دهد. نه چندان بی‌مهری که موجب اضطراب فرزند گردد و نه چندان پرمهری که سبب عدم تعادل رفتاری وی شود.

مشکلات ناشی از فراموشی نقش مادری

گاهی برخی زنان دچار فراموشی نقش مادری می‌شوند و حتی مادر بودن خود را به دلیل مشکلات عاطفی، فشارهای ناشی از مشاغل سخت و یا مسائل خانوادگی به فراموشی می‌سپارند. در این حین مسئولیت تمام و کمال نگهداری و تربیت فرزند را به عهده پرستار، مادربزرگ و پدربزرگ یا مهدکودک می‌گذارند که صدمات جبران‌ناپذیری به فرزند و نیز رابطه مادری وارد می‌کند.

استفاده آگاهانه از کمک‌ها

به کارگیری آگاهانه از پرستار، نزدیکان و یا مهدکودک به معنی نادیده گرفتن نقش مادری نیست. مادر باید بکوشد با ایجاد رابطه عاطفی عمیق تا سه سالگی و رعایت ساعات حضور خود در کنار فرزند، صدمات احتمالی را به حداقل برساند.

توازن در نقش‌های مختلف مادری

نقش مادری و همسری

برخی مادران تمام عشق و مهر خود را صرف کودک و فرزندان می‌کنند و از نقش‌های دیگر مثل همسری فاصله می‌گیرند. داشتن خانه‌ای امن و مملو از عشق لازمه رشد مناسب عاطفی و جسمی فرزندان است. مادران باید به نقش همسری نیز توجه داشته باشند تا فضای خانوادگی مناسبی را برای رشد فرزندان فراهم کنند.

تأثیر افراط در مد و آرایش

نگاهی افراطی در پیروی برخی زنان از مد و آرایش می‌تواند محدودیت‌هایی برای نقش مادری ایجاد کند. به عنوان مثال، زنی که عمل زیبایی سینه انجام داده است، امکان شیر دادن به فرزند را از خود سلب می‌نماید. در مقابل، برخی مادران آنقدر خود را با کودک سرگرم می‌کنند که از رسیدگی به ظاهر، سلامت و نشاط خود باز می‌مانند. نشاط و سرزندگی مادران در تربیت سالم فرزندان بسیار مؤثر است.

کمال‌گرایی در تربیت فرزندان

گروهی از مادران در تربیت فرزند خود بسیار کمال‌گرا هستند و گاهی توقع دارند که همه آمال و آرزوهای خود را در زندگی فرزندشان بیابند. این خواسته‌ها موجب اضطراب بیش از حد فرزندان می‌شود. این مادران گاهی در اختیار گذاشتن بیش از اندازه امکانات مانند اسباب‌بازی‌ها، خوراکی‌های متنوع و یا کلاس‌های آموزشی متعدد را با مهر مادری اشتباه می‌گیرند. در اختیار قراردادن امکانات غیر متعارف یا فشار بیش از حد آموزشی، فرزند را متوقع، ناراضی، کلافه و افسرده می‌کند.

نقش مادری در تمامی مراحل زندگی

همراهی مادری از بارداری تا پایان زندگی

مادر بودن برچسب برازنده‌ای است که از همان آغاز بارداری تا زمان پایان زندگی به همراه زن است. نقش مادری فقط مربوط به ایام کودکی نیست. چه بسا فرزندان در بزرگسالی بیشتر به حمایت احساسی و عاطفی نیاز داشته باشند. نقش مادر در سنین نوجوانی و جوانی بسیار مؤثر است. اما باید مراقب باشیم که نوع رابطه به گونه‌ای باشد که جلوی استقلال فردی و رشد اجتماعی فرزند را نگیرد.

هنر مادری در تربیت متعادل

داشتن یک روند متعادل تربیتی بهترین شیوه و هنر یک مادر است. مهارت‌آموزی هنر مادری در دنیای کنونی انکارناپذیر است و نمی‌توان نگاه موروثی به آن داشت. شرکت مادران در دوره‌های فرزندپروری توصیه می‌شود. 

با توجه به نیازهای موجود، دوره‌های ویژه فرزندپروری در مرکز مشاوره آفتاب برگزار می‌گردد. این دوره‌ها می‌توانند به مادران کمک کنند تا مهارت‌های لازم برای تربیت صحیح و مؤثر فرزندان خود را بیاموزند. برای دریافت اطلاعات کامل درباره این دوره ها با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

اگر برای شروع مشاوره یا روان‌درمانی سوالی دارید، فرم زیر رو پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!