هنر مادر بودن

 متون و اشعار بسیاری در مقام مادر گفته شده است که براستی باید گفت که مادری موهبتی الهی است که نصیب زن گردیده است. .و نوعی افرینندگی، خلق و زایش را برای زن به همراه دارد.

به گفته کمپیل،   زن دروهله اول به پرورش دادن علاقه مند است.  زن می تواند بدنی را، روحی را، تمدنی را و جامعه ای را بپروراند اما اگر او هیچ چیزی برای پرورش دادن نیابد حس کارآمدی خود را از دست می دهد.

باید دانست ایفای نقش مادری  مهارت می خواهد.  مهارتی که در کنار غریضه فطری  بیاموزد که چگونه مادری کند. این مهارت باید حتی قبل از بارور شدن زن آغاز شود

در نگاه عامه همواره مهر بی کران مادری را بی مثال می دانند. اما باید گفت مهر بدون تربیت و برنامه ریزی برای فرزندان بهره ایی ندارد  و با توجه به تغییرات شدید نیازها و رویکردهای  فردی و اجتماعی کنونی در شیوه مادری  و فرزند پروری هم باید    بازنگری نمود

 بنابراین لازم است مادران با نگاهی متفاوت به این موضوعات بپردازند  در غیر این صورت در روش تربیتی خود دچار نقصان خواهند شد  و در آینده نه چندان دور مادران با بی مهری فرزندان و جامعه  مواجه خواهند شد.

 هر مادری باید بداند که در سایه مهربانی ، چگونه موجب آرامش فرزندانش باشد و آغوش خود را به اندازه نیاز به روی آنها بگشاید تا فرزندان متعادلی پرورش دهد. نه چندان بی مهری که موجب اضطراب فرزند گردد نه چندان پر مهری که سبب عدم تعادل رفتاری وی شود.

گاهی برخی زنان دچار فراموشی نقش مادری می شوند و حتی مادر بودن خود را بدلیل مشکلات عاطفی، فشارهای ناشی از مشاغل سخت و یا مسائل خانوادگی به فراموشی می سپارند. در این حین  مسئولیت تمام و کمال نگهداری و تربیت فرزند را به عهده پرستار، مادربزرگ و پدربزرگ یا مهد کودک میگذارند. که صدمات جبران ناپذیری را به فرزند و نیز رابطه مادری خود با او وارد می کنند.

البته به کارگیری آگاهانه از پرستار، نزدیکان و یا مهد کودک به معنی نادیده گرفتن نقش مادری نیست مادر باید بکوشدباایجاد رابطه عاظقی عمیق تا سه سالگی و رعایت ساعات حضور خود در کنار فرزندو تدابیر دیگر صدمات احتمالی را به حداقل  برساند.

در مقابل مادرانی هستند که تمام عشق و مهر خود را مصروف کودک و فرزندان خود می کنند و از نقش های دیگر مثل همسری  فاصله می گیرند که باید به خاطر داشته باشند داشتن خانه ایی امن، مملو از عشق، لازمه رشد مناسب عاطفی و جسمی  فرزندان می باشد

نکته قابل توجه دیگر در زمینه نقش مادری این است که امروزه نگاهی افراطی در پیروی برخی زنان  از مد و آرایش سبب ایجاد مجدودیت هایی برای نقش مادری می شود. به عنوان مثال زنی که عمل زیبایی سینه انجام داده است احتمال امکان شیر دادن به فرزند را از خود سلب می نماید. در مقابل بعضی از مادران آنقدر خود را با کودک سرگرم می کنند که از رسیدگی به ظاهر، سلامت و نشاط خود باز می مانند که باید در نظر داشته باشند نشاط و سر زندگی مادران در تربیت سالم فرزندان موثر است.

گروهی از مادران در تربیت فرزند خود بسیار کمال گرا هستند و گاهی  توقع آن را دارند که همه  آمال و آرزوی خود را در زندگی فرزندشان بیابند که این خواسته ها موجب اضطراب بیش از حد فرزندان می شود. این مادارن گاها” در اختیار گذاشتن بیش از اندازه امکانات مثل اسباب بازی ها، خوراکی های متنوع و یا حتی کلاسهای آموزشی متعدد را با  مهر مادری اشتباه می گیرند غافل از اینکه  در اختیار قراردادن امکانات غیر متعارف یا فشار بیش از حد آموزشی، فرزند را متوقع، ناراضی، کلافه و افسرده می کند.

در هر حال مادر بودن بر چسب برازنده ایی است که از همان آغاز بارداری تا زمان پایان زندگی به همراه زن است

نقش مادری فقط مربوط به ایام کودکی نیست چه بسا فرزندان در بزرگسالی بیشتر به حمایت احساسی و عاطفی نیاز داشته باشند مثلا نقش مادر در سنین نوجوانی و جوانی بسیار موثر است.  اما باید مراقب باشیم نوع رابطه بگونه ایی باشد که جلوی استقلال فردی و رشد اجتماعی  فرزند را نگیرد

 به طور خلاصه داشتن یک روند متعادل تربیتی بهترین شیوه و هنر یک مادر است. بنابراین مهارت آموزی هنر مادری در دنیای کنونی انکار ناپذیر است و  نمی توان نگاه موروثی به آن ذاشت لذا شرکت مادران در دوره های فرزند پروری توصیه می شود.

  قابل ذکر است با توحه به همه نیازهای مو جود دوره های ویژه فرزند پروری در مرکز مشاوره افتاب برگزار می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *