021-22679213

طبیعت درمانی و یا اکو تراپی چیست؟

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

سرشت آدمی بر خواسته از طبیعت است به همین دلیل نزدیکی با طبیعت برای انسان آرامش را به همراه دارد.

حتما برای تان پیش آمده است که در میان انبوهی از کارهای روزانه و فشار ناشی از ترافیک و شلوغی شهر زمانیکه وارد فضای سبزی مانند پارک یا خیابان پردرخت می شوید ، متوجه تغییرات مثبت حالتان شده باشید و حس های بهتری را دریافت کنید.

با توجه  به سبک زندگی ما انسانها در جهان کنونی و استفاده بی حد و حصر از فن آوری های نوین در زمینه های کاری و رفع نیازهای روزمره و حتی تفریحی و با در نظر گرفتن اینکه حتی اوقات فراغت خود را با پرسه زدن در فضای مجازی سپری می کنیم، گستره بیماری های روانی بین افراد جامعه بسیار به چشم می خورد. لذا به توصیه روانشناسان سبک درمانی طبیعت گرایی در راستای التیام بخشیدن به آزردگی های روحی بسیار موثر است زیرا معمولا بیماران دارای اختلال روانی و بیماری روانی از پذیرش روش های درمانی سر باز می زنند اما افراد به پیشنهاد طبیعت درمانی مقاومت کمتری نشان می دهند. در تحقیقات انجام شده بین سلامت روان افرادی که   در روستاها زندگی می کنند نسبت به شهرنشینان تفاوت معناداری وجود داشته که موید تاثیر طبیعت و گیاهان بر روی آرامش انسان ها است. شواهد نشان داده است که درصد بیماری روانی در روستائیان که تعامل بیشتری با طبیعت دارند نسبت به شهر نشینان کمتر است و تعداد بیشتری از شهر نشینان به اسکیزوفرنی مبتلا می شوند.

 در شیوه طبیعت درمانی دو نوع درمان سبز و آبی را می توان نام برد. در طبیعت درمانی سبز مراحل درمان در مکان‌های سبز صورت می‌گیرد و در طبیعت درمانی آبی با استفاده از پروتکل‌های خاص درمانی از حضور بیمار کنار اقیانوس ها، دریا و جویبار استفاده می شود.

روان درمانگران طبیعت در گزارش‌های متعددی بیان کرده‌اند که با بکارگیری پروتکل های تخصصی، پس از درمان بیماران عملکرد‌ها و احساسات خوبی چون شادی، خوشبختی، تعامل های اجتماعی، معنا در زندگی،  بهبود استرس و اضطراب، ارتقای مهارت های شناختی،  تقویت تمرکز و حافظه مشاهده شده است.

توصیه هایی برای بهتر شدن  روحیه و عملکردهای روانی :

  • قراردادن قدم زدن و ورزش در پارک در برنامه هفتگی خود
  • پرهیز از سفرهای پر زرق و برق و به جای آن سفر به طبیعت بکر و کوهپیمایی
  • گوش دادن صدای طبیعت پیرامون:

گوش دادن به صدای طبیعت مثل صدای پرندگان، صدای باد،  صدای تکان خوردن برگ ها و امواج دریا از استرس انسان می کاهد. سعی کنید حتی این صدا ها را ضبط کرده و در منزل گوش دهید

  • نگهداری گیاهان آپارتمانی در محل زندگی و محیط کار:

تحقیقات نشان می دهد افرادی که از گیاهان نگهداری می کنند یا باغچه ایی در منزل دارند همدلی بیشتری دارند و بخشنده تر هستند و ارتباط بهتری با دیگران برقرار می کنند.

  • استفاده از تصاویر طبیعت در محیط زندگی و کار

در پایان بایدگفت روانشناسان و روان درمانگرانی با عنوان اکو تراپیست در مراکز مشاوره  و کلینیک های روانشناسی حضور دارند که در صورت لزوم با روش طبیعت درمانی اقدام به معالجه مراجعان می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!