021-22679213

کودک و جنگ

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

همه روزه در  اخبارهای جهانی اعلام می شود در گوشه ایی از جهان جنگی بر پا ست و انسانها در جنگ ها جان ، مال و سلامتی خود را از دست می دهند فارغ از اینکه جنگ ها قومی عقیدتی و یا سیاسی باشد افراد بیگناه در این میان آسیب های جبران ناپذیری رامتحمل می شوند که طی سالیان متمادی سایه این مصیبت ها در سایه مهاجرت و آوارگی در زندگی نسلهای آینده انسانها  تاثیر می گذارد.

جنگ ها به لحاظ روان شناختی شیرازه روان انسانها را به هم میریزند زیرا اساسی ترین نیاز انسان یعنی امنیت فرد به مخاطره می افتد جنگها پدیده های بی رحمی هستند که بیشترین بیرحمی خود را شامل حال کودکان می نماید کودکان بی دفاعی که حتی در شرایط عادی زندگی نیازمند حمایت والدین و اطرافیانشان هستند.

در خاطرات یک خبرنگار از یک منطقه جنگی در سوریه آمده است که به محض اینکه دوربین عکاسی خود را جلوی کودکی گرفته تا عکس بگیرد کودک هراسان دستهای خود را به نشانه تسلیم بلند می کند و با نگاه التماس آمیز به گزارشگر می نگرد این کودک خاطره های تلخ بسیاری  از حمله و کشت و کشتار داشته است  تا جایی که این ترس فراگیر به حدی قالب شده است که با دیدن دوربین عکاسی که لنزی بر آمده داشته است با اسلحه اشتباه گرفته است.

این صحنه بسیار رقت بار است وبا این حال این ظاهر قضیه است زیرا صدمات جبران ناپذیر ترس های مکرر و احساس عدم امنیت و بی حمایتی واز دست دادن عزیزان و حزن و اندوه زیاد سایه خود را در دوران بزرگسالی بر زندگی این کودک باقی می گذارد.

در گزارشات آمده است در سالهای اخیر هر 5 ساعت یکبار یک کودک در جهان بر اثر جنگ کشته می شود  در مقابل این آمار بسیارند کودکان یتیم ،آواره و پناهنده ایی که  در کنار کشته شدگان جان سالم به در برده اند و بیشترین ظلم و ستمگری را  شاهد بوداند و در صفحه خاطرات کودکی شان چه بسیار قتل و غارت و صحنه های دلخراش مرگ انسانهای دیگر و حتی والدین خود را بخاطر می سپارند.

و همچنین گزارش شده است  سالانه 3 میلیون کودک دچار سندروم ترو مای روانی میشوند و با علایمی مثل ترس شدید ،کابوس های شبانه و یاد اوری مکرر حادثه و بازسازی صحنه های دلخراش در ذهن و رفتارهای عصبی در واکنش به افراد و اشیا  از هم گسیختگی رفتار ، بروز رفتارهای هیجانی  یا کرختی روانی و بسیاری از آسیب های دیگر مواجه هستندو صدمات جبران  ناپذیری را شامل می شوند و دسته ایی دیگر از  کودکانی که  در معرض مکرر اخبار جنگ قرار می گیرند  به دلیل عدم انطباق موقعیت های زمانی و مکانی  احساس نا امنی  و خطر بیشتری دارند.

لذا مشاهده می شود که این کودکان  با عوارضی مثل  ترس، اضطراب بی خوابی و بی اشتهایی و کابوس های شبانه مواجه می شوند  همچنین متاسفانه کمپانی های بزرگ ساخت کار تونها و بازی های کودکان با تولید محتواهایی در مورد جنگ و جنگده ها  کودکان را وارد بازی های خشن می نمایند که  که به نوعی مداخله در رو یاهای کودکی  انها ایجاد می نمایند و با عدم شناخت کافی و رشد و شکوفایی مغز کودکان از لحاظ ذهنی و روانی زمینه صدمات جبران ناپذیری را  برای کودکان ایجاد می نمایند.

پس والدین باید در انتخاب درست و به جای اخبار و بازیها و کارتون های کودکان توجه کافی داشته باشند  و مراقب این جنگ روانی که حال خوب کودکی فرزندشان را تحت تاثیر قرار می دهد باشند تا دچار عوارضی مثل اضطراب فراگیر امتناع از رفتن به مدرسه به دلیل نگرانی از دست دادن والدین و عزیزان  و از این دست تهدید هایی که دنیای کودکیشان را  خدشه دار می کند نشوند.

والدین باید اگاه باشند که در صورت بروز این علایم در کودکان با مداخله زود هنگام درمانی توسط روانشناس کودک و حمایت های خانوادگی و اجتماعی وارد فرایند درمان شوند.

در هر حال کودکان چه مستقیم و چه غیر مستقیم از آسیب پذیرترین قربانیان جنگ هستند لذا فعالان حوزه حمایت از حقوق کودکان در صحنه های بین المللی و اجتماعی باید نقش خود را پررنگ تر نمایند و به حمایت جدی از این کودکان اهتمام ورزند.

همچنین با حمایت از حضور روانشناسان و مشاوران در کمپ های آوارگان جنگی و نیز مهاجران جنگی که متاثر از تاثیرات جنگ هم رنج از دست دادن عزیزان ودوری از محل زندگی و مهاجرت و قربت را بر روی شانه های خود احساس می کنند  با دانش و اگاهی و روش های درمانی خود مرهمی باشند بر زخمهای روانی بر جای مانده از این فاجعه انسانی که بر روح وروان کودکان نقش بسته است.

همچنین والدین نیز آموزشهای لازم را در زمینه فرزند پروری و مواجه در شرایط بحرانی در مقابل وقایع و حوادث از این دست  دیده باشند تا با درایت کافی در چنین مواقع اجتناب ناپذیری بتوانند حامیان خوبی برای فرزندانشان باشند.

کلینیک روانشناسی آفتاب با دوره های ویژه فرزند پروری و نیز مشاوره در حوزه کودک در خدمت علاقه مندان به زندگی بهتر با حال بهتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: