021-22679213

 کودکان کار یا بلاگرها

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

کودکان کار یا بلاگرها

سالهای متمادی زنی را در مسیر کارم می دیدم که کودکی را در آغوش دارد و در سرما و گرما از رهگذران درخواست کمک مالی می‌کرد. جای این زن طی این سالها ثابت بود. اما هیچگاه کودکی که در آغوش داشت بزرگ نمی‌شد. در واقع کودکان را تعویض می‌کرد تا به خاطر کودکی که در آغوش دارد جلب توجه بیشتری در بین رهگذران داشته باشد.

این نوزادان کودکانی هستند که از همان بدو تولد مورد سوء استفاده والدین و افراد سودجو قرار می‌گیرند و در سرما و گرما و درشرایط غیر انسانی در خیابان برای پرکردن جیب این افراد سودجو به کار گرفته می شوند.

این کودکان همان کودکان کار هستند که شاید نطفه شان بخاطر همین اهداف بسته شده باشد و هرچه قدر بزرگتر می شوند به شیوه‌های مختلف به تکدی‌گری می پردازند. کودکانی با عزت نفس پایین، پریشان‌حال، سردرگم و هویتی تعریف نشده که معمولا این نا خوش احوالی در چهره رنگ پریده شان معلوم است.

در حال حاضر زندگی در حال تغییر است و مناسبات انسانی به تبع آن تغییر یافته است. امروزه سوء استفاده از کودکان محدود به کف خیابانها نمی‌شود.  بلکه با گسترش شبکه های مجازی مشاهده می شود که والدینی دانسته یا ندانسته فرزندشان را در این شبکه ها به منظور جذب مخاطب بیشتر در معرض دید همگان قرار می‌دهند و آن ها را تبدیل به بلاگرهای مجازی می‌کنند.  بعضی از والدین حتی دوران بارداری و لحظه تولد نوزادشان را به اشتراک گذاشته اند  و روز مرگی های کودک خود را با تبلیغات برند های  پوشاک،  خوراکی ها و وسایل کودک به منظور کسب درآمد بیشتر در معرض دید دیگران قرار می دهند. می توان گفت که این بلاگرهای کوچک که فرصت کودکی، بازی و استراحت کافی را ندارند و همواره تحت فرمان والدین شان باید جلوی دوربین قرار گیرند،  به نوعی همان کودکان کار هستند. چراکه بسیار بیرحمانه و بدون اینکه قدرت تشخیص داشته باشند، مورد سوء استفاده والدین خود قرارگرفته‌اند. در مصاحبه ایی با یکی از مادران این کودکان، وی ابراز داشته است که دوباره تصمیم به بچه‌دار شدن دارد. زیرا کودکش در حال بزرگ شدن است  و دیگر جذابیت خاصی برای مخاطب هایشان و نیز برندهای خاص ندارد.

همچنین در یک گزارش آسیب شناسی آمده است که آینده این کودکان، پیش فروش شده است  و اینگونه رفتار والدین نسبت به فرزندشان در فضای مجازی منجر به آسیب های جسمانی، روانی،  اخلاقی و اجتماعی می شود و نوعی بهره‌کشی اقتصادی محسوب می شود.

روانشناسان معتقدند نمایش عکس کودکان از تولد یا شیرین زبانی آنها در سنین 2 الی 5 سالگی و حتی نمایش وقایع زندگیشان در دوران تحصیل، به دلیل کسب درآمد والدین، می تواند آسیب زننده باشد و حتی اخطار داده شده است که حضور مکرر کودکان در فضای مجازی ممکن است آنها را مورد توجه کودک‌گراها قرار دهد و خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. حتی به اعتراف یکی از مادران بلاگر کودک گفته شده است که یک فرد کودک‌گرا پیشنهاد مبلغ بالای پول به والدینش داده است که فرزندشان را در اختیار وی قرار دهند.

در ادامه پژو هش های روانشناسان هشدار داده شده است که در آینده، این کودکان بخاطر تایید زیاد از سوی مخاطبان دچار خودشیفتگی و بحران هویت و سردرگمی می شوند. که در نهایت در بزرگسالی درگیر بیماری های روانی و اختلالات رفتاری پیشرفته ای خواهند شد.

لذا روانشناسان و جامعه شناسان جهت حمایت از کودکانی که والدین آنها بدون توجه به شخصیت کودک،  فضای خصوصی فرزند خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند در حالیکه به رضایت کودک کمترین توجهی نداشته‌اند و نیز کودک به سن قانونی نرسیده است که قدرت دفاع  از حقوق خود را داشته باشد، ضمن هشدار و آگاه‌سازی والدین نسبت به تبعات این کار و آموزش های لازم به آنها، بر این باورند که مراجع قانونی باید در جهت عدم تضعیع حقوق این کودکان که هر روز به تعدادشان افزوده می شوند، گامی برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: