021-22679213

کلاس اولی ها

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

باز آمد بوی ماه مهر ماه مدرسه…

مهرماه آغاز فصل یادگیری است و کودکان با شوق به مدرسه می‌روند تا از لذت یادگیری بهره ببرند.
دراین میان کلاس اولی ها با حس و حال متفاوت ‌تری وارد مدرسه می شوند با اینکه امروزه معمولا کودکان قبل از سن مدرسه به کلاسهای پیش دبستانی می روند اما باید گفت که برای والدین و کودکان که تحصیل را به طور جدی درمدرسه آغاز می کنند فصل جدیدی از زندگی آغاز می شود که توام با تغییراتی در روند زندگی  والدین و کودکان خواهد بود. لذا نوعی استرس و نگرانی در آنها مشاهده  می شود.
مسائلی مثل دوری چند ساعته از خانواده و مادر و نیز وارد شدن به محیط جدید و مواجه شدن با چهره های جدیدتر همه می تواند دلیلی باشد برای بی قراری کودکان در روزهای اولی که وارد فضای مدرسه خواهند شد.
مثل این می ماند که به یکباره زندگی رنگ دیگری را به خود می گیرد و کودک در یک چهار چوب باید ها و نباید ها  قرار می گیرد و لذا تا زمانی که بتواند با محیط جدید عادت کند و جذب محیط دوستانه مدرسه شوند ممکن است کودکان کمی مقاومت کنند، که این مقاومت بسته به عواملی مثل اینکه کودک دلبستگی ایمن داشته باشد یا اینکه کودکی با دلبستگی نا ایمن باشد، متفاوت است. کودکان با دلبستگی ایمن با تغییرات محیطی راحت تر کنار می آیند تاکودکان با دلبستگی نا ایمن . لذا این مسئله ایی است که والدین و آموزگاران باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
بعضی اوقات عکس العمل کودکان تابعی از رفتار پر استرس والدینشان می باشد. مانند مادری که خود از رفتن کودک اش به مدرسه از چند روز قبل بسیار مضطرب است و درباره آن با نگرانی صحبت می کند.

حال باتوجه تفاوت ساختار خانوادگی و شخصیتی متفاوت و به طور کلی تفاوت های فردی کودکان  و شیوه های فرزند پروری خانواده نکاتی را پیرامون اولین روزهای ورود کودکان به ویژه کلاس اولی ها  توصیه می نماییم:

  1. آشنایی با فیزیک و کلاس درس و اماکن مورد نیاز کودک مثل سرویس های بهداشتی و فضای بازی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین مهمتر از آن دیدار با آموزگار  و عوامل دبستان به طوری که گپ کوتاهی با آنها داشته باشد. توصیه می شود  لذا نیاز است  مدارس و والدین حتما شرایطی را ایجاد نمایند که قبل از روز بازگشایی مدرسه کودک با محیط دبستان و نیز آموزگار و افرادی که کودک با آنها درمحیط  مدرسه در ارتباط است، آشنایی پیدا کند.
  2. مدارس و والدین باید لباسهای فرم سبک و راحت با دوختی مناسب و رنگ شاد برای کودکان انتخاب نمایند. همچنین والدین به جنس لباسهای زیر فرزندشان هم توجه خاص داشته باشند تا کودکان احساس راحتی داشته و حتی در هنگام استفاده از  سرویس بهداشتی دچار زحمت نشوند  تا کودک طی ساعات حضور در مدرسه احساس‌بهتری داشته  باشد.
  3. به تغذیه کودک در طول روز توجه داشته باشید تا در مدرسه احساس گرسنگی و ضعف نداشته باشد تا مانعی برای یادگیری بهتر کودک ایجاد  نشود .
  4. برای خرید لوازم التحریر و کیف مدرسه حتما از کودک نظر خواهی کنید تا با شوق و انگیزه بیشتری آنهارا انتخاب کرده و با علاقه از آنها استفاده کند. سعی کنید که زیاد از وسایل گرانقیمت و فانتزی خریداری نکنید تا در صورت گم شدن یا خراب شدن امکان خرید مجدد داشته باشید.
  5. در صورت استفاده از سرویس مدرسه در روزهای اول حتما سعی کنید یکی از والدین کودک را به مدرسه همراهی نماید  تا کودک آرامش بیشتری را تجربه کند .
  6. ساعت ورود به مدرسه را طوری تنظیم کنید که زودتر از موقع مقرر برسید که مجبور به عجله و درگیر شدن با ترافیک صبحگاهی نشوید و نگرانی برای خود و فرزندتان ایجاد ننمایید.
  7. استرس های خود و اطرافیانتان را در روزهای نخست مدیریت کنید و از ایجاد مشاجره و درگیری بین یکدیگرشدیدا بپرهیزید،‌ بگذارید. فرزندتان با آرامش خانواده را ترک کند.
  8. چنانچه اولین فرزندتان به تازگی کلاس اولی می شود به خاطر داشته باشید که روتین زندگیتان کاملا تغییر خواهد کرد. شما به عنوان والدین مسئول در طول هفته باید ساعات خواب و بیداری و نیز مهمانی و دید و بازدید ها را به گونه ایی برنامه ریزی نمایید که ساعت خواب  کودک‌تان تغییر نکند و همواره بانشاط و انگیزه بالا در مدرسه حضور یابد.
  9. در صورت مشاهده و گزارش معلم نسبت به فعالیت یادگیری فرزندتان حتما در جهت تقویت و یا نقص مورد خاص مطرح شده از همان آغاز سال تحصیلی اقدام نمایید که کودک دچار سر خوردگی و ناامیدی در تحصیل نشود.

روانشناسان و متخصصان کودک مرکز مشاوره آفتاب اماده پاسخگویی به مشورت  والدین در مورد کودک دلبندشان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: