021-22679213

چگونه بفهمیم عشق واقعی را یافته‌ایم؟

ارتباط و صمیمیت پایدار نیازمند تلاش است

اشتیاق به عشق جهانی است. به ندرت می توان انسانی را یافت که هرگز برای عشق واقعی اشتیاق نداشته باشد. اما این عبارت واقعاً به چه معناست؟ ما “عشق واقعی” را با افسانه‌ها و کارتون‌های دیزنی، یا با عروسی‌های مجلل و فیلم‌های عاشقانه‌ درباره‌ی زوج‌هایی که با هم بر مشکلات غلبه می‌کنند و زندگی زیبایی می‌سازند، مرتبط می‌کنیم.

مفهوم عشق واقعی حتی برای محققان نیز گیج کننده است. پژوهش‌های علمی نشان می دهند که عشق تجربه‌ای است که به مجموعه‌ای از احساسات خلاصه می‌شود – احساساتی که توانایی ما را برای بقا ارتقاء می دهند.

با اینکه قطعاً حقیقتی در آن نهفته است – از غریزه تولید مثل گرفته تا دلبستگی شدیدی که می تواند در پایان عمر حمایتمان کند – اما تشخیص عشق عمیق می تواند دشوار باشد.

غیرمعمول نیست که این سوال برایتان پیش بیاید که آیا عشق واقعی را پیدا کرده‌اید، یا اینکه عشقی که زمانی تصور می‌کردید تمام زندگی شما هست در حال کمرنگ ‌شدن است، یا اینکه آیا اصلاً عشق واقعی ماندگار است؟ در ادامه به این سوالات خواهیم پرداخت. این مقاله به شما کمک می‌کند تا عشق عمیق و پایدار را تشخیص و پرورش دهید.

ویژگی های عشق واقعی

برای یافتن عشق واقعی، مهم است که ویژگی‌های آن را بشناسیم. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های عشق واقعی، احساس احترام متقابل و عمیق نسبت به یکدیگر است. بدگویی کردن یا زیرپا گذاشتن مرزهای توافق شده در رابطه، نقطه مقابل این ویژگی محسوب می شوند.

عشق مطمئن و پایدار یک نقطه پایان نیست، بلکه یک سفر همیشگی است که در آن هر دو طرف فعالانه و مداوم برای خود، طرف مقابل و رابطه‌شان تلاش می‌کنند.

— لورن کانسول، مشاور ازدواج و خانواده

پذیرش و حمایت بی قید و شرط نیز از نشانه‌های کلیدی عشق واقعی است. همانطور که نباید درباره یکدیگر بدگویی کنید، مهم است که در بهترین و بدترین شرایط یکدیگر را بپذیرید و حمایت کنید. البته این بدین معنی نیست که از حقایق دشوار طفره روید. در عشق واقعی، می‌توانید به صداقت با خودتان اطمینان داشته باشید. علاوه بر این، به صداقت شریک زندگی‌تان نیز اعتماد دارید.

کلینیک روانشناسی آفتاب در کنار شماست

ما با تیمی از متخصصان مجرب و دلسوز در زمینه های مختلف روانشناسی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم. همین الان پیام دهید:

اما عشق واقعی تنها به احترام، ارزش‌ها و مرزها محدود نمی‌شود. عناصر دل‌انگیزی نیز وجود دارند که وقتی شرایط سخت می‌شوند، شما را در رابطه نگه می‌دارند.

یک مشاور ازدواج و خانواده به نام لورن کانسول معتقد است: “عشق مطمئن و پایدار یک نقطه پایان نیست، بلکه سفری همیشگی است که در آن هر دو طرف فعالانه و مداوم برای خود، طرف مقابل و رابطه‌شان تلاش می‌کنند.” این نکته‌ای کلیدی است که باید به خاطر بسپارید – عشق واقعی انتهای یک کتاب نیست، بلکه فرآیند نوشتن داستانی در حال تکامل است. او ادامه داد: “عشق واقعی مستلزم تجربه حس امنیت، اطمینان و اهمیت است، احساسی که از نگاه شریک زندگی‌تان به شما منتقل می‌شود.” این نوع ارتباط به ایجاد یک پیوند عاطفی عمیق و صمیمیت بیشتر کمک می‌کند.

عشق واقعی چه حسی دارد؟

وقتی صحبت از عشق می‌شود، شنیدن این جمله که “با کلمات قابل توصیف نیست!” معمول است. دلیل خوبی هم برای این حرف وجود دارد. بخشی از عشق قابل توصیف نیست، مهمتر از همه یک “حس” است. کانسول می‌گوید: “این حس فراتر از صرفا شنیده شدن است؛ بلکه حس این است که کلمات شما برای شریک عاطفی‌تان اهمیت دارند.” این حس نشان دهنده ارتباط عاطفی، اعتماد و آسیب پذیری است.

عشق واقعی کمتر شبیه هیجانی مانند ترشح آدرنالین، و بیشتر شبیه آرامشی است که بعد از یک بغلِ دلچسب به شما دست می‌دهد. عشق واقعی شما را با سوالات یا احساسات درهم و برهم رها نمی‌کند. بلکه به شکلی عمیق‌تر از چیزی که اکثرمان تجربه کرده‌ایم، حسی اصیل و واقعی دارد.

با این حال، ممکن است گاهی اوضاع پیچیده شود. ممکن است برای شخصی عشق عمیقی داشته باشید، اما دیگر نخواهید رابطه را با او ادامه دهید. اگرچه این ممکن است متناقض به نظر برسد، اما چنین وضعیتی نشانه فقدان عمق نیست. کانسول توضیح می دهد: “عشق واقعی همه مشکلات را حل نمی‌کند… این عشق در کنار شرایط بیرونی که ممکن است به پایان رابطه منجر شوند همزمان وجود دارد، اما این پایان دهنده عشق نیست.”

به همین ترتیب، کانسول معتقد است که ممکن است فردی عاشق دیگری باشد اما به دلیل اینکه هنوز کارهای درونی مهمی را انجام نداده است، نتواند عشق خود را به درستی ابراز کند. متاسفانه این زمانی است که ما در مخمصه دردناک “در دسترس نبودن عاطفی” گرفتار می شویم. اما، در یک رابطه عاشقانه مطمئن و پایدار، هر دو طرف متعهد می شوند که تلاش کنند تا برای شیرینی هایی که یک رابطه می تواند به همراه داشته باشد، حضور و آمادگی داشته باشند.

چگونه عشق واقعی را پیدا کنم؟

قرار گذاشتن برای پیدا کردن عشق واقعی می‌تواند کار دلهره‌آوری باشد، به‌خصوص در دنیایی که بسیاری از مردم تنها به دنبال ارتباطات سطحی و زودگذر هستند. با این حال، با کمی پشتکار، تمرکز، و کار کردن روی خودتان، می‌توانید فرد مناسب‌تان را پیدا کنید و در این مسیر از تک تک لحظات لذت ببرید.

کانسول توضیح می‌دهد: “در قرارهای عاشقانه، خودآگاهی یک جنبه حیاتی است. یعنی هم باید نقاط قوت‌تان را بشناسید و هم چالش‌هایی که با خود حمل می‌کنید.” او در ادامه می‌گوید که اگرچه مهم است که ارزش‌های خودتان را بشناسید و باور کنید که لایق یک رابطه عالی هستید، اما آگاهی از چالش‌ها، الگوهای خانوادگی آسیب‌زا، تروماها و نقاط ضعفی که باعث واکنش‌های شدید احساسی می‌شوند، به‌مراتب مهم‌تر است. وقتی به این سطح از آگاهی برسید، می‌توانید آن کار عمیق روی خودتان را انجام دهید که برای حضور در یک رابطه عاشقانه با آمادگی احساسی و صبوری لازم است.

اما در مورد جنبه‌های عملی تر پیدا کردن عشق چه توصیه ای وجود دارد؟ فرانسسکا ماکسیم، روان‌درمانگر، مربی و مدرس ذهن آگاهی در این مورد می‌گوید: “اپلیکیشن‌های دوست‌یابی و شبکه‌های اجتماعی همیشه یک گزینه هستند، اما سعی کنید افراد را در دنیای واقعی هم ملاقات کنید.”

او پیشنهاد می‌کند داوطلب شدن، عضویت در یک گروه، یا شرکت در کلاس‌های مختلف می‌تواند گزینه‌های خوبی باشد. او توضیح می‌دهد که آشنا شدن با کسی از طریق علایق مشترک، می‌تواند فشار مراحل اولیه‌ی آشنایی را کمتر کند.

کلینیک روانشناسی آفتاب در کنار شماست

ما با تیمی از متخصصان مجرب و دلسوز در زمینه های مختلف روانشناسی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم. همین الان پیام دهید:

حفظ عشق واقعی

عشق را پیدا کرده‌اید. حالا چگونه آن را حفظ می کنید؟ به گفته کانسول، شالوده یک رابطه پر رونق و طولانی مدت در “کنجکاوی مداوم” نهفته است. کنجکاوی کمک می کند از پیش فرض ها دوری کنید که در نتیجه از قضاوت جلوگیری می‌کند. این خود باعث پرورش صمیمیت و ارائه راه حل می شود.

فراتر از کنجکاوی، “ارتباط موثر” قرار دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که نحوه حل و فصل تعارضات توسط یک زوج، ارتباط مستقیمی با کیفیت رابطه دارد. 

تعارض و اختلاف نظر لزوماً برای یک رابطه بد نیست و راهی عالی برای زوج‌ها است تا یاد بگیرند چگونه چالش‌ها را با هم حل کنند. کانسول توضیح می‌دهد: “غالباً به این دلیل که احساس می‌کنیم شریک زندگی‌مان را کاملا می‌شناسیم، دچار پیش‌فرض‌ها می‌شویم. با این حال، این به‌تدریج می‌تواند رابطه را از بین ببرد و منجر به قطع ارتباط شود.” می‌توانید با پرسیدن مداوم سوالات، حس کنجکاوی را در خود پرورش دهید. می‌تواند به سادگی یک سوال باشد مثل “غذای مورد علاقه ات در حال حاضر چیست؟” یا “اخیراً چه چیز جدیدی یاد گرفته ای؟” اگرچه این سوالات ممکن است ابتدایی به نظر برسند، اما از اینکه چقدر می توانند باب گفتگوهای جدید را باز کنند شگفت زده خواهید شد.

به گفته‌ی فرانسسکا ماکسیم، روان‌درمانگر: “عشق واقعی بیشتر به عملکرد مطمئن و همراهی دونفره مربوط می‌شود. عشق واقعی ظرفیت شما برای مهربانی و از خودگذشتگی، رعایت حریم شخصی، و در عین حال فردی نکته‌سنج بودن در رابطه با معشوق‌تان را افزایش می دهد.”

اگر متوجه شدید که رابطه‌تان دچار مشکل شده است، حتماً از یک درمانگر کمک بگیرید. زوج‌درمانی ابزار فوق‌العاده ای است که می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباطات، پیوند فیزیکی و درک عاطفی از یکدیگر را بهبود ببخشید. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید با ما تماس بگیرید یا فرم رزرو نوبت موجود در صفحه زوج درمانی را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

در خاطر داشته باشید

اگرچه عشق واقعی نیاز به تلاش دارد، اما نتیجه این تلاش ها کاملاً ارزشش را دارد. ماکسیم توضیح می دهد: “عشق واقعی بیشتر درباره عملکرد مطمئن و همراهی دونفره است.  عشق واقعی ظرفیت شما برای مهربانی و از خودگذشتگی، رعایت حریم شخصی، و در عین حال فردی نکته‌سنج بودن در رابطه با معشوق‌تان را افزایش می دهد.”

اگر عشق واقعی را پیدا کرده‌اید، باور کنید می‌توانید آن را حفظ کنید. اگر در جستجوی آن هستید، بدانید که عشق واقعی منتظر شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!