021-22679213

چطور یک ازدواج می تواند لذت بخش باشد؟

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

یکی از مهمترین وقایع زندگی انسان ازدواج است و نیز از تعیین کننده ترین انتخاب های زندگی ماست و به عنوان معیاری برای تعریف رضایت و خوشبختی  منطبق بر نیازهای  زن و مرد در زندگی است. که برداشت فردی، فرهنگی و اجتماعی افراد نسبت به این امر متفاوت می باشد. در زبان انگلیسی  marriage که معادل فارسی آن به معنی اتحاد عمیق بین دو نفر می باشد.

ازدواج در نفس خود ارزشمند است و پاسخگوی  نیازهای عاطفی و جسمی  افراد می باشد و با فرزندآوری، مشترکات زن و مرد بیشتر می شود و به طور طبیعی موجب استحکام روابط زوجین می گردد.

امر ازدواج  کماکان در همه جای دنیا به یک مفهوم است اما بنا به ویژگی های جغرافیایی،  مذهبی،   قومیتی و فرهنگی با هم متفاوت هستند.

سند ازدواج معمولا در جوامع توسط یک سازمان مذهبی و مدنی امضا می شود و باید گفت  انتظار از ازدواج طی دهه های گذشته تغییرات زیادی کرده است.

بعنوان مثال در دهه های گذشته هدف ازدواج بیشتر جنبه فرزند آوری داشته و زوجین داشتن فرزند بیشتر را ارزش تلقی می کردند. در صورتی که امروزه توجه به نیازهای زوجین و توجه به روابط لذت بخش برای زوجین الویت پیدا کرده است.

باید گفت با توجه به تیپ شخصیتی افراد  نگاه به ازدواج موفق و لذت بخش متفاوت است. به همین خاطر است که شناخت درست و کافی نسبت به یکدیگر به طور طبیعی ضریب ازدواج موفق را بالا می برد.

معمولا یا افراد باید مکمل هم باشند یا اینکه با شناخت کافی نسبت به نیازهای طرف مقابل یک رابطه رضایتمند را برای خود طراحی نمایند که موجب آرامش و شادی یک دیگر شوند. در گزارشی با نظر خواهی مراجعین به مرکز مشاوره اشاره شده است که دیدگاه افراد نسبت به داشتن احساس خوشبختی در کنار همسر چقدر متفاوت است.

بعضی داشتن یک رابطه دوستانه و عاطفی را با همسرشان دلیل خوشبختی خود می دانند و گروهی دیگر داشتن یک رابطه جنسی جذاب و پویا در کنار همسرشان دلیل بر خوشحالی خود از ازدواج می دانند و بعضی مشارکت همسر، همدلی و همراهی در امور خانه و فرزندان را دلیل رضایت و شادی خود در زندگی مشترک می دانند.  همچنین برخی افراد بیان کرده اند که میانگینی از همدلی،دوستی،مشارکت و روابط جنسی جذاب برای یک زندگی شاد لازم است.  البته معیارهایی مانند برآورده شدن نیازهای مالی و اقتصادی از عوامل دیگر بر شمرده شده است.

کارشناسان استفاده از تست های استاندارد شخصیت شناسی تحت نظر روانشناس برای شناخت فرد مقابل و دست یابی هرچه بیشتر به روابط شاد و موفق زناشویی را توصیه می نمایند تا زوجین با شناخت نیازهای اساسی یکدیگر انتخاب آگاهانه تری را نسبت به ازدواج داشته باشند.

در این زمینه خدمات مشاوره قبل از ازدواج در کلینیک روانشناسی آفتاب ارائه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: