021-22679213

پیش به سوی حرفه ای شدن…

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

تعارض در محیط کار

تعارض همواره در محیط های اجتماعی، کاری و خانوادگی اجتناب ناپذیر است. حتما این مثل قدیمی را شنیده‌اید که می گویند : دو بشقاب چینی را هم کنار هم بگذاریم صدا می دهند.

 اما این تعارضات می تواند در محیط زندگی و کار  ما را دچار استرس، رنجش خاطر نماید و در نهایت منجر به پایین آمدن کیفیت روابط و کارایی ما شود.

شما برای حل این چنین تعارضاتی چه روشی را پیش میگیرید؟

برای مثال ممکن است  از آن شخص دوری کنید و یا از روابط با ایشان اجتناب نمایید. این روش در ظاهر ممکن است مساله را حل نماید اما همچنان کدورت ها و احساس های بد در فضا باقی می ماند. و یا ممکن است بخواهید مذاکره کنید و دیگران میانجیگری کنند و …

در این شرایط  روانشناسان  پیشنهاداتی برای داشتن محیط کاری امن تر که دارای تعاملات بالای انسانی می باشد توصیه می کنند:

1-حتما در محیط کار اعتماد بنفس کافی نسبت به خود، کار و وظیفه محوله داشته باشید. چرا که گاهی استرس های درون فردی باعث تعارضات برونی می شود.

2-یاد بگیرید با همکاران خود راجع به مسائل گفتگو کنید. در هنگام گفتگو به حریم شخصی و فرد مقابل توجه کنید و احترام متقابل را از یاد نبرید.

3- مهارت حل مساله را بیاموزیید تا با کمترین تنش مسائل خود را در تعاملات اجتماعی حل نمایید.

به خاطر داشته باشید همه زندگی ما انسانها با حل مساله سپری می شود. به قولی اگر روزی از خواب بیدار شدیم و دیدیم دیگر مساله ای برای حل کردن نداریم حتما آن روز مرده ایم.

4-مهارت های ارتباطی خود را قوی کنید. شاید نه گفتن و جواب ندادن به موقع به نیازها و توقعات طرف مقابل موجب سوء برداشت و اختلاف شود و سوءتفاهم هایی بوجود بیاید که به مرور زمان بیشتر و عمیق تر گردد.

5-ارتباطات غیر رسمی خود را به محیط کار تسری ندهید. با همکار خود در ساعات کاری با چهارچوب های از پیش تعیین شده اداری رفتار کنید و از گفتن اسرار شخصی خود به همکاران بپرهیزید. در این صورت تعارضات به حداقل می رسد. یادتان باشد شما جزء آن دسته از افراد تحصیل کرده و صاحب شغلی هستید که خیلی ها آرزویش را دارند.

6-یاد بگیرید از زبان بدن خود درست و به موقع استفاده کنید زیرا فقط گفتار ما نیست که ممکن است ما را دچار تعارض کند بلکه ایما و اشاره، چشمک زدن، چشم غره رفتن،  اشارات دست و بدن بیشتر از گفتار در روح و روان افراد متقابل تاثیر می گذارد.

پس بخاطر داشته باشید بیشترین نقش در حل تعارضات زندگی فردی و اجتماعی ما به دست خود ما حل می شود. در این مسیر می توانید از مشاوران و روانشناسان هم کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: