021-22679213

وابستگی کودک به مادر

وابستگی کودک به مادر
دسترسی سریع به محتوای این مقاله
وابستگی کودک به مادر
کودک از هشت مرحله در دوران رشد روانی خود عبور میکند تا به عشق سالم برسد.
  • همزیستی

کودک تا چهار ماهگی حتی تفاوتی بین دست خودش و مادر نمی شناسد و توانایی این تشخیص و تفکیک را ندارد و با جهان و طبیعت اطراف یکی است. خودش را همه دنیا و دنیا را خودش می انگارد.

  • چسبندگی

در حدود یک سالگی به مادر میچسبد به همین دلیل است که اضطراب جدایی در این مرحله ( ۶ تا ۱۸ ماهگی) اتفاق می افتد. و کودک نمی تواند مادر را در کنار خود نداشته باشد.

  • اعتیاد

حدود سه سالگی کودک به نوعی معتاد مادر میشود بدین معنی که همه چیز را زیر پا میگذارد تا به آن چیزی که به آن وابسته است برسد و وقتی که ارضا شد برای مدتی آن را رها می کند و دوباره در وقت نیاز به او می چسبد.

  • عادت

حدود ۵ سالگی کودک به این مرحله میرسد و ترجیح میدهد که با مادر باشد ولی نبودن با مادر را تا حد کمی تحمل می کند.

  • وابستگی

از حدود ۸ سالگی کودک به خاطر رفع نیاز و احتیاج به مادر میچسبد نه به خاطر محبت و دوستی. به همین دلیل است که بزرگترین اضطراب در این دوران ترس از مرگ پدر و مادر است.

  • جدایی

این مرحله بین ۸ تا ۱۲ سالگی اتفاق می افتد، بدین گونه که کودک در این دوران باید از پدر و مادر جدا شود و در ۱۲ سالگی به این نتیجه برسد که من بدون پدر و مادر هم زنده ام هم خوب و خوش و چنین توانی برای کودک در این سن ضروری است. این مرحله پاره شدن سومین بند ناف کودک است.

  • استقلال و آزادی

حدود ۱۸ سالگی اتفاق میافتد که کودک روی پای خود ایستادن را تجربه میکند.

  • همبستگی

به این معنی که در عین حال که ما مستقل از یکدیگر هستیم و نیازی به هم نداریم ولی در کنار هم میتوانیم آرامش بگیریم. این مفهوم همبستگی که میتوان از آن به عنوان عشق سالم یاد کرد و به این معنی است که چون من به تو مشتاقم و تو را دوست دارم و مایلم با تو باشم نه به خاطر اینکه به تو محتاجم و برای برآورده کردن نیازهایم باید با تو باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: