021-22679213

مهم‌ترین عوامل ناتوانی در تصمیم‌گیری

tasmim giri
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

tasmim giri

شناخت عوامل ناتوانی در تصمیم‌گیری می‌تواند به شما کمک کند تا دلایل ناتوانی‌های خودتان درتصمیم‌گیری را بشناسید و سپس با شناخت انواع مدل های تصمیم گیری میتوانید راحت و با قاطعیت انتخاب خود را انجام دهید.
زمانی که با مشکلات خود مواجه شوید می‌توانید برای رفع آن‌ها تلاش کنید. بیشتر افرادی که دچار مشکلاتی در تصمیم‌گیری هستند اعتماد به نفس پایینی دارند، از سرزنش شدن و یا عواقب تصمیماتشان می‌ترسند، هدف مشخصی در زندگی ندارد و برخی از آن‌ها دچار مشکلاتی در سیستم عصبی وعملکرد مغرشان هستند.
برای این‌که بتوانید بهترین تصمیمات را در موقعیت‌های مختلف بگیرید باید دانش کافی در مورد مسائل گوناگون داشته باشید. آگاهی از موضوعات مختلف به شما کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به تصمیمی که می‌خواهید بگیرید داشته باشید و بیهوده از مسائلی که ممکن است هیچ وقت به وجود نیاید نترسید.
به خاطر داشته باشید که تصمیم‌گیری جزئی از زندگی روزمره انسان است به همین دلیل هیچ کسی در دنیا وجود ندارد که در زندگی‌اش تصمیمات نادرستی نگرفته باشد پس با رفع و پیشگیری عوامل ناتوانی در تصمیم گیری که به تمامی آن ها اشاره میشود بپردازید این مشکل را به راحتی رفع میکنید.

  • تاثیر ژنتیک بر ناتوانی در تصمیم گیری

ژنتیک به ژن ها و انتقال دهنده های عصبی در بدن ما اشاره دارد. فردی با سابقه خانوادگی فوبیا یا اختلال روانی شانس بیشتری برای ابتلا به اختلال مشابه یا متفاوت در آینده دارد. زیرا ژن‌های والدین به فرزندانشان منتقل می‌شود، بنابراین هرگونه تغییر در ژن‌های والدین به فرزند به ارث می‌رسد. این تمایل ژنتیکی برای ایجاد یک اختلال روانی یا فوبی خاص را می توان به عنوان رابطه دیاتز – استرس نیز نام برد. بر این اساس، فردی که دارای استعداد ژنتیکی است تا زمانی که یک رویداد محرک وجود نداشته باشد، علائم دسیدوفوبیا را بروز نخواهد داد.

  • مشکلات تربیتی در خانواده

این رویداد محرک می‌تواند به عنوان مثال، در دوران کودکی کسی باشد که والدینش سخت‌گیر بودند، در تصمیم‌گیری‌های مربوط به زندگی‌اش مورد سرزنش قرار می‌گرفت.در برخی از خانه ها، کودکان اجازه تصمیم گیری را ندارند، بنابراین دچار Decidophobia می شوند. کسی که به دلیل تصمیماتی که در دوران کودکی یا نوجوانی خود گرفته بود به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، به احتمال زیاد توانایی خود را در تصمیم گیری خوب زیر سوال می برد و بنابراین این ترس را در خود ایجاد می کند.

  • ترس از قضاوت

افرادی که به جوامعی تعلق دارند که در آنها از طریق نحوه گذراندن زندگی یا کارهایی که انجام می دهند توسط مردم مورد قضاوت قرار می گیرند، به دلیل ترس از اینکه دیگران ممکن است او را متهم به تصمیم گیری احساسی کنند یا طعنه بزنند، از تصمیم گیری می ترسند. بنابراین، این عوامل اجتماعی، همراه با استعداد ژنتیکی می‌توانند باعث ایجاد دسیدوفوبیا شوند.

  • ترس از عواقب احتمالی یک تصمیم‌گیری نادرست

یکی از مهم‌ترین عوامل ناتوانی در تصمیم‌گیری، ترس ناشی از عواقب تصمیماتی است که فرد باید آن‌ها را بپذیرد.
در واقع این گونه افراد همواره می‌ترسند تا در اثر یک تصمیم‌گیری نادرست دچار مشکلاتی شوند که نتوانند به راحتی برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنند به همین دلیل ترجیح می‌دهند تا تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مختلف را به تعویق بیندازند، این کار می‌تواند باعث از دست رفتن فرصت‌هایی شود که ممکن است دیگر هیچ وقت در زندگی شما تکرار نشود.
اگر همیشه در هنگام تصمیم‌گیری از عواقب ناشی از تصمیماتی که می‌خواهید بگیرید و به آن‌ها عمل کنید، دچار ترس و اضطراب می‌شوید بهتر است بدانید که میزان ناآگاهی شما در مورد مسائلی که با آن‌ها در زندگی روبه‌رومی‌شوید با میزان ترسی که در هنگام تصمیم‌گیری تجربه می‌کنید نسبت مستقیم دارد بنابراین هر چه قدر شما در مورد موضوعات گوناگونی همچون دانش و آگاهی بیشتری داشته باشید به همان میزان نیز می‌توانید در موقعیت‌های مختلف بهترین تصمیم را بگیرید.

کلینیک روانشناسی آفتاب در کنار شماست

ما با تیمی از متخصصان مجرب و دلسوز در زمینه های مختلف روانشناسی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم. همین الان پیام دهید:

  • ترس و اضطراب ناشی از سرزنش دیگران

برخی از افراد به دلایل مختلفی مانند تجربه تلخی که در کودکی داشته‌اند، دائماً نگران سرزنش شدن توسط دیگران هستند. این افراد معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارند و نمی‌توانند از توانایی‌های خود برای پیشرفت تحصیلی و یا پیشرفت در محیط کارشان استفاده کنند.
کسانی که با چنین مسئله‌ای در هنگام تصمیم‌گیری مواجه هستند باید ترس‌های خود را کنار بگذارند و بپذیرند که اشتباه کردن بخشی از زندگی است. هیچ کسی در دنیا وجود ندارد که تصمیم اشتباهی در طول زندگیش نگرفته باشد.
در واقع این تصمیمات اشتباه هستند که به ما کمک می‌کنند تا در آینده در مسیر درست قدم برداریم و در موقعیت‌های حساس زندگی خود بهترین تصمیم را بگیریم. نکته دیگری که می‌تواند به شما در کنار گذاشتن ترس از سرزنش دیگران کمک کند این است که مسئولیت تمام تصمیمات خود را بپذیرید و آن را به عهده دیگران و یا شرایطی که در آن قرار دارید نیندازید.

  • نداشتن هدفی مشخص در زندگی

نداشتن هدف یکی دیگر از عوامل ناتوانی در تصیم گیری است که وقتی با افرادی که دچار مشکل در تصمیم‌گیری هستند صحبت می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم که یکی از عوامل ناتوانی در تصمیم‌گیری است. زمانی که شما ندانید در زندگی خود به دنبال چه چیزی هستید نمی‌توانند درست تصمیم‌گیری کنید زیرا این تصمیمات شما هستند که می‌توانند شما را از هدفتان دور کنند و یا شما را به هدف نزدیک‌تر کنند. پس اگر هدف مشخصی در زندگیتان نداشته باشید چگونه می‌توانید از میان گزینه‌هایی که پیش روی شما قرار دارد، بهترین را انتخاب کنید. برای رفع این مشکل بهتر است در مورد اهداف و خواسته‌هایتان به خوبی فکر کنید و با توجه به آن‌ها بهترین تصمیم را در مورد مسائل گوناگون بگیرید.

  • مشکلات سیستم عصبی بدن و تاثیر آن بر تصمیم‌گیری

برطرف کردن برخی از عوامل ناتوانی در تصمیم‌گیری از عهده انسان خارج است. برخی از محققان با انجام آزمایش‌هایی در افرادی که دچار مشکلات اساسی در تصمیم‌گیری هستند، دریافته‌اند که سیستم عصبی این افراد دچار ناتوانی در برقراری ارتباط بین بخش‌هایی از مغز است که مسئول تصمیم‌گیری هستند.
البته این نقص معمولاً در افرادی وجود دارد که دارای مشکلاتی در تصمیم‌گیری انتخابی هستند. به عنوان مثال این افراد در هنگام انتخاب میان چند گزینه مختلف مثلاً انتخاب یک غذا از منوی رستوران دچار مشکل می‌شوند اما در تصمیم‌گیری‌های حسی مشکلی ندارند.

  • تاثیر کمبود اعتماد به نفس در تصمیم گیری

بیشتر افرادی که توانایی تصمیم‌گیری درست درباره موضوعات مختلف را ندارند دچار کمبود اعتماد به نفس هستند. اعتماد به نفس رابطه مستقیمی با توانایی تصمیم‌گیری دارد.
افرادی که دارای اعتماد به نفس بالاتری هستند به توانایی‌های خود تکیه می‌کنند و مسئولیت تمام تصمیماتی را که می‌گیرند می‌پذیرند؛ اما افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند ترجیح می‌دهند تا دیگران برای آن‌ها تصمیم‌گیری کنند به همین دلیل در مواجه با مسائل مهمی مانند ازدواج، انتخاب شغل و… دچار مشکل می‌شوند.
افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند معمولاً در جمع اظهار نظر نمی‌کنند، تنهایی را به حضور در جمع ترجیح می‌دهند، سریع تغییر عقیده می‌دهند وزود تسلیم می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: