021-22679213

علل گرایش جوانان به مشروبات الکلی

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

این روزها در مرکز مشاوره با مراجعانی بسیار جوان مواجه هستیم که گرایش شدیدی به استفاده از مشروبات الکلی دارند و دچار عواقب جسمی و روحی فراوانی شده اند .

براستی چرا جوانان به اینجا کشیده شده اند؟ آیا عدم آگاهی صرف از مضرات این نوشیدنی ها موجب این مشکلات شده  است؟ یا اینکه عوامل دیگر نیز وجود دارد ؟

بدون شک  با توجه به ساختارهای شخصیت فردی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی هر فرد، عوامل متفاوتی وجود دارد.

از مهمترین عوامل والدینی هستند که در منزل از این گونه مشروبات استفاده می کنند یا از مهمان های خود با نوشیدنی ها الکلی پذیرایی می کنند و مشکل جوانان در اینگونه خانواده ها این است که این فرزندان بدون آگاهی کافی با الگوبرداری از والدین خود با استفاده زود هنگام و افراطی، دچار معضلات و مشکلات جسمی بیشتری خواهند شد و به دلیل مخفی کاری در استفاده از این مشروبات آنها با هیجان و بی مبالاتی بیشتری دوستان خود را به این کار دعوت می کنند و کمتر از مضرات و خطرات آن آگاهی دارند.

کلینیک روانشناسی آفتاب در کنار شماست

ما با تیمی از متخصصان مجرب و دلسوز در زمینه های مختلف روانشناسی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم. همین الان پیام دهید:

به طور طبیعی پس از استفاده  نوعی سرخوشی و بی خیالی موقت به آنها دست می دهد که موجب گرایش بیشتر آنها می شود.

در مجموع باید گفت  افرادی با داشتن هوش هیجانی بالا تمایل به کسب تجربیات جدید دارند که طبق تحقیقات انجام شد درصد بالایی از جوانان به دلیل هیجان پذیری بالا نوشیدن اولیه را آغاز می کنند و حدود 23 درصد اصرار دوستان و نداشتن مهارت نه گفتن به این دعوت اقدام به نوشیدن می نمایند و تنها 24 درصد افراد با تمایل خود  از این مشروبات استفاده می کنند.

هر چند که در دستورات دینی و عرفی جامعه استفاده از این نوع نوشیدنی را نفی می کند اما به دلیل کمرنگ شدن اعتقادات جوانان و به چالش کشیدن این موارد متاسفانه جوانان اهمیت کمتری به این موضوعات می دهند البته این اعمال شامل حال همه جوانان و خانواده ها نمی شود اما روی سخن ما به گرایش پیش رونده این گونه رفتارهای پر خطر در بین جوانان است که مضرات آن جز خود افراد با بد رفتاری هایی جامعه را درگیر می کنند.

 شرب این مشروبات از سنین 13 الی 18 سالگی می تواند ناشی از عدم درک صحیح نوجوان از هویت فردی اش باشد  که منجر به حس افسردگی و تنهایی و نیز نداشتن چشم انداز روشنی از اهداف و تمایل به لا ابالیگری باشد که وی را برای رهایی از این احساسات و لذت جویی به مصرف بیشتر مشروبات الکلی تشویق می کند .

که همه این عوامل باید از لحاظ روانشناختی و نیز اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و وظیفه والدین و نهاد های فرهنگی و تربیتی جامعه این است که با درک درستی از نیازهای جوانان و ایجاد زمینه شناخت استعدادها ی فردی و اجتماعی موجبات رشد و شکوفایی آنها را فراهم نمایند و با ایجاد انگیزه های برتر الگوی زندگی سالم را برایشان روشن نمایند  و باید در نظر داشت نصیحت و اندرز و تنبیه موجب اصلاح آنها نخواهد شد به خاطر داشته باشیم در عصر کنونی جوانان با هجمه بالایی از تبلیغات  جهت عادی سازی این گونه رفتارها و نادیده گرفتن  ارزشهای اخلاقی و اعتقادی مواجه هستند  حضور یک مشاور کارآمد در کنار خانواده به منظور پیش گیری از خطر ها و اسیب های اجتماعی به مراتب مفیدتر از مشاوران حقوقی پس از وقوع جرایم می باشد.

مرکز مشاوره آفتاب با حضور مشاوران مجرب و کارآمد آمادگی ارائه خدمات به خانواده ها و جوانان را  دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: