021-22679213

علل گرایش به روابط فرا زناشویی

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

وقتی صحبت از روابط فرا زناشویی میشود بیشتر افراد بر این گمان هستند که حتما یک جای کار رابطه زوج می لنگد به این معنی که حتما فرد خیانت دیده در ارتباط با همسرش در زمینه های احساسی، جنسی و خانوادگی کم گذاشته است و به گونه ای عمل  فرد خیانتگر را توجیه می کنند.

در حالی که مشاهده شده است که هم اکنون حتی زوج هایی که در مجموع فاکتورهای موفق ارتباطی را هم دارند دچار این مشکل می شوند.  در تعریف روابط فرازناشویی  باید گفت هرگونه رابطه معنادار عاطفی، جنسی و حمایتی  را شامل می شود که این روابط به زندگی زناشویی لطمه میزند.

مسئله ارتباطات فرازناشویی موضوع جدیدی نیست  اما با توجه به ویژگیهای  جوامع امروزی گسترش بیشتری پیدا کرده است.

از جمله عوامل این گونه روابط می توان به تغییر ذائقه نیازهای جنسی و جسمی افراد اشاره کرد. زیرا با توجه به گستره تبلیغات در رسانه های جمعی و ارائه الگوهای زیبایی افراطی از طریق شرکت های تبلیغاتی و در دسترس بودن فیلمها و کلیپ های جنسی افراد جامعه تنوع طلب تر شده اند. مشاهده الگوهای فانتزی زنانگی و نیز اندام موزون و قوی در مردان می تواند با جلوه های ویژه  تاثیر بسیاری در افراد جامعه داشته باشد.

بدیهی است  این مدل زیبایی ها در زندگی واقعی وجود ندارد. اما بعضی افراد به دلایل علاقه فردی یا حرفه ایی خود نهایت سعی خود را دارند  که از این سبک ها پیروی کنند و اندام و چهره خود را منطبق بر همان الگوهای ارایه شده بسازند.  لذا افرادی هم پیدا می شوند که از سر تنوع طلبی و جذب ظواهر وارد رابطه فرازناشویی می شوند به علت اینکه همسر و زندگی خود را برای لذت جویی کافی نمی دانند.

یکی دیگر ازعوامل پنهان روابط  فرازناشویی اضطراب است که دامنه گسترده ایی در جامعه دارد.  بعضی تلاش می کنند با بی مسئولیتی و فاصله گرفتن از مشکلات زندگی حتی برای مدت کوتاه از اضطراب خود بکاهند.   در اینجاست که هر چند کوتاه زمینه پناه بردن به آغوشی گرم ایجاد می شود و معمولا این افراد با توجه به  درون متلاطم خود این رفتار را با افراد متعددی تجربه می کنند و  غافل از آنکه اضطراب باید از درون ریشه یابی شود نه اینکه با سرگرمی هایی مثل روابط جنسی متعدد  سرپوش گذاشته شود.

گاهی افراد بر اثر غفلت و نا آگاهی وارد روابط فرازناشویی می شوند که معمولا این گونه افراد دچار احساس گناه بیشتری  می شوند.  مثلا درد و دل ساده با یک همکار که منجر به رابطه عمیق تر احساسی می شود.

در اینجا باید گفت  در موضوع شایع  روابط فرازناشویی عوامل زیادی تاثیر گذار است از جمله ازدواج های نادرست که زوجین از همان ابتدا دچار چالش های زیادی بوده اند  و در صدد  حل مشکلات خود بر نیامده اند. البته حتی در ازدواج هایی که آغاز خوبی داشته است در صورت تلنبار شدن مشکلات حل و فصل نشده، امکان از هم پاشیدگی روابط زوجین وجود دارد که زمینه ایی برای روابط فرازناشویی می شود.

عدم رضایت در روابط عاطفی و جنسی و نداشتن مهارت کنترل احساسات در مقابل پیشنهادات جنسی، یکی دیگر از علل این روابط می باشد.

درتحقیقات انجام شده وارد شدن مردان  به این روابط بیشتر عاطفی و جنسی بوده و از نظر زنان فهمیدن و درک شدن می باشد.

برای کاهش روابط آسیب زننده فرازناشویی باید کارکرد ارتباط زوجین ارتقا یابد و مهارت های ارتباطی به زوجین آموزش داده شود تا آنها بتوانند تحت آموزش های  به روز ارتباط موثر، در روابط با یکدیگر قرار گیرند. همچنین با کمک یک مشاوره مشکلات و چالشهای ارتباطی خود با همسرشان را به مرور حل کنند تا دچار بحران های بیشتری در زندگی خود نشوند.

مر کز مشاوره آفتاب با کارگاه های ترمیم روابط زوجین و نیز مشاوره فردی و زوجین همواره آماده ارائه خدمات به علاقه مندان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: