021-22679213

طرحواره وابستگی (تله وابستگی)

kids-character
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

Girl learning to speak

در مقالات بسیاری آمده است که کودکی انسان و نحوه تربیت و ارتباط والدین  برای زندگی آینده کودک بسیار تعیین کننده است. هر چند که روانشناسی نوین بر این اعتقاد است که نباید در گذشته ماند و باید تغییرات را از هم اکنون زندگیمان آغاز کنیم اما با این حال درکودکی، طرحواره های شخصیتی ما شکل میگیرد.

طرحواره در روانشناسی به زمینه گسترده ایی از واقعیت ها یا تجربیات گفته می شود که در گذشته فرد شکل گرفته است. طرحواره ها مانند گره هایی است که در ذهن  افراد در کودکی ایجاد می شود . طرحواره ها همان  تله های ذهنی هستند که معمولا افراد برای تغییر تله های ذهنی مقاومت زیادی می کنند.

یکی از طرحواره های شایع که به دلیل حمایت های افراطی یا تفریطی والدین در کودکی شکل می گیرد، طرحواره وابستگی است.  معنی طرحواره وابستگی این است که فرد نمی تواند به تنهایی از عهده مسئولیت های خود در بزرگسالی برآید و معمولا کاملا تسلیم  فرد مقابل زندگیشان می شوند. حال این فرد از والدین یا همسر یا دوستی باشد فرقی برایشان ندارد. معمولا مسئولیت زندگی خود را نمی پذیرند ولی گاهی هم با وجود نیاز به دیگران وانمود می کنند که نیازی به دیگران ندارند و تبدیل به افراد لجبازی می شوند.

kids-character

برای اینکه بتوانیم زندگی آرامتر و موفقیت آمیز تری داشته باشیم باید طرحواره های خود را بشناسیم و در صدد تغییر آنها برآییم. نشانه های طرحواره وابستگی عبارتند از عدم توانایی در تصمیم گیری و کمک خواستن دایمی از دیگران کنار گذاشتن کارها و احساس بی کفایتی ناتوانی در مدیریت مالی، ناتوانی در به سفر رفتن به تنهایی، نپذیرفتن مسئولیت های جدید و طفره رفتن از اموری مثل ازدواج.

در هر حال  همانطور که در قبل هم اشاره شد از علل شکل گیری تله وابستگی می توان به زمینه حمایت های افراطی والدین در کودکی نام برد. به عنوان مثال کودکی که در انجام همه امور شخصی خود تحت حمایت همه جانبه والدین می باشد به طور یقین در بزرگسالی هم استقلال لازم را نداشته و همواره تمایل دارد به طرف مقابل خود تکیه کند.  از طرفی گاهی نادیده گرفتن های تفریطی در کودکی نیز می تواند به دلیل ایجاد احساس عدم امنیت روانی او را در بزرگسالی تبدیل به فردی نماید که در تله وابستگی همچنین به والدین توصیه می شود.  در شیوه فرزند پروری خود توجه کافی  برای ایجاد زمینه های استقلال فردی کودک خود را داشته باشند تا فرزند شان در آینده  در تله وابستگی شخصیتی قرار نگیرد.

پس لازم است در صورت تشخیص  این تله  در شخصیت خود حتما با مشاور در میان گذاشته  و از او راهنمایی بخواهید که شما را به یک روان درمانگر در حوزه طرحواره درمانی معرفی نماید  تا در فرآیند درمان بتوانید طعم استقلال و رهایی از این وابستگی ها را تجربه نمایید.

مرکز مشاوره آفتاب با بهره گیری از اساتید و روان درمانگران این حوزه در خدمت شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: