سن عاطفی چیست؟

سن عاطفی

سن عاطفی به احساسات درونی فرد و برداشت او از میزان سن خودش بستگی دارد. به عبارت دیگر این سن، سن روحیات ماست و این همان سنی است که محققان عقیده دارند باید همیشه جوان بماند. هر جامعه ای برای شاد زیستن نیاز دارد تا سن عاطفی افراد آن جامعه را پایین نگه دارد. سن عاطفی، نشان‌دهنده حالات احساسی درونی و برداشت فرد از سن خودش است؛ دقت کنید سن احساسی، سن روحیات ماست و متاسفانه مشکل بزرگ مردم در اینجاست که بر این باور غلط هستیم که سن احساسی باید هم‌سرعت با سن شناسنامه‌ای بالا رود.

به‌طور مثال حتما دیده‌اید با شروع بارندگی آدم‌ها احساساتی جالب را تجربه می‌کنند، همه افراد این سیگنال‌های درونی را دریافت می‌کنند اما واکنش‌ها نسبت به آن کاملا متفاوت است. این موضوع حتی در یک گروه‌های همسن هم دیده می‌شود؛ عده‌ای بی‌درنگ از خانه بیرون رفته و زیر باران با خوشحالی قدم می‌زنند. عده زیادی چند قدم به پنجره نزدیک‌تر شده اما زیر باران رفتن را برای سن خود زشت می‌دانند. تعدادی هم اصلا علاقه خاصی نشان نمی‌دهند، چون فکر می‌کنند، سن‌شان از این حرف‌ها گذشته است.

کشور‌ها در تلاش هستند تا سن احساسی افراد را در حد معقول پایین بیاورند، زیرا برای شاد زیستن به آن احتیاج داریم؛ حال آنکه باور عمومی ما بر این است که هر کاری سنی دارد. به همین علت تستی تحت عنوان تست سن عقلی ابداع شد تا افراد با تکیه بر آن همواره بر شادابی ذهن و جسمشان مسلط باشند. محققان به این نتیجه بزرگ رسیده‌اند که برای داشتن عمر طولانی و سلامت در جامعه باید سن احساسی را حدود ۲۵-۱۸ سالگی حفظ کرد، آدمی هنگامی می‌میرد که سن احساسی به او بگوید که «تو دیگر پیر و از کار افتاده‌ای». سن عقلی و شناسنامه‌ای فرمانبردار است و سن احساسی فرمانده مطلق.

برای اینکه بهتر متوجه موضوع شوید شما را وارد فضایی می کنیم تا تفاوت میان افراد جامعه را بهتر لمس کنید. فرض کنید که در پیاده روی شلوغی در حال قدم زدن هستید که ناگهان باران شروع به باریدن می کند. واکنش افراد چگونه خواهد بود؟ بعضی از آن‌ها رو به آسمان لبخند می‌زنند. بعضی کلافه می‌شوند و زیر لب غرغر می‌کنند. بعضی به سرعت خودشان را به سایبانی می‌رسانند. بعضی دیگر هم همانطور معمولی به راه‌شان ادامه می‌دهند. شاید واکنش‌های فراوان دیگری بتوان در بین افراد اطرافتان مشاهده کنید. این همان تفاوتی است که در سن عاطفی بین افراد یک جامعه به وجود آمده است و اصلا هم ارتباطی به سن شناسنامه‌ای فرد ندارد. ممکن است جوانی را ببینید که از این تغییر ناگهانی هوا گریزان است اما پیرمردی را هم ببینید که با ذوق دست همسرش را گرفته و زیر باران قدم می‌زنند!

در رابطه با سن عاطفی، انسانها به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

۱. انسانهای اتیکتی یا برچسبی یا انگی (Etiquette)

۲. انسانهای اتیکی یا اخلاقی (Ethical)

انسانهای اتیکتی افرادی هستند که به خود، دیگران، و اشیاء یا پدیده ها برچسب یا انگ می زنند.

من دیگه پیر شدم…
من آدم جدی هستم…
من با کسی شوخی ندارم…
من آدم متعصبی هستم…
من آدم منظمی هستم…
و من…
تو دیگه پیر شدی…
تو دیگه ریشات سفید شده…
تو دیگه مال این کارها نیستی…
تو درس نخوان هستی…
تو بی نظمی…
او لاغره…
او چاقه…
او بی تربیته…
اینکار زشته…
اینکار قشنگه…
و…

این افراد از سن عاطفی بالایی برخورداند و کمتر از زندگی لذت می برند و اغلب از سن شناسنامه ای پیرتر بنظر می رسند. این افراد از نظر عاطفی پیر هستند حتی اگر ۱۸ ساله باشند. اما انسانهای اتیکی یا اخلاقی از روح و روان سیال و انعطاف پذیر قابل توجهی برخوردارند و همه انسانها را با تمام ویژگیها و خصوصیات اخلاقی درک می کنند. آنها سعی می کنند با ذره بین اخلاق، انسانیت را در وجود افراد ببینند نه با چشم ظاهر بین، رنگ، نژاد، و مذهب، ملیت، قوم، قبیله، چاقی، لاغری، زشتی، زیبایی، و …

آنها هیچوقت در باره ظاهر افراد قضاوت نمی کنند…
آنها هیچوقت به کسی انگ نمی زنند…
آنها هیچوقت نه دیگران را قضاوت می کنند نه خود را…
آنها هیچوقت خود را با کسی مقایسه نمی کنند…
آنها سعی می کنند به کارهای دیگران نه بخندند نه گریه کنند و نه تنفر بورزند بلکه آنها را درک کنند. سن عاطفی این افراد بین ۱۸ تا ۲۵ سال است حتی اگر سن شناسنامه ای آنها ۸۰ سال باشد.

این افراد کسانی هستند که از زندگی در هر شرایط و موقعیتی بیشترین لذت را می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *