021-22679213

خودزنی کودک و نوجوان

self harming
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

self harming

 

بسیاری از خانواده‌ها از رفتار‌های خشونت آمیز و خودزنی کودک خود نگران هستند.بسیاری از کودکان هنگام بازی با هم سن و سالان خود و یا موارد دیگر که عصبی می‌شوند و لج می‌کنند شروع به جیغ کشیدن شدید یا کشیدن موی سر یا خود زنی می‌کنند. والدین باید این گونه رفتار‌های کودک را جدی بگیرند. چرا که با نادیده گرفتن خود زنی‌های کودک، آینده و دوران نوجوانی و جوانی این روند تبدیل به یک ابزار برای جلب توجه خانواده می‌شود.تا جایی که فرد برای رسیدن به خواسته‌هایش دست به خود زنی‌های جدی‌تر و حتی خودکشی می‌زند.
علل خودزنی کودک
خودزنی کودکان امکان دارد دلایل بسياري داشته باشد. کودکانی که خودزنی ميکنند باهوش هستند و متوجه شده اند که در برابر خود زنی و جیغ و داد میتوانند به خواسته خود دست پیدا کنند. فرزند شما با این کار شما را وادار به همراهی و قبول خواسته هایش ميکند . خود زنی کودکان با مشکلات عاطفی و روحی کودک به طور مستقیم درارتباط است. خود زنی در هر سنی برای کاهش تنش‌های روحی و تــخلیه روانی فرد صورت می‌گیرد. به خصوص کودکان که آستانه تحمل عاطفی و روحی پایین‌تری نسبت به بزرگسالان دارند. خیلی از مسائلی که برای بزرگسالان امری عادی تلقی می‌شود، کودکان را دچار درد و رنج عاطفی می‌کند و کودکان برای تخلیه و کاهش این رنج و درد یا حتی نشان دادن دردشان به بزرگسالان از خود زنی استفاده می‌کنند.
اینکه یک کودک در مقابل تنش و فشار عصبی از خودزنی استفاده می‌کند به این معنیست که روش و رفتار مناسبی در مقابل تنش نیاموخته و از این روش برای دریافت کمک از سوی والدین و دوستان استفاده می‌کند. گاه خودزنی کودکان با تهدید به خودکشی همراه است. لازم است والدین چنین مسئله‌ای را جدی بگیرند و اقدامات لازم را انجام دهند. برای برخی، خودزنی یک حرکت اجباری یا اعتیاد آور است. اما برخی افراد ممکن است فقط در دوره های استرس شدید یا به دنبال یک حادثه آسیب زا به خود آسیب برسانند. در ادامه برخی از دلایلی که کودکان ممکن است به خود آسیب برسانند آورده شده است:
• گاهی درد جسمی که کودک حین آسیب رساندن به خود تجربه میکند می تواند باعث کاهش درد یا عصبانیت شود.
• نفرت از خود و تخلیه خشم نسبت به خود نیز علت خودزنی موقع عصبانیت است.
• برخی نوجوانان گزارش می دهند که خودزنی میتواند احساس هیجان بیشتری را در آنها ایجاد کند.
پس به طور کلی علت خودزنی کودک این است که تنش را کاهش میدهد. در واقع ایجاد احساس درد جسمی فرد را از درد احساسی منحرف میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!