021-22679213

تاثیر رفتار سلبریتی ها بر نوجوانان

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

همواره تاثیر هنر و هنرمند در زندگی انسان ها چه جوان چه پیر انکارناپذیر است. انسان نیاز به نوازش روح دارد که با هنرهایی مثل  موسیقی، آواز و….   تلطیف می شود. در این میان افراد صاحب هنر نیز نزد مردم جایگاه خاصی دارند. امروزه هنرمندان و افراد خاص را سلبریتی می نامند.  اشخاصی  که با هنر خود افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند در واقع این افراد یک شخصیت حقیقی دارند، مثل همه افراد جامعه زندگی می کنند و نیازهای خود را مرتفع می سازند و یک شخصیت هنری  دارند که حتی ممکن است نام مستعار برای خود  انتخاب کنند تا جذابیت بیشتری برای مخاطبان خود ایجاد کنند. سلبریتی ها بیشترین تاثیر را بر روی نوجوانان می گذارند. زیرا نوجوان در پی کشف هویت خود است و از سویی در حال الگویابی می باشد.

باید گفت فردی که به دنبال هویت خود است تحت تاثیر دو متغیر است. متغیر اول حاصل ژنتیک است و متغیر بعدی متغیر موقعیتی است. در متغیر موقعیتی سلبریتی ها تاثیر زیادی بر نوجوانان دارند.

اینفلوئنسرها و هنرمندان معمولا برشی از زندگی هنری یا روزمره خود را با جلوه های ویژه  در معرض دید افراد جامعه قرار می دهند که توام با هیجان، شادی و موفقیت است   و بخش واقعی زندگی آنها معمولا دیده نمی شود.   بعنوان مثال هنرمندی که ساعتها  بر روی صحنه حرکات خاصی انجام می دهد بدون شک  برای نوجوانان جذاب است در حالیکه ممکن است بوسیله مواد انرژی زا و محرک های شیمیایی به روی صحنه آمده باشد و نکته قابل توجه این است که نوجوان می خواهد  فردی متمایز باشد و به همین دلیل  در پی الگوگیری از افراد متفاوت تری نسبت به اطرافیان خود می باشد.

البته باید  گفت بعضی از سلبریتی ها هم تاثیر مثبتی بر نوجوانان دارند آنان با توجه به شیوه زندگی سالمی که دارند، مسئولیت اجتماعی خود را به نحو احسن انجام می دهند. مثلا سلبریتی هایی که در مواقع بحرانی مثل سیل و زلزله به فریاد هموطن خود می رسند. اما در مقابل آن گروهی از سلبریتی هایی هستند که بعضا با هنجارشکنی و رفتارهای خاص، مورد توجه افراطی نوجوانان قرار می گیرند. این موضوع به نحوه شناخت جمعی افراد جامعه بر می گردد. به عبارتی بلوغ اجتماعی افراد جامعه که چگونه به سلبریتی ها بها داده شود.

از جمله عوامل جذب نو جوان به این گروه های اجتماعی پایین بودن اعتماد به نفس آنهاست. زیرا  نوجوان بیشتر علاقه به تقلید و الگو برداری دارد و بر این باورند که با تقلید کورکورانه از این افراد می توانند مورد تایید همسالان خود  قرار گیرند و نیز از عوامل دیگر، وابستگی   عاطفی نوجوان است که ممکن است  بعد از مدتی  این حالت در نوجوان فرو کش کند.  همچنین  عواملی مثل تمایل نوجوان به استقلال طلبی و مخالفت ورزی با خانواده و عدم هیجان و تفریح  کافی و نداشتن روابط اجتماعی مناسب از جمله عوامل گرایش شدید نوجوان به الگو گیری از افراد سر شناس و بعضا” مخالف ارزش های اجتماعی  می باشد. اما  باید در  نظر داشت که آن دسته از افرادی که  کودکی خوبی را پشت سر گذاشته اند  و از  عزت نفس بالاتری بر خوردارند  به یقین نو جوانی  متعادل تری را تجربه می کنند

 در اینجا بار دیگر به لزوم آشنایی والدین به مهارت های فرزند  پروری و آگاهی  نسبت به روند رشد  فرزندان یاد آوری می شود.   والدین آگاه  معمولا فرزندان  آگاه تری تربیت می کنند که در نوجوانی توانایی بیشتری برای مدیریت هیجانات خود دارند و خانواده با شناختی که از نیازها و ویژگی های دوران نوجوانی دارد تعامل بهتری با فرزند ش خواهد داشت و به آگاه سازی وی می پردازد.  می دانیم که نقش افراد سرشناس و سلبریتی ها در دنیای نوجوانان انکارناپذیر است.  در حال حاضر با توجه به  گستره فضای مجازی و حتی هنجارشکنی های موجود توسط  بعضی افراد مطرح ، راه دیگری جز آگاهی والدین از شیوه های صحیح فرزند پروری و تربیت فرزندانی با اعتماد به نفس بالا، مستقل و دارای قدرت تحلیل و نقد  وجود ندارد.

مر کز مشاوره آفتاب با شیوه های نوین فرزند پروری در خدمت والدین اگاه و علاقه مند می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: