021-22679213

بیماری های اینترنتی، فابینگ (fubbingیا phubbing):

fubbing
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

fubbing

بیماری های اینترنتی

گسترش روزافزون اینترنت، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و زمان زیادی که افراد به طور روزانه در فضای صرف می کنند، مشکلات و بیماری های متعدد جسمی و روانی را برای انسان به ارمغان آورده است.

فابینگ (fubbing)

استفاده از تلفن همراه جزء لاینفک زندگی هر کدام از ما شده است، این وابستگی ممکن است در ظاهر بی ضرر به نظر برسد و نگران کننده نباشد ولی گزارش ها و شکایت ها در اتاق مشاور چیز دیگری می گوید:

« همسرم به محض اینکه وارد خانه می شه موبایلش را در میاره» ؛ « همسرم دائم در گوشی مشغول بازی اینترنتی است و وقتی دخترم با شوق سراغش می ره، با عصبانیت او را از خودش دور می کنه تا حتما در بازی برنده بشه» ؛ « حتی موقع خرید سرش توی گوشی است» ؛ « وقتی با او دارم حرف می زنم سرش را از توی گوشی بلند نمی کنه، وقتی ناراحت می شم می گه تو حرفت را بزن من گوش می دم» ؛

«موقع صرف غذا موبایلش را کنار بشقاب می ذاره و دائم پیام ها را چک می کنه اصلا متوجه نمیشه چه غذای خوشمزه ای درست کردم و چقدر برای تهیه این غذا زحمت کشیدم» ؛ « وقتی دارم مطلب مهمی را به پسرم می گم سرش تو گوشیه»؛ « حتی یک فیلم هم نمی تونیم درکنار هم نگاه کنیم و لذت ببریم چون هر چند ثانیه یک بار گوشی رو چک می کنه» ؛ «در خانه ی ما، بجای رابطه ی خانوادگی،  هرکسی در گوشی به کار خودش مشغوله»؛ « وقتی با اعضای فامیل دورهمی داریم ، بعد از چند دقیقه همه گوشی هاشون را در میارن».

 همه ی اینها نشانه ی سندروم فابینگ است که روابط بسیاری از زوج ها و خانواده ها را مختل کرده است. فابینگ عملی است که باعث می شود افراد در محیط‌های اجتماعی یا خانوادگی به جای توجه به دیگران به تلفن خود نگاه کنند. فابینگ یعنی با نگاه کردن به تلفن همراه و شبکه های مجازی،  مخاطب و یا کسی را که با ما صحبت می کند، نادیده بگیریم.

یکی از نیازهای حیاتی انسان ها نیاز به رابطه است و این اختلال می تواند به روابط افراد آسیب بزند، چون در افراد مبتلا،  بجای رابطه ی حضوری و رو در رو،  به رابطه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پناه می برندو قادر به ایجاد رابطه ی واقعی نیستند.

پژوهش ها نشان می دهد: فابینگ تنش  و تعارض زوجین را افزایش می دهد، در نتیجه رضایت زناشویی آنها کاهش  می یابد ؛ موجب بروز افسردگی زوجین در روابط زناشویی می شود ؛ باعث دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر و عدم ارتباط عاطفی بین آنها می شود ؛ احساس تعلق و وابستگی اعضای خانواده را کاهش می دهد ؛ در دراز مدت باعث ایجاد اختلالات روحی، روانی و جسمی در افراد می شود ؛ کنترل زندگی افراد را در زمینه های مختلف در دست می گیرد و زندگی را بی معنا می سازد ؛ اعتماد به نفس را کاهش می دهد ؛ حس طرد شدگی و محروم شدن را القاء می کند که تاثیر مستقیم بر سلامت روان خواهد داشت.

 بطور کلی فابینگ ۴ نیاز اساسی انسان را تهدید می کند:

  • احساس تعلق داشتن
  • اعتماد به نفس
  • زندگی معنا دار
  • احساس کنترل داشتن

آیا دچار فابینگ هستم؟

  •  اگر تلفن هوشمندتان همیشه با شما است چون ترس از دست دادن یک تماس یا پیام در شبکه های اجتماعی را دارید و می ترسید که مبادا یک استوری یا به روز رسانی را از دست دهید، متاسفانه شما دچار فابینگ هستید.
  •  اگر دو مکالمه همزمان دارید، یکی تلفنی و دیگری با مخاطب تان و عدم رضایت از هیچ کدام این مکالمات را ندارید فابینگ شما را تهدید می کند.
  •  سرمیز یا سفره غذا یا دیگر موقعیت‌های اجتماعی با تلفن خود مشغول می‌شوید. قرار دادن تلفن کنار بشقاب غذا علامت هشداری است که نشان می دهد به زودی ارتباطات خانوادگی تان دچار اختلال خواهد شد.

چگونه از این مشکل خلاص شوم؟

ابتدا نیاز است برای کنار گذاشتن گوشی مصمم باشید . بعد از تصمیم قطعی متخصصان مرکز مشاوره آفتاب در خدمت شما هستند. شماره تماس: ۰۲۱۲۲۶۷۹۲۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: