021-22679213

بیماری های اینترنتی، سندروم نوموفوبیا (Nomophobia)

nomophobia
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

nomophobia

گسترش روزافزون اینترنت، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و زمان زیادی که افراد به طور روزانه در فضای صرف می کنند، مشکلات و بیماری های متعدد جسمی و روانی را برای انسان به ارمغان آورده است.

سندروم نوموفوبیا (Nomophobia)

سندروم NOMOPHOBIA که برگرفته از no mobile phone phobia است اولین‌بار در سال ۲۰۱۰ حین مطالعاتی در اداره پست انگلستان ابداع شد. در این مطالعه که بر روی نگرانی‌های کاربران پیرامون تلفن‌های همراه بود، این نتیجه حاصل شد که ۵۳ درصد از کاربران تلفن‌های همراه در انگلیس اضطراب دائمی مفقود شدن یا تمام شدن باطری یا شارژ اعتباری تلفن‌های خود یا قرارگرفتن در خارج از پوشش آنتن‌دهی را دارند . این سندروم اضطراب و استرسی است که زمانی به فرد دست می‌دهد که به تلفن هوشمند خود دسترسی نداشته باشد و در پاره‌ای از افراد به‌گونه‌ای است که دچار حمله خفیف عصبی نیز می‌شوند.

به تعبیر بسیار زیبای shambare در مقاله «آیا تلفن‌های همراه، اعتیاد قرن ۲۱ هستند؟» که در سال ۲۰۱۱ به نگارش درآمده، تلفن همراه را پارادوکس فناوری می‌داند بدین صورت که هم خاصیت رهایی و هم بردگی را دارد. رهایی از دنیای واقعی و بردگی به دنیای مجازی. تعبیر رسای دیگر این مقاله چنین است:
موبایل «احتمالاً بزرگ‌ترین اعتیاد غیردارویی قرن ۲۱» است.

برداشت افراد مختلف هنگام دوری از تلفن همراه:

  • برخی از انسانها، احساس می‌کنند که با نبودن موبایل، نمی‌توانند با دیگران صحبت کنند. اگر در خیابان بمانند، اگر گم شوند، اگر برنامه‌هایشان تغییر کند، نمی‌توانند آن را به نزدیکان و دوستان خود اطلاع دهند.
  • برخی دیگر، معتقدند که وصل بودن به جهان، یکی از نیازهای ماست و کسی که موبایلش در دستش نیست یا خاموش شده است، اتصال خود را با دنیا از دست داده است و در مدتی که موبایل، همراهش نیست در انزوا به سر می‌برد.
  • بعضی دیگر، موبایل را برای جستجو در اینترنت و دسترسی به سایت‌ها و کسب اطلاعات آب و هوا و چیزهایی از این دست می‌دانند. آنها با دوری از موبایل، احساس می‌کنند گنجینه اطلاعات خود را از دست داده‌اند.
  • برای برخی دیگر هم، موبایل وسیله‌ی چندکاره‌ای است که وظیفه‌ی ضبط صدا و ثبت تصاویر، تا نوشتن یادداشت و ماشین حساب و چراغ قوه و ده‌ها کارکرد دیگر را بر عهده دارد. نبودن موبایل برای این افراد، به معنای از دست دادن ابزارهای کاربردی و سلب آسایش است.
  •  از سوی دیگر، نوموفوبیا در بین کسانی که زمینه بیماری‌های وسواسی دارند نیز شیوع بیشتری دارد. به بیان دیگر، اعتیاد به تلفن همراه در برخی افراد سبب وسواس فکری می‌شود و آن‌ها تمام مدت به تلفن همراه خود فکر می‌کنند.این افراد دائم تلفن همراهشان را بررسی می‌کنند و اگر تلفن همراه یا حتی اینترنت نداشته باشند، کار یا روابطشان را فدا می‌کنند تا خود را به مکان یا شرایطی برسانند که بتوانند به شبکه‌های اجتماعی، ای‌میل یا پیامک‌های خود دسترسی پیدا کنند.
  •  بسیاری از افراد نوعی وابستگی عاطفی به تلفن همراه خود و نرم‌افزارهای نصب‌شده روی آن به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی دارند و دوری از این ابزار شخصی، سبب کاهش اعتمادبه‌نفس، ترس و اختلال هراس در برخی از کاربران می‌شود.

علائم مبتلایان به نوموفوبیا:

بالا رفتن ضربان قلب، احساس لرز و خفگی، سرگیجه، تعریق شدید، عرق سرد، تنفس کوتاه و تنگی نفس، احساس تهوع، درد در قفسه سینه، احساس نزدیکی به مرگ، لرزش اندام‌ها، کرختی و بی‌حسی در دست‌وپا ازجمله علایم این بیماری است.

چگونه از این مشکل خلاص شوم؟

ابتدا نیاز است برای کنار گذاشتن گوشی مصصمم باشید . بعد از تصمیم قطعی متخصصان مرکز مشاوره آفتاب در خدمت شما هستند. شماره تماس: ۰۲۱۲۲۶۷۹۲۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!