این روزها و گرایش به عمل های زیبایی

از گذشته انسان همواره  به دنبال کشف کیمیای جوانی بوده است و رویای آن را داشته است که زیبایی و قوای جوانی خود را حفظ نماید.

هرچند امروزه با دستیابی به علم های نوین در زمینه پوست و زیبایی تا حدودی این خواسته از نظر ظاهری بر آورده شده است اما از نظر بازگشت  قوای جوانی دست آورد چشمگیری صورت نگرفته است.

از نظر روانشناختی دیدگاه‌های مختلفی نسبت به گرایش افراد به تغییر ظاهر وجود دارد. در این راستا پژوهش‌های زیادی انجام شده است. از جمله تحقیقی پیرامون  زندگی 1500 دختر جوان به مدت 3 سال مورد مطالعه طولی قرار گرفتک. مشاهدات این تحقیق نشان داد که در طی این سال‌ها 78 نفر از دختران دست به جراحی زیبایی زده اند. در حالیکه این دختران بیش از سایرین مستعد افسردگی و اضطراب بودند و حتی باید گفت پس از جراحی هم این علایم همچنان همراهشان بوده است.

در عمل های زیبایی بینی مشاهده شده است، در صورتی که فرد بینی ناموزونی داشته باشد، پس از اصلاح و رفع نقص از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار می شود.

در جای دیگر متخصصان روانشناسی و جامعه شناسی معتقدند که صاحبان تجارت های مد و زیبایی  در دنیا با ارایه غیر واقعی الگوهای مد در زمینه زیبایی چهره و اندام  تبلیغات گسترده برای معرفی این مدل ها به جامعه  افراد را ترغیب به تغییر چهره می نمایند و فرد را با چهره غیر واقعی خود مواجه می سازند و معمولا نوک پیکان این هجمه‌های تبلیغاتی به سوی افرادی که از اعتماد بنفس کمتر و یا خود انگاره ضعیف‌تری دارد نشانه می رود و فرد پس از درگیر شدن با یک عمل زیبایی غیر ضروری  مثل زاویه دار کردن صورت  دچار آسیب‌های روانی بیشتری خواهد شد و باید گفت این افراد لزوما” بعد از انجام این عمل‌ها در دراز مدت شادتر و با اعتماد به نفس‌تر به چشم نمی‌خورند زیرا  شرکت های تجاری مد و زیبایی معیارهای زیبایی جدیدتری را خلق و ارایه می‌نمایند  و لزوما این تفکر که باید انسان از بیرون تحت تایید و قضاوت دیگران قرار گیرد مورد تایید روانشناسان نمی باشد.

در حال حاضر در دیدگاه‌های نوین زیستی  افرادی که دارای خود باوری و انگاره مثبت‌تری از خود هستند و باشیوه‌های صحیح تغذیه‌ایی و بهداشتی و ورزشی از سلامتی و اندام و پوست خود مراقبت می‌نمایند از آرامش، سلامتی، شادی و رضایتمندی بیشتری برخوردار هستند.

باشد که در مسیر آشتی با خود و پذیرش بدون قید و شرط خودمان با بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ایی به باورهای بهتری دست یابیم.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *