021-22679213

اهمیت امنیت عاطفی و سلامت روان نوجوان

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

نوجوانان از جمله سرمایه های اجتماعی ارزشمند هر جامعه ایی هستند. دوران نوجوانی با همه فراز و نشیب هایش در صورت ایجاد بستر عاطفی عمیق  در محیط خانواده و پذیرش تغییرات بسیار این فصل از زندگی، زمان شکل گیری هر چه بیشتر هوش انتزاعی است.  قدرت درک و استدلال نوجوان بالا می رود و به دریافت های فلسفی خود در زندگی می پردازد. نوجوان پر از هیجان است او می خواهد جهان خود را تغییر دهد.

تغییرات در فیزیک و افکار نوجوان توام با جهش است.  بیشتر نوجوانان در این سنین دست به قلم میشوند و شاعری می کنند احساساتی شدید بر آنها غالب است.

همه این تغییرات با درک بهتر از طرف خانواده، اجتماع و اطرافیان می تواند تبدیل به فرصت هایی برای دستیابی به استعدادهای نوجوان باشد. به طوری که زندگی آینده او را رقم بزند. او دست به اکتشاف خود میزند. خود وجودی‌اش را در می‌یابد و به دنبال کسب هویت‌اش می رود فضای رشد شخصیتی از لحاظ عاطفی، روانی، جسمی  و انتخابگری در حیطه تحصیلی و حرفه ایی ایجاد می شود و اینجاست که نقش حمایت های خانوادگی و اجتماعی مهم به نظر میرسد.

اگر بستر عاطفی و حمایت روانی خانواده و جامعه(مانند مدارس) مهیا باشد، بالندگی بیشتری نصیب نوجوان می شود. در مقابل نوجوان با توجه به تغییرات شدید خلق و خوی و همچنین حساسیت های روحی بالا ممکن است به علت عدم حمایت عاطفی و اجتماعی، دچار انزوا طلبی،  افسردگی و سرخوردگی شده و آنقدر اعتماد به نفس خود را از دست بدهد که حتی به خودکشی بیندیشد.

به عبارتی باید گفت ممکن است امنیت عاطفی و اجتماعی نوجوان به نظر ساده انگاشته شود اما باید گفت احساس نا امنی موجب ایجاد احساس بی یاوری و ناشایستگی شود و نوجوان در تصمیم گیری خود دچار شک و تردید شده و نسبت به اهدافش دچار یاس و ناامیدی شده بنابراین نمی تواند از استعداد های بالقوه خود بهره ببرد. به گفته مزلو نظریه پرداز هرم نیازهای اساسی انسان:  “هنگامی که نیازهای ایمنی انسان ارضا شود، ارگانیسم در جستجوی محبت،  استقلال و احترام است.  ارضای نیازهای ایمنی یک احساس ذهنی بدنبال دارد که به موجب آن انسان احساس آرامش، شجاعت و جسارت بیشتری می کند. به هر تقدیر ترس، وحشت و اضطراب، تنش و عصبیت و از کوره در رفتن همگی از پیامد های ناکام ماندن از نیازهای ایمنی است”.

چه بسیار نوجوانانی که با عدم حمایت های مادی، معنوی، اجتماعی و  نداشتن بستر امن که از اساسی ترین نیازهای انسانها می باشد در دام مواد مخدر و افسردگی افتاده اند.

برای مرتفع شدن مشکلات عاطفی و روانی دوران نوجوانی از برنامه ریزی های حمایتی دولت، آموزش تحکیم خانواده و توسعه برنامه های آموزشی که منطبق بر نیازهای  نوجوانان می باشد، نمی توان نادیده گرفت اما نقش والدین و خانواده ها بسیار مهم و قابل توجه می باشد به طوریکه به والدین پیشنهاد می شود برای تکمیل پازل های حمایتی نوجوان با مطالعه و یادگیری نکات فرزند پروری به درک و حمایت هر چه بیشتر فرزند نوجوان خود بپردازند.

در کلینیک روانشناسی آفتاب به طور مستمر کارگاه های ویژه نوجوانان برگزار می شود و از حضور علاقه مندان  استقبال می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: