اشتباهات رایج در آشنایی قبل از ازدواج

اشتاباهات رایج پیش از ازدواج

اشتباهات رایج در آشنایی قبل از ازدواج

دوران آشنایی فرصت خوبی برای جوانان آماده ی ازدواج است تا  اطلاعات کافی در مورد خانواده، ارزش ها، اهداف، اخلاق، روحیات، عادات ،شغل، علایق، نقاط قوت و ضعف و… یکدیگر بدست آورند. این شناخت قبل از ازدواج ضرورت دارد و می تواند به انتخاب آگاهانه و درست کمک کند، ولی متاسفانه  جوانان در این دوران به اشتباهاتی دچار می شوند و به دلیل عدم آگاهی و آموزش کافی در این زمینه منجر به انتخاب نادرست می شود که هزینه های زیادی را برای طرفین و خانواده ها و جامعه در بر خواهد داشت. اشتباهات رایج به شرح زیر است:

  • آغاز رابطه رومانتیک پیش از شناخت کافی

یکی از اشتباهات بزرگ در زمان دوستی و قبل از جدی شدن رابطه، عدم شناخت کافی از طرف مقابل است. شروع رابطه عاشقانه بدون شناخت کافی، فرصت کشف بسیاری از مسائل مهم برای انتخاب شریک زندگی تان را از دست می دهید. در واقع چون می ترسید که ارتباط عاشقانه تان با مشکل مواجه شود، خودتان را گول می زنید. پس زمانی که بدون شناخت کافی، احساسات تان درگیر شود، شنیدن فریادهای عقل سخت خواهد شد.

  • نپرسیدن سوال

 یکی از اشتباهات رایج در این دوران، این است که دختر و پسر از پرسیدن سوال از یکدیگر ممانعت می کنند و فکر می کنند که پرسیدن سوال ممکن است طرف مقابل را ناراحت کند. توجه داشته باشید که نپرسیدن سوال در دوران آشنایی باعث می شود که نکات مبهمی در ذهن شما باقی بماند و بعد از ازدواج کردن و بعد از گذشت مدت زمانی از ازدواج شما را دچار تعارض در ارتباط می کند.

  • نادیده گرفتن نشانه های هشداردهنده مشکلات بالقوه

یکی دیگر از اشتباهات آشنایی قبل از ازدواج، چشم پوشی آگاهانه یا نا آگاهانه از اشتباهات طرف مقابل می باشد. و افراد از سه طریق دچار این اشتباه می شوند

  • با کم اهمیت جلوه دادن مسائل مهم. اشکالی نداره فقط گاهی مواد مصرف می کنه، آنقدرها هم سیگار نمیکشه
  • توجیه کردن اشتباهات طرف مقابل. چون گذشته ی خیلی سختی داشته ، زود عصبانی میشه
  • منطقی جلوه دادن کارهای او و انکار وجود مشکلات. همه وقتی عصبانی میشن فریاد می کشن، حق داره خیلی عصبانی بشه.

نشانه های هشدار دهنده ی قبل از ازدواج در بخش دیگری ارائه می شود.

  • چشم پوشی از باورها و ارزش های خود

وقتی می خواهید با کسی ازدواج کنید باید بتوانید به راحتی و بدون نگرانی باورها، نگرش ها و عقاید خود را با او در میان بگذارید. اما آگاهی از اینکه برخی از ارزش ها و نگرش هایتان با فرد مقابل همخوانی ندارد، ممکن است باعث شود که برای رسیدن به او عقاید خود را رها کنید. شاید برای مدت کوتاهی بتوانید از هویت واقعی خودتان چشم بپوشانید؛ ولی در درازمدت به خود واقعی تان بازمی گردید و اینجاست که بحث و جدل ها آغاز می شود. البته تفاوت در ارزش ها به خودی خود مشکل آفرین نیست، دردسر زمانی شروع می شود که به باورها و ارزش های یکدیگر احترام نگذارید.

  • دست برداشتن از علایق و فعالیت های خود

سازش های عجولانه ای که گاهی در مورد فعالیت ها و علایق فرد رخ می دهد، یکی دیگر از اشتباهات دوستی قبل از ازدواج است. به عنوان مثال ممکن است از شغل خود بیرون بیایید و زنی خانه دار شوید یا از رفت و آمد با دوستان خودتان دست بکشید. هر شخصی علایق منحصر به خودش را دارد که بخشی از وجود اوست پس دست کشیدن از خواسته ها در طولانی مدت از لحاظ روانی آسیب رسان می باشد.

  • تسلیم نیازهای جنسی شدن

تلاش برای ارضای نیاز جنسی یکی از انگیزه های آشنایی‌های قبل از ازدواج می باشد، در صورتی که انگیزه های ازدواج به خوبی مدیریت نشود، ممکن است به ازدواجی اشتباه ختم شود. در واقع برخی از افراد به دلیل برطرف کردن نیاز جنسی خود به سرعت به سمت ازدواج حرکت می کنند؛ پس اگر نتوانید خود را از جاذبه جنسی رها کنید، احتمال این که در دام یک ازدواج ناموفق بیافتید، زیاد است. رابطه جنسی قبل از ازدواج دارای ابعاد مختلفی است که هر کسی باید قبل از انجام آن به تمام جوانب آن بیاندیشد.

  • نادیده گرفتن شک و تردیدهای خود

بسیاری از افراد شک ها و تردید هایشان را نسبت به ازدواج نادیده گرفته و با همین دو دلی رابطه را ادامه می دهند. بی توجهی به احساسات درونی و تردید هایتان مسلما اشتباه است. پس تا زمانی که شک و تردید خود را برطرف نکرده اید نباید ازدواج کنید. بهتر است به رابطه خودتان زمان بدهید تا بتوانید به شناخت بهتری از فرد مقابل خود برسید.

  • امید به تغییر همسر از اشتباهات رایج در آشنایی قبل ازدواج

یکی از اشتباهات رایج در دوران دوستی، باور به تغییر همسر بعد از ازدواج است. این افراد به قدرت عشق، توجه و تلاش شان اعتماد کرده و بر این باورند که با این ابزار می توانند همسرشان را در زندگی مشترک تغییر دهند. ولی باید بدانید که شما نمی توانید هیچ کس را به غیر از خودتان تغییر دهید مگر اینکه طرف مقابل تان نیز خواهان تغییر باشد.

  • باور به این که بعد از ازدواج مشکلات و اختلاف نظرها کم می شود

برخی از افراد گمان می کنند که مسائل و مشکلاتی که در دوران آشنایی داشتند بعد از ازدواج به خودی خود رفع خواهند شد اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که بعد از ازدواج تمامی مشکلاتی که در زمان آشنایی و دوستی قبل از ازدواج وجود داشت نه تنها باقی می مانند بلکه ممکن است بسیار شدیدتر نیز خود را نشان دهند چون قبل از ازدواج معمولا افراد از مسائل و مشکلات چشم پوشی می کنند تا به معشوق خود برسند ولی بعد از ازدواج تمام آن مشکلات شدت پیدا می کنند.

  • طولانی شدن زمان دوستی از اشتباهات در آشنایی قبل از ازدواج

در فرآیند آشنایی و دوستی های قبل از ازدواج افراد در تلاش اند تا تنها نکات و جنبه های مثبت خود را بیان کنند و وجوه مثبت خود را نمایش دهند. اما بعد از ازدواج زمانی که چهرۀ واقعی فرد و جنبه های منفی او آشکار شود، ممکن است دچار یک ناباوری شوید و تمام تصوراتی که از او در ذهنتان ساخته بودید به یکباره نابود می شود. مسلما تجربه سختی است که با ناامیدی فراگیر همراه است.

  • بازگویی خاطرات معشوق سابق از بدترین اشتباهات در آشنایی قبل از ازدواج

زمانی که با فردی آشنا می شوید لزومی ندارد که با جزئیات روابط گذشته خود را تعریف کنید یا افراد قبلی را با او مقایسه کنید. این عمل در دراز مدت به ضرر شما تمام خواهد شد چون با این کار احساس ناامنی را به فرد مقابل خود تزریق می کنید و حتی ممکن است به سوءظن های بعدی او دامن بزند.

متخصصان مرکز مشاوره آفتاب، آماده خدمت رسانی به جوانان عزیز سراسر کشور جهت رفع اشتباهات در زمینه ازدواج و پیشگیری از اسیب های ناشی از انتخاب نادرست هستند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 02122679213 و 09224868783 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *