احساس گناه و خود سرزنشگری

احساس گناه از جمله احساسات آشنا و ملموس برای همه ما است. گاهی پیش آمده است که در موقعیت های خانوادگی و اجتماعی باید کاری را انجام می دادیم اما بر اثر سهل انگاری و نادیده گرفتن مسایلی، دچار پشیمانی و سرزنش خود شده ایم بدینصورت احساس گناه بر ما چیره شده است.
می توان گفت که احساس گناه یک واقعیت انکار ناپذیر برای ما انسانها است اما میزان واندازه این احساس گاهی سلامت روان ما را به مخاطره می اندازد.این احساس می تواند برای ما آزار دهنده باشد و گاها ما را دچار شرمندگی و خجالت می کند اما در مباحث روانشناسی به عنوان یک احساس خودآگاه معرفی شده است.
در بعضی از موارد احساس گناه می تواند عادی باشد زیرا نتیجه غفلت ها و لغزش های فردی ما می باشد. این احساس آزار دهنده می تواند موجب آن شود که فرد به فکر جبران کمی و کاستی خود باشد یا مثلا در یک رابطه آسیب دیده اقدام به ترمیم ان نماید اما در موارد ی مشاهده می شود که فرد دچار احساس گناههای مکرر می شود و توقع وی برای جلب رضایت همگان او را دچار نوعی ناکامی می نماید و ان قدر این احساس ذهن و فکر او را در گیر می کند که نا خود اگاه امور جاریزندگی خود را نحت الشعاع قرار می دهد.
از حمله عواملی که منجر به احساس گناه می شود اضطراب شدید فرد می باشد و همچنین احساس گناه شخص می تواند تابعی از ارزشهای فرهنگی اعتقادی اجتماعی جامعه ایی که در آن زندگی می کند باشد مثلا فزد یک ارزش اعتقادی را به دلایلی زیر پا گذاشته باشد و گاها دچار احساس گناه شود و نیز ازدیگر عوامل اساسی تر می توان از تجربیات دوران کودکی نام برد معمولا والدین کمال گرا فرزندانی را تربیت می کنند که دچار احساس گناه بیشتری در بزرگسالی هستند این والدین از فرزندشان می خواهند که همواره بی نقص باشند و وظایف خود را تمام و کمال و بی نقص انجام دهند حال اگر چنانچه کودک نتواند از عهده کارها به خوبی بر بیاید والدین دست به سرزنش کودک خود می زنند ان موقع است که کودک احساس بی کفایتی و خود سرزنشی می کند و احساس گناه مکرری به او دست می دهد که در بزرگسالی نیز با این احساس دست و پنجه نرم می کند همچنین یکی از علایم بیماری افسردگی در کنار سایر عوامل همین احساس گناه مفرط فرد نسبت به مو ضوعات پیرامونش می باشد.
حال با توجه به عوامل ذکر شده باید در نظر داشت که نباید اجازه دهیم که احساس گناه در همه امور گریبان ما را بگیرد و نخست باید در خود به جستجوی علت اصلی ان باشیم زیرا افراطی به خود سرزنشگری و احساس گناه انرزی روانی ما را تحت تاثیر قرارمی دهدهمان طور که اشاره شد در حدی این احساس عادی است اما در صورت ازار دنده شدن این احساس در ما حتما باید با روانشناس در میان بگذاریم تا در جهت توقف
احساسهای منفی و آزار دهنده به خودتان کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *