کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی

poor self confidence

 

زندگی زناشویی با اعتماد به نفس پایین مانند رانندگی با ترمزدستی است. جالب است بدانید، میزان اعتماد به نفس طرفین است که می‌تواند باعث موفقیت ازدواج شود یا تاثیرات منفی آن باعث یک زندگی زناشویی ناموفق شود. نداشتن اعتماد به نفس در زندگی زناشویی می‌تواند باعث ایجاد مشاجره‌های پیاپی، شک، کاهش صداقت و صمیمیت شود. با توجه به تاثیرات منفی این موضوع، باید با نشانه‌های آن آشنا باشیم تا در صورت نیاز آن‌ها را رفع کنیم.
اعتماد به نفس پایین:
هنگامی اعتماد به نفس یک فرد پایین است که نسبت به اینکه چه کسی است، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و چقدر با ارزش است به خود ایمان نداشته باشد. افرادی که مشکل عزت نفس پایین دارند، به طور مداوم از اشتباه کردن یا از دست دادن دیگران ترس دارند.
کمبود اعتماد به نفس می‌تواند برای سلامتی هم مضر باشد و بر روابط شخصی و شغلی شما تاثیر منفی بگذارد. عوامل زیادی بر میزان اعتماد به نفش شما تاثیر دارد که از جمله این عوامل می‌توان به نحوه تربیت و شرایط آن، اطرافیان و دوستان شما اشاره کرد.

علل کمبود اعتماد به نفس:
اعتماد به نفس پایین، از ذهن خود شما سرچشمه می‌گیرد. صدای درونی و افکارتان می‌توانند دائما به شما تلقین کنند که به اندازه کافی خوب نیستید یا ارزش ندارید، حتی اگر شواهدی بر خلاف آن وجود داشته باشد. با توجه به این موضوع دانستن اینکه این مشکل از کجا سرچشمه می‌گیرد، اولین قدم در پس گرفتن خودباوری شماست. کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی یا در زندگی فردی می‌تواند نتیجه بازخورد منفی، بی‌توجهی والدین، نداشتن پشتوانه، ضربه روحی، الگوهای نامناسب، تاثیر اجتماع و رسانه‌ها باشد.

نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس:
نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس بسته به شرایط، در افراد مختلف بسیار متفاوت است. برخی از افراد اعتماد به نفس ظاهری ندارند، برخی دیگر برای بیان عقاید خود مشکل دارند، عده‌ای دیگر خود را سزاوار پیشرفت نمی‌بینند. به طور کلی تعدادی ویژگی مشترک بین تمامی این افراد وجود دارد. منفی نگری، عذرخواهی‌های بی‌دلیل، گوشه‌گیری، حسادت‌های افراطی، دروغ‌گویی، وابستگی و تمایل به جلب توجه از جمله صفات مشترکی است که کمبود اعتماد به نفس به همراه دارد.

تأثیرات کمبود اعتماد به نفس بر همسر و زندگی زناشویی:
آیا میدانید نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی کدام‌اند؟
تاثیر منفی اعتماد به نفس پایین را می‌توان در تمامی جنبه‌های زندگی به خصوص رابطه زناشویی مشاهده کرد.
این موضوع می‌تواند باعث مشاجره، عدم اطمینان، عدم تعادل و انواع دیگر مشکلات رابطه شود. مواردی از جمله:
1- تمرکز بر نقاط ضعف
2- نادیده گرفتن نقاط مثبت خود
3- انتظارات و توقعات اشتباه
4- مقایسه زندگی خود با دیگران
5- افسردگی
6- تلاش برای پایین کشاندن شریک زندگی
7- دور شدن از شخصیت واقعی
8- احساس ناامنی، شک و بی‌اعتمادی به همسر
9- همیشه مقصر بودن
10- وابستگی افراطی
11- دعوا و مشاجره‌های مداوم
12- کاهش رضایت و خشنودی زوجین
13- نیاز مداوم به تائید و تصویب
14- تنگ کردن عرصه زندگی
15- بروز مشکلات روحی و جسمی مانند ، اضطراب و بی‌اشتهایی
16- ایجاد عادت‌های ناسالم مانند استعمال دخانیات، مصرف الکل یا مصرف مواد مخدر
علائم مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد شما یا شریک زندگی‌تان اعتماد به نفس پایینی در زندگی زناشویی دارید.

از جمله این علائم عبارت‌اند از:
منفی‌نگری
یکی از ویژگی‌های اصلی افراد بی‌اعتماد به نفس منفی‌نگری است. چنین افرادی در کنار همسر خود مداوم از مشکلات و سختی‌های زندگی حرف می‌زنند و امیدواری‌های ساده طرف مقابل را مسخره می‌کنند؛ در حالی که ممکن است در کنار دیگران، خود را شخصی مثبت و امیدوار به زندگی نشان ‌دهند.
افراد دارای اعتماد به نفس پایین برای هر اتفاقی که در زندگی‌شان رخ می‌دهد، به دنبال دلیل منفی هستند؛ از این رو به طور مداوم در حال غر زدن، نقد کردن و انتقال احساس منفی به اطرافیانشان هستند.
با توجه به اینکه هدف از ازدواج آرامش روحی است؛ هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد به صورت مداوم از شریک زندگی خود حس منفی و ناامیدی دریافت کند. این روند پس از مدتی باعث بر هم زدن آرامش در زندگی و روابط زناشویی و ایجاد فاصله میان طرفین می‌شود.
حسادت
اعتماد به نفس پایین باعث ایجاد حسادت و عدم اطمینان در یک رابطه می‌شود. فردی که اعتماد به نفس کافی ندارد به صورت ناخودآگاه ارزش خود را پایین‌تر از حد معمول می‌داند و به طور مداوم ترس ترد شدن دارد.
ممکن است این فرد به مورد توجه بودن همسرش حسادت کند و تمایل داشته باشد همسرش از نظر مالی، تحصیلی و شغلی پایین‌تر از او باشد. فرد بی اعتماد به نفس همیشه ترس علاقه‌مند شدن همسر خود به فردی زیباتر و با موقعیت بهتر را دارد؛ به همین دلیل برای آرامش خاطر خود شروع به حسادت‌های بی‌مورد می‌کند.
این فرد گاهی حسادت خود را با بی‌محلی، قهر کردن و سردی عاطفی به فرد مقابل نشان می‌دهند. با تکرار این اعمال غیرمنطقی بین زن و شوهر فاصله می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *