هویت سازی در شبکه های اجتماعی و آسیب به روان افراد
بر اساس مقالهای که در مجله روانشناسی اجتماعی تجربی منتشر شده، یکی از دلایلی که افراد در رسانههای اجتماعی محتوا به اشتراک میگذارند، این است که به دنبال بازخورد اجتماعی مثبت هستند و با این کار در واقع عزت نفسشان بالا میرود. در واقع لایک شدن محتوا و همچنین افزایش فالورهای مجازی به شدت روی آنچه که افراد پست میکنند تاثیرگذار است و جالبتر اینکه هر چقدر این توجه مثبت کاربران بیشتر باشد، شدت و انگیزه فرد برای اشتراکگذاری محتوا و عکس بالاتر میرود.
با این حال، باید گفت که مردم در موقعیتهای خاص عاطفی مبادرت به پست کردن محتوا در شبکههای اجتماعی میکنند و با این کار به دنبال بازخورد هستند. اما اگر این کار به تلاش مداوم فرد برای پذیرش و قرار گرفتن در چشم مردم در رسانههای اجتماعی تبدیل شود، میتواند برای برخی از افراد به مشکلات روانی منجر شود.
در تحقیقاتی که محققان روی دانشجویان دانشگاهی انجام دادند و روابط بین اعتیاد به رسانههای اجتماعی و عزت نفس و رضایت از زندگی آن ها را مورد مطالعه قرار دادند، مشخص شد که دانشجویانی که معقولانه از این رسانهها استفاده میکنند، دیدگاه بسیار مثبتتری نسبت به شرایط و موقعیت اجتماعی خود دارند. بقیه شرکت کنندگان در این مطالعه با قاطعیت گزارش دادند که استفاده اعتیادآور آن ها از این رسانهها ارتباط منفی با عزت نفس آن ها دارد. همین افراد در نظرسنجیها اعلام کردند که از زندگی خود راضی نیستند که همین امر نیز مستقیما با عزت نفس پایین آن ها پیوند میخورد.
رسانههای اجتماعی به کاربران امکان میدهند که شخصیت خود را به روشی کاملا منحصر بهفرد ابراز کنند. اما قابلیت ایجاد چند اکانت (یا حساب کاربری) و اصلاح محتوای پروفایل به کاربران این فرصت را میدهد تا شخصیت جدیدی برای خود بسازند. این هویتهای دیجیتال جدید هم میتوانند با شخصیت واقعی کاربر مطابقت داشته باشند، هم میتوانند مکمل آن باشند و هم میتوانند کاملا متناقض با آن باشند.