صلح درونی

صلح درونی

براستی به یکباره چقدر تغییرات در جامعه اتفاق افتاد با توجه به متغیر بودن دامنه استرس وقایع بر روی انسانها باید بدانیم که ما شدیدا دجار تاثیر پذیری از این تغییرات می باشیم وقت ان رسیده که حال دل خودمان را عوض کنیم و با خود وجودیمان آشتی کنیم تا از اضطراب ناشی از این دگرگونی ها کمترین اسیب را ببینیم و به عبارتی خانه دلمان را با نگرشی جدید بازسازی کنیم و به صلح درونی رسیده تا تعاملات بهتری با جامعه پیرامون خود داشته باشیم
شناخت خود:
کسانی که با خودشان در صلح هسـتنـد، خودشان را در عمـیق‌ترین شکل ممکن مـی‌شناسنـد. آن‌ها به خوبی اشراف دارنـد که انسان، در صورتی مـی‌توانـد در زنـدگی به بهترین نتایج دسـت باید که منشا احساسات، باورها و تمام آن‌چه مربوط به مسائل روانشناختی اسـت را آموخته باشد.چنین افرادی به دانش‌آموز خود و در نگاه جامع‌تر، به دانش‌آموز زنـدگی‌شان تبدیل مـی‌شونـد.
در مقابل، فردی که با خودش در جنگ باشد، خود را خیلی انـدک مـی‌شناسد. دلیل آن اسـت که به چنین افرادی، از همان سال‌های کودکی آموزش‌های لازم داده نشده و خود فرد نیز جهان‌بینی و کنجکاوی لازم را نـداشته تا به شناخت خود بپردازد.
شناخت خود، مسـتلزم این اسـت که با بخش‌های ناخوشاینـد خود و زنـدگی‌مان به راحتی روبرو شده و آن‌ها را بپذیریم. به همـین دلیل، مردم از آن فراری هسـتنـد و تمایلی به شناخت خود نشان نمـی‌دهنـد.کسب آگاهی در مورد خود، به این معناسـت که نقاط قوت، ارزش‌ها، اهداف و رویایهایمان را بشناسیم.
چگونه به صلح درونی برسیم؟ (توصیه‌های راهبردی)
بیایید اولویت‌هایتان را دوباره مرتب کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد؟ شروع کنید به ارزش‌دادن به آن چه واقعا سزاوار آن هستید سلامتی جسم، آرامش ذهنی، همراهی با عزیزانتان و یافتن خوشبختی در چیزهای کوچک. بدین ترتیب خواهید دید که صلح با خود و رسیدن به آرامش درونی همان طور که از نامش برمی‌آید، چیزی نیست که از بیرون و شرایط شما ناشی شود بلکه مستقیماً حاصل نگرشی است که شما شخصاً برای زندگی انتخاب می‌کنید.
نوع نگاه شما را به زندگی، عینکی مشخص می‌کند که برای گذراندن زندگی به چشم می‌زنید. بنابراین اگر شما یکی از افراد بسیاری هستید که از نگرانی و اضطراب رنج می‌برند و می‌خواهید این واقعیت را تغییر دهید با تعویض عینک خود شروع کنید.
صلح با خود به این بستگی ندارد که در کجا زندگی می‌کنید، موقعیت و عوامل بیرونی زندگی‌تان چگونه است یا چه اتفاق‌هایی برایتان افتاده یا می‌افتد. صلح با خود که همان دست‌یافتن به آرامش درونی یا صلح درونی است؛ همان طور که از نامش برمی‌آید، بستگی به نگاهی دارد که با آن زندگی را می‌بینید، دیدگاهی که شما بر اساس آن برای خودتان تصمیم می‌گیرید و طرزی که به زندگی نگاه می‌کنید.
اگر می‌خواهید به صلح درونی برسید، به شما توصیه می‌کنیم:
ساده زیستی و هماهنگی با اهنگ زندگی
اگر بیش از حد در مسائل زندگی غرق‌شده‌اید و از دست زندگی‌تان به تنگ آمده‌اید، مجبورید برخی محدودیت‌ها را برای خودتان تعیین کنید. شاید لازم باشد برخی کارهای بی‌اهمیت را انجام ندهید. باید با خودتان صادق باشید و آن چه را واقعاً به آن نیاز ندارید، حذف کنید. این حذف‌کردن می‌تواند حذف برخی روابط باشد یا کاستن از تعداد لباس‌های اضافی کمدتان، مبلمانی که بیخود فضای اتاق‌تان را تنگ کرده است، دورانداختن وسائل زائدی که انبار کرده‌اید، یا دست‌کشیدن از خاطرات، افکار و حرف‌های دیگران که ذهن شما را پرکرده‌اند.نگاه دوباره به طبیعت پیرامونتان داشته باشید تا دریافت های ارزشمندی را برای هماهنکی درک نمایید
دست از نگرانی بردارید
برای رسیدن به صلح درونی، یکی از مهم‌ترین تغییراتی که باید ایجاد کنید این است که نگرانی را از زندگی خود دور کنید. نگرانی، هر چند گاهی اجتناب‌ناپذیر است، اما واقعاً بی‌فایده است. در واقع بیهوده است که بارها و بارها روی موضوعی تمرکز کنید و هر بار همان سفر ذهنی را انجام دهید که تنها فایده‌اش این است که شما را به بن‌بست می‌کشاند و اضطراب‌تان را افزایش می‌دهد.
تمرکز خود را تغییر دهید و به جای نگرانی، با دقت فکر کنید. هنگامی که با موقعیتی نامطلوب مواجه می‌شوید، آن را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. سپس ببینید که آیا راه حلی برای آن مشکل وجود دارد و بعد تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید کاری در مورد آن انجام دهید یا خیر؟ اگر می‌توانید، ادامه دهید و اقدام کنید. به عنوان انسان خردمند این وظیفه شماست که برای اصلاحِ آن چه دوست ندارید، اقدام کنید. از سوی دیگر، اگر راه حلی ندارید همچنان باید اقدام کنید. اما این بار باید برای کنترل ذهن خود اقدام کنید. به خود اجازه ندهید که در دور باطلی از نگرانی و مکالمه ذهنی قرار بگیرید.
بنابراین بر پذیرش واقعیتی که واقع شده است، تمرکز کنید. با جریان پیش بروید، از آن درس بگیرید و ادامه دهید.
تنفس عمیق و شکمی را یاد بگیرید
مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که بین وضعیت جسمانی و وضعیت روحی افراد ارتباط مستقیمی وجود دارد. بنابراین هنگامی که اضطراب بر شما غلبه کرد، بنشینید و نفس بکشید: آهسته، عمیق و شکمی (دیافراگمی) نفس بکشید. این گونه بلافاصله احساس آرامش جسمی خواهید کرد. سپس خواهید دید که چگونه تنش ذهنی شما نیز کاهش می‌یابد. یادتان باشد از تکنیک تنفس شکمی فقط به عنوان اقدامی اورژانسی و موردی استفاده نکنید. در واقع اگر واقعا می‌خواهید به صلح درونی برسید، لازم است تا تنفس عمیق را به شیوه تنفسی خود تبدیل کنید.
هر روز حداقل دو دوره ۱۰ دقیقه‌ای را به تمرین تنفس شکمی اختصاص دهید. خیلی زود خواهید دید که سطح کلی اضطراب و تنش ذهنی شما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
چه فعالیتی به ارامش تان کمک میکند
چندین راه موثر برای دستیابی به صلح درونی وجود دارد. مواردی را پیدا کنید که برای شما مفید است و آنها را به کار ببرید. از گوش‌دادن به موسیقی گرفته تا پیاده‌روی یا دویدن، انجام یوگا یا تمرینات مراقبه، تمرین تنفس شکمی، رنگ‌آمیزی، نظافت منزل، کوه‌نوردی گلخانه خانگی و غیره.
نکته مهم این است که شما مجموعه وسیعی از راه‌های دستیابی به آرامش درونی در آستین داشته باشید تا بتوانید در هر لحظه از شیوه‌ها و راه‌هایی که بیشتر مورد علاقه شما هستند، استفاده کنید. علاوه بر این، اختصاص زمانی در هر روز برای انجام یک تمرین تمدد اعصاب به شما در حفظ تعادل کمک می‌کند.
مثبت فکر کنید اگر با عینک غُرزدن و شکایت، قربانی یا گناهکار و ناتوانی و ترس به دنیا نگاه کنید، فقط احساس ناامیدی و درماندگی خواهید کرد. چرا این گونه است؟ به این دلیل که شما ذهن خود را عادت داده‌اید که دنبال چیزهای منفی بگردد، چشمتان چیزهای منفی را می‌بیند و ذهن‌تان چیزهای منفی را دنبال کند. مانند مشکلات، دشواری‌ها و محدودیت‌های زندگی روزانه.
به این ترتیب معلوم است که شما نمی‌‎توانید خوشحال باشید و احساس آرامش کنید، وقتی فکر می‌کنید و می‌بینید که با ناملایمات احاطه شده‌اید. اما خبر خوب این که شما به‌راحتی می‌توانید مغز خود را برای شناسایی فرصت‌ها، منابع و جنبه مثبت زندگی آموزش دهید.
آگاهانه، انجام آن را شروع کنید: هر روز همه چیزهای خوبی را که دارید، مرور کنید و دوباره بشناسید و به خاطر داشته‌هایتان سپاسگزار باشید. با گذشت زمان، این عملکردِ آگاهانه، خودکار می‌شود و شما ناگهان متوجه خواهید شد که چقدر خوش‌شانس هستید.
ورزش کنید
شاید از نظر شما، این که برای رسیدن به آرامش درونی لازم است تا ورزش کنید، غیرمنطقی بیاید. با این حال، واقعاً چنین است. ورزش منظم نه‌تنها برای سلامت جسمانی شما فوایدی دارد بلکه سلامت روان شما را نیز بهبود می‌بخشد. ورزش منظم به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را پاک کنید، از نگرانی‌های خود جدا شوید و اعتمادبه‌نفس و عزت نفس خود را به دست آورده یا احیا کنید و ارتقا بخشید.
به قدر لازم بخوابید و سالم بخوابید
این که تا دیشب چه وقت، چقدر و چطور خوابیده‌اید، دیگر اهمیتی ندارد. از امشب مراقب باشید خواب شما از نظر کمیت و کیفیت کافی و سالم باشد. مطالعات بسیاری انجام شده که نشان می‌دهند بی‌خوابی، بدخوابی یا مشکل در به‌خواب‌رفتن یکی از رایج‌ترین تظاهرات اضطراب است و کمبود کلی خواب، فقط آن را بدتر و وضعیت را تشدید می‌کند. بنابراین لازم است تا برای داشتن خوابی کافی و سالم و کنارگذاشتن مکالمه ذهنی و نشخوار نگرانی‌های خود در رختخواب، قاطعانه تصمیم بگیریم.برای ساعات قبل از خواب خواندن رمان و یا تصویرسازی مثبت از رویاها اهداف خود داشته باشد.
به خاطرداشته باشیم که رسیدن به صلح درونی تک تک اعضای جامعه منجر به تعاملات بیشر اجتماعی افراد جامعه خواهد شد و مقدمه ایی بر صلح اجتماعی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *