دخترانی که دوست دارند پسر باشند(دختران را طوری بزرگ نکنیم که بگویند ای کاش پسر بودم)

معمولا دختران برای ارضای نیاز به پذیرش و تایید هویت توسط اطرافیانشان، تمایل دارند که پسر باشند.
sexual orientation
فهرست مطالب
کلینیک روانشناسی آفتاب در کنار شماست

در صورت نیاز به مشاوره و تراپی، همین الان با ما تماس بگیرید تا مناسب‌ترین رویکرد و متخصص را به شما معرفی کنیم!

هویت جنسی محصول تأثیرات متعددی است که از خانواده، معلمان، دوستان و پدیده‌های فرهنگی کسب می‌شود. در شکل‌گیری هویت جنسی، نگرش‌های والدین، فرهنگ جامعه، ساختار بدنی کودک و عوامل ژنتیکی نقش مهمی ایفا می‌کنند. در موارد شدید اختلال هویت جنسی، کودکان ممکن است رفتارهای جنس مخالف را بروز دهند. نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال میل دارند از جنس مقابل باشند و این میل خود را ابراز می‌کنند. برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه تربیت نوجوانان و حل مسائل مرتبط می‌توانید از مشاوره تخصصی نوجوانان در کلینیک روانشناسی آفتاب کمک بگیرید.

تعریف هویت جنسی در دختران

هویت جنسی در دختران به معنای درک و احساس درونی یک دختر، نسبت به جنسیت فیزیولوژیک او هست. به بیان ساده‌تر، اینکه یک دختر نسبت به دختر بودن خود چه احساس و افکاری را تجربه میکند، شامل هویت جنسی اوست. هویت جنسی فرد پاسخی به این سوال است که او از لحاظ درونی و ذهنی کدام جنسیت را برای خود مناسب میدانید.
اختلال هویت جنسی در دختران زمانی ایجاد میشود که هویت جنسی یک دختر با جنسیت بیولوژیک او تطابق نداشته باشد. در واقع ممکن است دختری از لحاظ ذهنی، جنس مذکر و پسر بودن را برای خود مناسبتر بداند و شروع به رفتارهای پسرانه کند و دوست داشته باشد که پسر باشد.

تعریف هویت جنسی و اختلال هویت جنسی

چرا دختران دوست دارند پسر باشند؟

دلیل اصلی اینکه دختران دوست دارند پسر باشند، ناهماهنگی هویت جنسی‌شان است. اصلی‌ترین دلیل این اتفاق، نارضایتی از نقش‌های جنسیتی و تاثیرات فرهنگی اجتماعی است. ممکن است دختران برای ارضای نیاز به پذیرش و تایید هویت توسط اطرافیانشان، دوست داشته باشند که پسر باشند. در ادامه به نقش خانواده، جامعه و عوامل محیطی در ایجاد ناهماهنگی بین جنسیت بیولوژیک دختران و هویت جنسیتی آن‌ها، اشاره می‌کنیم.

نقش خانواده و نگرش والدین

یکی از عوامل ایجاد اختلال هویت جنسی در دختران، “ابراز نیازهای هوشیار و ناهوشیار والدین” است. زمانی که والدین فرزند خود را بی‌ارزش تلقی کرده و خواهان داشتن فرزندی از جنس مخالف هستند، باعث نارضایتی فرزند از جنسیت خود می‌شوند.

نگرش‌ها و رفتارهای والدین نقش مهمی در شکل‌گیری هویت جنسیتی کودکان دارند. والدینی که انعطاف‌پذیر و پذیرنده هستند، می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا هویت جنسیتی خود را بدون نگرانی از قضاوت یا تنبیه ابراز کنند. در خانواده‌هایی که کلیشه‌های جنسیتی سنتی شدیدتر است، کودکان ممکن است احساس کنند که باید به هویت جنسیتی دیگری تغییر کنند تا مورد پذیرش قرار گیرند.

نقش جامعه

گاهی نوجوانان هنوز هویت جنسی خود را پیدا نکرده‌اند و در دوران نوجوانی این فرصت را می‌یابند. در بسیاری از موارد، دختران به دلیل جامعه مردزده و شبه زن‌ستیز تمایل دارند رفتارهای پسرانه داشته باشند تا در بین همسالان خود قوی‌تر جلوه کنند. نوجوانی، سن جامعه‌پذیری است و برخی دختران با تقلید از جنس قوی‌تر، تلاش می‌کنند این قدرت و محبوبیت را در گروه همسالان خود کسب کنند.

جامعه نیز با تقویت کلیشه‌ها و انتظارات جنسیتی، بر هویت جنسیتی کودکان تأثیر می‌گذارد. در بسیاری از جوامع، صفات و رفتارهای پسرانه بیشتر از دخترانه مورد توجه و احترام قرار می‌گیرند. این مسئله می‌تواند باعث شود که دختران، به خصوص آن‌هایی که به فعالیت‌ها و علایق پسرانه علاقه‌مند هستند، احساس کنند که در قالب جنسیتی پسران راحت‌تر هستند و بیشتر مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

عوامل محیطی و تربیتی

رواج تک‌فرزندی و حمایت بیش از حد از فرزند نیز می‌تواند عامل دیگری باشد. این حمایت ممکن است به تربیت فردی بدون مهارت و توانایی حل مسئله منجر شود که مشکلاتی را برایش ایجاد می‌کند.

محیط تربیتی کودکان و نوجونان نیز نقش کلیدی در شکل‌گیری هویت جنسیتی آن‌ها دارد. مدارس، دوستان و رسانه‌ها می‌توانند با ارائه الگوهای مختلف جنسیتی بر نگرش و رفتار کودکان تأثیر بگذارند. برای مثال، دختری که در محیطی بزرگ شده که نقش‌های جنسیتی سنتی را به چالش می‌کشد، ممکن است احساس راحتی بیشتری در ابراز هویت جنسیتی خود به هر شکلی که هست، داشته باشد.

چرا دختران دوست دارند پسر باشند؟

تأثیرات روانی و اجتماعی

افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی دچار ابهام و تعارض در مورد زن یا مرد بودن خود هستند. این افراد احساس نارضایتی، بی‌حوصلگی، استرس، خشم و افسردگی خواهند داشت. این اختلال به معنای همجنسگرایی نیست و این افراد تمایل دارند دوستان غیر همجنس خود را انتخاب کنند.

نقش والدین در پیشگیری

والدین باید مراقب رفتار و کلام خود باشند و از انجام کارها یا بیان مطالبی که تأییدکننده جنس مخالف با فرزندشان است، اجتناب کنند. بازی‌ها و رفتارهای کودکان را نباید بیش از حد جدی گرفت و باید با نشان دادن رفتار درست، فرزندان را به نقش اصلی‌شان در جریان زندگی بازگرداند.

وقتی مساله جدی است

اگر دختر شما هیچ علاقه‌ای به رفتارهای دخترانه ندارد و از انجام کارهای ظریف دخترانه امتناع می‌کند، باید بیشتر مراقب باشید. در این وضعیت، مراجعه به روان‌شناس کودک یا نوجوان ضروری است تا با پیگیری‌های حرفه‌ای از تشدید شدن این مساله پیشگیری شود.

نقش والد همجنس

رابطه گرم و صمیمی با والد همجنس نقش بسزایی در فراگیری رفتارها و منش‌های هویتی و اجتماعی کودکان دارد. بر همین اساس نمی‌توان نقش پررنگ و منحصربه‌فرد پدرها و مادرها را در رسیدن پسران و دختران به بلوغ جنسی و هویتی نادیده گرفت.

اقدامات مشاوره‌ای

در ابتدا باید مصاحبه و تست‌های شخصیت انجام شود تا مشخص شود که آیا فرزند دارای اختلال هویت جنسی است یا خیر. اقدامات درمانی شامل معرفی به روانپزشک، مداخلات روانشناسی فردی و خانوادگی و قرار دادن خانواده در گروه‌های درمانی است.

نقش خانواده در شکل‌گیری هویت فرزندان

خانواده نقش موثری در شکل‌گیری هویت فرزندان دارد و از زمان تولد کودک، محیط مناسبی برای پرورش بهنجار هویت جنسی او باید وجود داشته باشد. والدین باید فرزندانشان را با توانمندی‌های شخصیتی خود آشنا کنند و به آن‌ها راه صحیح زندگی در جامعه را یاد بدهند.

توصیه‌های پیشگیرانه

– والدین باید نقش‌ها و مسئولیت‌های خود را در خانواده تفکیک کنند و در وظایف یکدیگر دخالت نکنند.

– انتخاب اسباب‌بازی متناسب با جنسیت کودک نقش بسیار تأثیرگذاری در فرآیند رشد روانی او دارد.

– استفاده از پوشش متناسب با جنسیت برای کودکان و فراهم آوردن بسترهای مناسب ارتباطی با جنس موافق به منظور شکل‌گیری هویت جنس موافق از دیگر راه‌های پیشگیری از بروز اختلالات هویتی است.

نتیجه‌گیری

علاقه دختران به پسر بودن ممکن است زودگذر نباشد. این موضوع به شرایط و علل مختلف بستگی دارد. باید با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های جمعی به رفع این مسائل کمک کنیم. اگر آموزش به درستی انجام شود و از جنسیت به عنوان نقطه تحقیر استفاده نشود، بسیاری از این مسائل و گرایشات نادرست از بین خواهند رفت.

9 پاسخ

  1. مطلب‌تون کاملا درست نیست. بهتره درمورد کودکان و نوجوانان ترنس‌جندر بیشتر تحقیق کنید و بنویسید که مثل خیلی از والدین این دوره زمونه باعث عذاب بچه‌تون نشید. اصلا اگه بچه ترنس هم نباشه چه عیبی داره بذارید هر سه نوع هویت جنسیتی رو تجربه کنه و تصمیم بگیره خودش رو اون جوری بروز بده که به طور روحی و ذهنی حس
    می‌کنه؟ درسته که ممکنه توسط بقیه مورد تمسخر قرار بگیره چون اونا اطلاعات و شعور کمی دارن و شما نباید این طوری باشید. اشتباه می‌کنم؟ وظیفه‌ی شما نیست که به جای این‌که بچه‌تون رو مجبور کنید جوری بزرگ شه که مورد قبول جامعه قرار بگیره، جوری رشد کنه که بتونه خودش رو قبول کنه و به خودش عشق بورزه که زندگی‌ش با نفرت به خودش سپری نشه؟ وظیفه‌ی شما نیست که پشت بچه‌تون باشید و جوری که هست قبولش کنید که مجبور نشه جاهای دیگه دنبال حمایت و قبول شدنی بگرده که باید والدینش این رو بهش می‌دادن ولی ندادن؟
    چرا ندادن؟.

    1. سلام دوست گرامی
      ممنون که سایت آفتاب را دنبال میکنید و
      ممنون از دقت نظر و ریز بینی شما .
      انتقادات و پیشنهادات
      خوانندگان محترم مقالات مختلف سایت آفتاب مورد توجه قرار می گیرند و در ارتقا کیفیت مقالات موثر هستند.
      موضوع ترنس مقوله بحث انگیزست که از جوانب مختلف قابل بررسی است .
      مرکز افتاب از شما دعوت می کند در یک جلسه مشاوره آن لاین و رایگان برای تبادل نظر در این خصوص شرکت فرمایید .
      در صورت تمایل به برگزاری این جلسه لطفا شماره تماس تان را ارسال بفرمایید تا برای تعیین وقت با شما تماس گرفته شود.
      سپاس فراوان

  2. سلام مطلبتون خوب بود ولی
    من یه دخترم ولی نمیخوام لوس بازی در بیارم یا لباس های پرنسسی بپوشم حس میکنم اینطوری ضعیفو لوسم دلیل نمیشه ک هویت جنسیمو گم کرده باشم فقد ازینکه میگن دخترا و رفتاراشون لوسن خسته شدم از لوس بازیای دخترا خجالت کشیدم دوس دارم قوی باشم دوس ندارم مسخره بازی در بیارم ازینکه دخترم بدم نمیاد ولی اینکه دیگران فکر میکنن هویت جنسی را گم کردم خسته شدم

    1. کاملا درک میکنم. اتفاقا من خودم از اون دسته مردهایی هستم که از زنان بقول شما لوس و شکننده که تنها هنرشون قایم شدن و وابستگی به مرد مقابلشون است بشدت بدم میاد. زن بودن و جذابیت زنانه اصلا ارتباطی به آویزان شدن به مرد و مدام پناه بردن به او نداره. زن میتونه رزمی کار باشه اما زیبا و نجیب و بشدت جذاب هم باشه. زن داریم راننده کامیون و لودر است اما همچنان جذاب و خواستنیه. زن هم داریم که یکسره در حال ناز و عشوه است و صداشو بی دلیل لوس و نازک میکنه اما حال ما مردها رو بهم میزنه و نه تنها برامون جالب نیست بلکه مسخره و احمقانه است.

  3. به نظر من چیزی که باعث می شود کودکان و نوجوانان بخواهند مانند جنس مخالف رفتار کند همین نقش ها و صفت های است توسط جامعه به کودکان و نوجوانان تحمیل می‌شود و این می تواند آسیب جدی به آنها بزند.بعضی صفات هستند که جامعه ما انتظار دارد هر دختری باید داشته باشد یعنی علیرغم اینکه واقعا آن صفت ها را دارد یا نه مجبور به داشتن آن است یا حداقل باید تظاهر کند که آنرا دارد تا در جامعه ما مورد پذیرش واقع شود.و خانواده ها هم نقش مهمی در زندگی فرزندانشان دارد.امروزه ما میبینیم خیلی از دختران به مستقل بودن و قوی بودن باور دارند و دوست ندارن به هیج وجه از کسی پیروی کنند.اما بدلیل اینکه خانواده و اطرافیان شان فکر میکنند کارها و علایق آنها مناسب جنستشان نیست،تفکر منفی در ذهن آنها در رابطه با جنستشان شکل خواهد گرفت و گرایش آنها به جنس مخالف بیشتر خواهد شد.

  4. سلام ممنونم از مطلب مهمی که در خصوص هویت جنسی گذاشتین و از جوانب مختلف در مورد خانواده و نقش والدین به آن پرداختین . سوالی که برای من مطرح بود اینکه جامعه و سبستم حاکم بر جامعه چگونه می تواند نسبت به هویت جنسی تاثیر گذار باشد؟

  5. سلام. یک مورد رو ننوشتید و اون هم محدودیت کمتر پسران در جامعه هست. مثلا من بارها شده آرزو کردم کاش پسر بودم تا میتونستم از خونه بزنم بیرون چون اینجوری کسی بهم کاری نداره یا داخل خونه اینقدر شاهد جنگ و دعوا نمی بودم. با اینکه من اصلا میلی به پوشیدن لباسهای پسرونه ندارم بلکه معتقدم در خیلی چیزها پسر و دختر یکسان هستن منتهی رفتار غلط جامعه این رو جا انداخته که پسران اختیار بیشتری از دختران دارند. واسه همین اینقدر خسته شدم از این نقش مسخره ی دختر در زندگی که دلم میخواد پسر باشم…

  6. با سلام دختر من به شدت میل به پسر شدن داره لباس پسرونه مدل موی پسرونه دیگه لاک نمیزنه وکارای دخترونه رو کنار گذاشته

    1. سلام
      ممنون از اینکه سایت کلینیک روان شناسی و مشاوره آفتاب را دنبال میکنید.
      در شکل گیری هویت جنسی عوامل متعددی اثر گذارهستند و یکی از آنها باورها ارزش ها و فرهنگ جامعه است
      باور های فرهنگی جامعه برای جنس زن و مرد وظایف و تکالیفی را تعریف می‌کند و انتظارات و توقعاتی متفاوتی از نقش دخترانه و پسرانه زنانه و مردانه بوجود می آورد
      باید در نظر داشت که فرهنگ حاکم یک جامعه ریشه در ارزش های آن جامعه دارد و قدرت فرهنگ بالاست و شکل گیری باور های فرهنگی محصول دهه ها و صده هاست
      و فارغ از درست و غلط بودن باور های فرهنگی به روز رسانی و تغییر آن فرایندی زمانبر خواهد یود و انچه مسلم است رفتار متفاوت از انتظارات فرهنگی و هنجارهای پذیرفته شده و رایج در یک جامعه
      فرد را متحمل فشار های اجتماعی 
      خواهد کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

اگر برای شروع مشاوره یا روان‌درمانی سوالی دارید، فرم زیر رو پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!