021-22679213

داشتن مرز در روابط سالم

relationship
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

relationship

سلامت شیوه‌ی ارتباطی با طرف مقابل، سلامت آن رابطه را تعیین می‌کند. درک محدودیت‌ها و مرزهای شریک زندگی‌تان، توانایی شما را در برقراری ارتباط سالم و کمک به رفع اختلافات پیش از آنکه مشکل‌ساز شوند، افزایش می‌دهد.
مرزگذاری صحیح و تعیین محدودیت‌ها اغلب می‌تواند منجر به سوءاستفاده‌ی احساسی از شما توسط شریک عاطفی‌تان بشود، خواه به صورت عمدی، خواه غیرعمدی.

ممکن است وقتی کسی از شما درخواست لطفی می‌کند، شما با نه گفتن مشکل داشته باشید، یا اینکه شما از ابراز محبت در فضاهای عمومی خوشتان نیاید. اگر چنین است، باید با شریک عاطفی خود صحبت کنید و این نیازها و خواسته‌ها را به او منتقل کنید.

شما همچنین باید یاد بگیرید که علائم نادیده گرفتن یا تخطی از مرزهایتان را تشخیص دهید. این موارد شامل احساس خشم، کینه یا گناه است. گفتگوی شما در مورد این موارد با شریک زندگی‌تان ممکن است در ابتدا سخت باشد، اما قطعاً کلید یک رابطه شاد و موفق است.
مرزهای شخصی امر بسیار مهمی در زندگی ماست. در واقع این مرزها، محدودیت‌ها و چهارچوب‌هایی است که به عنوان یک فرد مستقل برای خودمان تعیین می‌کنیم. این مرزها از حس هویت شخصی ما محافظت می‌کنند. روابطی سالم‌تر و پایدارتر است که دو طرف رابطه، هویت خود را حفظ کنند. روابط عاطفی به وسیله احترام متقابل، اعتماد، صداقت و پیشرفت دو طرف رشد می‌کند. صمیمیت بین زوجین نیز تعیین کننده سلامت رابطه در زناشویی است.

مرزها علاوه بر حفظ احساس خود بودن، به ما کمک می‌کند که به دیگران بفهمانیم که چه خواسته‌هایی داریم و چه چیزهایی نمی‌خواهیم. در واقع مانع از نفوذ بیش از حد دیگران در زندگی شخصی خود شویم. در نهایت، زمانی که ما حس کنیم که مرزهایمان به صورت مکرر متلاشی شده یا نادیده گرفته شده‌اند، اعتماد به نفس ما آسیب می‌بیند و احساس حقارت می‌کنیم.
یک رابطه درست لزوما یک رابطه کامل و بی عیب نیست. در هر رابطه ایی اختلاف ها و مشکلاتی پیش می آید که اجتناب ناپذیر هستند. مهم این است در رابطه تان پاسخی برای نیازهای عاطفی و عقلانی خود پیدا کنید

نشانه های یک رابطه درست میتواند:

  1. روش جبران اشتباهات
  2. احترام و حرمت دو طرف
  3. استقلال
  4. نشان دادن خود واقعی
  5. مطرح کردن خواسته ها و نیازها
  6. پذیرفتن طرف مقابل آنگونه که هست باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!