021-22679213

بیماری های اینترنتی سندرم اردک (Duck syndrome)

duck
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

duck

سندرم اردک (Duck syndrome)
سندروم اردک اولین‌بار زمانی به زمین بیماری‌های روانی آمد که طی تحقیقاتی پیرامون خودکشی چند دانشجوی دانشگاه استنفورد به این مهم پی برده شد که آنان تا قبل از خودکشی تصویری بسیار شاد و آرام و با آسایش را از خود نشان می‌دادند. هنگامی‌که فردی به سندروم اردک مبتلا باشد، از افسردگی بالینی، اضطراب و استرس و دیگر بیماری‌های روحی رنج می‌برد. علت این تفاوت در نهان و آشکار بودن این علائم در افراد، فقط به انگیزه نشان‌دادن شخصیتی موردپسند به دیگران برمی‌گردد . علت نام‌گذاری این بیماری روانی به اردک به نحو شناکردن اردک بر روی آب برمی‌گردد؛ اردک بر روی آب بسیار با ثبات و آرام است اما تقلای او برای شناکردن از طریق پا زدن‌های ممتد را کسی نمی‌بیند؛ ازاین‌رو محققان دانشگاه استنفورد این نام را انتخاب کردند .
البته در اطراف همه ما فرد یا افرادی وجود دارند که در صفحات مجازی خود، آن چیزی را که دوست دارند باشند را نشان می‌دهند نه آن چیزی که واقعاً هستند. چهره‌ای که دائماً در شادی، رفاه، تفریح و هیجان بوده که ممکن است بینندگان آرزوی داشتن چنین زندگی‌ای را داشته باشند درحالی‌که پشت پرده چیز دیگری است و زندگی فرد از اتفاقات غم‌انگیز و ناراحت‌کننده بی‌بهره نیست. این خودسانسوری رفتاری امروزه به‌عنوان یکی از آسیب‌های متولد شده توسط اینترنت و مشتقات آن است. طبق گفته یک روان‌شناس سندرم اردک به دلیل افسردگی‌های زیر لایه‌ای، اضطراب، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایین، بدریخت انگاری، تصویر بدنی منفی، توجه بیش از حد به قضاوت دیگران، احساس یأس و ناامیدی، تشویق فرد به رقابت بیشتر، کمال‌گرایی بیش از حد، فشار اجتماعی و مواردی ازاین‌دست به وجود می‌آید.

علت سندروم اردک چیست؟

به نظر می رسد عوامل خطر ساز خاصی که شامل تجربه های فرد در دانشگاه و کالج است، منجر به بروز سندروم اردک می شوند؛ از جمله این عوامل خطرساز عبارتند از:

  • فرد برای اولین بار مجبور است دور از خانواده خود زندگی کند
  • مطالعات علمی و مسائل فوق برنامه در مقایسه با دبیرستان افزایش چشمگیری پیدا می کند.
  • فشار اجتماعی با حضور فرد در دانشگاه بیشتر می شود.

عواملی که در خانواده خطر بروز سندروم اردک را افزایش می دهند، عبارتند از:

  • تشویق فرد به رقابت بیشتر
  • کمال گرایی بیش از حد
  • حمایت و محافظت بیش از حد خانواده از فرزند خود که در نتیجه فرد آمادگی برخی ناامیدی ها و مشکلات را ندارند.

چگونه از این مشکل خلاص شوم؟

ابتدا نیاز است برای کنار گذاشتن گوشی مصصمم باشید . بعد از تصمیم قطعی متخصصان مرکز مشاوره آفتاب در خدمت شما هستند. شماره تماس: ۰۲۱۲۲۶۷۹۲۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: