021-22679213

بیماری های اینترنتی، سندروم سایبر کندریا (Cyberchondria)

cyberchondria
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

cyberchondria

گسترش روزافزون اینترنت، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و زمان زیادی که افراد به طور روزانه در فضای صرف می کنند، مشکلات و بیماری های متعدد جسمی و روانی را برای انسان به ارمغان آورده است.

سندروم سایبر کندریا (Cyberchondria):

بیماری خودبیمارانگاری یا هیپوکندریا (Hypochondria) در اصطلاح روان‌پزشکی اختلالی است که در آن فرد قویاً اعتقاد دارد که مبتلا به یک بیماری جدی یا مرگبار است، در حالی که معاینات و بررسی‌های پزشکی کامل و همه‌جانبه هیچ مشکلی را نشان نداده‌ است. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً در مورد بیماری‌ها، تشخیص و درمان آنها اطلاعات زیادی کسب کرده و به پزشکان زیادی مراجعه می کنند. بسیاری از افراد برای دست‌یابی به اطلاعات پزشکی اینترنت را جستجو می‌کنند اما برای برخی افراد این جستجو با اضطراب فزاینده‌ای همراه است؛ پدیده‌ای که پژوهشگران به آن «سایبرکندریا» -گونه آنلاین هیپوکندریا (خودبیمارپنداری)- می‌گویند. اصطلاح سایبرکندریا برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۱ در روزنامه ایندیپندنت برای توصیف «استفاده بیش از حد از سایت‌های بهداشت و سلامت اینترنتی برای کاهش اضطراب بیماری نداشتن» بکار برده شد. بیماران مبتلا به سایبرکندریا به‌طورجدی نگران‌اند که یک اختلال جدی پنهان دارند که ممکن است سلامتی آنان را به خطر بیندازد و آنها از آن اختلال و بیماری بی خبرند و این باعث افزایش زیاد اضطراب و استرس در آنان می‌شود. جستجو کردن اطلاعات پزشکی بر روی اینترنت ممکن است چرخه معیوبی ایجاد کند که به نگرانی و ناراحتی بیشتر منجر شود، به ویژه برای کسانی که تردید و عدم یقین را دوست ندارند. توماس فارگوس، استادیار روان‌شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بیلور و سرپرست این تحقیق می‌گوید: «اگر شخصی از عدم قطعیت خوشش نیاید، ممکن است مضطرب‌تر شود، جستجوی اینترنتی بیشتری انجام دهد، بدنش را بیشتر تحت نظر بگیرد، بیشتر به نزد دکتر برود و هر چه بیشتر در اینترنت جستجو می‌کند، احتمال‌های بیشتری به نظرش می‌رسد».

خواندن مقادیر بی‌انتهای اطلاعات بر روی اینترنت ممکن است برای افرادی که دچار اضطراب درباره سلامتشان هستند، خطرآفرین باشد. به گفته ی فارگوس برخی از اطلاعات پزشکی آنلاین از منابع غیرمعتبری هستند، و می‌توانند نسبت به اطلاعاتی که راهنماهای پزشکی یا از پزشکان به دست می‌آید، بیشتر باعث نگرانی افراد شوند. او می‌گوید : «وقتی یک کتاب پزشکی را نگاه می‌‌کنید، ممکن است همه احتمالات را به یکباره نبینید، اما در جستجوی آنلاین، احتمالات بسیاری به یکباره به شما عرضه می‌شود».

چگونه از این مشکل خلاص شوم؟

ابتدا نیاز است برای کنار گذاشتن گوشی مصصمم باشید . بعد از تصمیم قطعی متخصصان مرکز مشاوره آفتاب در خدمت شما هستند. شماره تماس: ۰۲۱۲۲۶۷۹۲۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!