اختلال وسواسی – اجباری OCD چیست؟

اختلال وسواسی – اجباری OCD چیست؟

ocd

 

آیا کودک شما نگران مسموم بودن غذاست؟ آیا او بدون سؤال در این مورد نمی تواند غذایش را بخورد؟

آیا مدام دستهای خود را می شورد؟

آیا کودک شما دائم عذرخواهی می کند؟ و می ترسد مبادا به کسی آسیب زده باشد.

آیا می دانید اختلال وسواسی- اجباری(OCD) چیست؟

می دانید چرا کودکان دچار اختلال وسواسی- اجباری می شوند؟

آیا ابزارهای غلبه بر اختلال وسواسی – اجباری را میدانید

حقه های اختلال وسواسی- اجباری را می دانید؟

اختلال وسواسی-اجباری چیست؟

وسواسها، افکاری هستند که بارها و بارها به ذهن شما می آیند، شما نمی خواهید به آنها فکر کنید اما آنها به هر حال به ذهن شما می آیند و باعث می شوند که شما عصبی شوید یا احساس بدی پیدا کنید.

اجبارها کارهایی هستند که شما برای کنترل فکرهای بدتان انجام می دهید آنها اعمال هستند که شما بارها و بارهاانجام می دهید نه به این خاطر که خودتان می خواهید بلکه انگار مجبور به انجام این کارها هستید اجبارها معمولاً تبدیل به آداب می شوند. به این معنی که شما باید یک سری از کارها را همیشه به روشی مشابه انجام دهید .

حقه های اختلال وسواسی- اجباری

حقه اول: به صدا در آوردن زنگ خطر

مغز ما طوری طراحی شده که به چیزهایی که برایمان خطر دارد به سرعت پاسخ دهد. به سرعت سلسله تغییراتی در بدن ما اتفاق می افتد. این تغییرات باعث آزاد شدن انرژی در بدن ما می شود. اختلال وسواسی- اجباری با اخطارهای دروغین، به شما حقه می زند.

حقه دوم: بازی شاید

بیشتر اوقات بچه ها بر اساس چیزهایی که بیشترین احتمال را دارد تصمیم گیری می نمایند. رسیدن به اطمینان کامل در مورد یک موضوع کار سختی است ولی در هر صورت لازم نیست که شما در مورد تمام جنبه های یک چیز مطمئن باشید.

اختلال وسواسی- اجباری دوست دارد که به بچه ها حقه بزند و آنها را بترساند و وقتشان را با نگرانی و فکر کردن در مورد چیزهایی که احتمال وقوع آنها خیلی کم است تلف کند.

حقه سوم: از بین بردن احساس ” اطمینان خاطر”

اختلال وسواسی- اجباری احساس درست بودن اوضاع را از بین می برد و باعث می شود که بچه احساس کند برای اینکه همه چیز درست باشد باید کارها را دقیقاً به یک روش خاص انجام دهد.

اختلال وسواسی – اجباری با همین 3 حقه شما را فریب می دهد. مغز شما فریب این حقه ها را می خورد چون خیلی واقعی به نظر می رسند.اختلال وسواسی- اجباری هم خیلی متقاعدکننده عمل می کند.

چرا بچه ها دچار اختلال وسواسی-اجباری می شوند؟

اختلال وسواسی-اجباری خطای سیستم مغز شماست که بیشتر از یک سکسکه خطر ندارد.

افراد بسیار باهوشی هستند که به این بیماری مبتلا هستند.این اختلال فقط به این معنی است که مغز شما آن طور که لازم است اطلاعات را طبقه بندی نمی کند.

اختلال وسواسی-اجباری به 2 شکل خود را نشان می دهد.

1-وقتی که چیزها، در درون مغز شما به صورت نادرست طبقه بندی می شوند. در ابنصورت افکار بدرد نخور وارد بخش افکار به درد بخور می شوند و انجا را شلوغ می کنند.

2-وقتی که کلید” انجام شد” مغز روشن نمی شود. کلید” انجام شد” زمانی روشن می شود که مغز دستور پایان کار را میدهد. مثلاً وقتی در را می بندید مغزتان به شما می گوید:  خیلی خوب الان در بسته است

آیا غلبه بر وسواس کار سختی است؟

شما می توانید قدم به قدم، روش کنترل اختلال وسواسی- اجباری را بیاموزید. شما می توانید گام های خود را به هر اندازه ای که دوست دارید بردارید بزرگ یا کوچک. مهم نیست که قدم های بزرگی بر میدارید یا قدم های شما کوچک است چون بالاخره به انتهای مسیر خواهید رسید.

یادتان باشد: اگر شما به حرفهای وسواستان گوش ندهید ، ناراحتی تان خود به خود تمام می شود. فقط اجازه دهید که به آن عادت کنید.

شما می توانید برای نه گفتن به وسواستان از ابزارها استفاده کنید و هرچقدر از این ابزارها استفاده کنید عملکرد بهتری خواهید داشت.

اولین ابزار: آن را پیدا کنید

اولین ابزار در واقع یک بازی است که اسم آن ” پیداش کن” است. برای اینکه بتوانید این بازی را به خوبی انجام دهید، باید چشمانتان را خوب باز کنید. یادتان باشد که اختلال وسواسی- اجباری می تواند 2 بخش داشته باشد. بخشی که مربوط به فکر شماست و وسواس نام دارد. بخشی که به  دنبال فکرها می آید و اجبار نام دارد و این احساس را ایجاد می کند که شما باید یک کار را انجام دهید.

فهرستی از وسواس ها و اجبارهایی که شما را آزار می دهد تهیه کنید. به مرور متوجه می شوید که اختلال وسواسی- اجباری چه شکلی دارد. هروقت که او با یکی از این افکار به ذهنتان جمله کرد به خودتان بگویید: ” این صدای وسواس است”

شما می توانید از عهده اختلال وسواسی- اجباری بربیایید. هر چقدر بیشتر تمرین کنید و این بازی را انجام دهید شناسایی حقه های مربوط به وسواس برای شما ساده ار خواهد شد.

ابزار دوم: حاضر جوابی

حاضر جوابی در مقابل اختلال وسواسی- اجباری اشکالی ندارد. چون اختلال وسواسی- اجباری قلدر است و باید در برابر قلدرها ایستاد. بنابراین هروقت که وسواس از شما می خواهد به حرفهایش گوش کنید قاطعانه به او بگویید من دلم نمی خواهد. اختلال وسواسی- اجباری یک پارازیت مغزی است . چیزهایی که او می گوید فریب است.

ابزار سوم: به اختلال وسواسی- اجباری نشان دهید که چه کسی رئیس است.

انتخاب اول: تأخیر انداختن

به وسواس بگویید ” من نمی خواهم الان این کار را انجام دهم” او را وادار کنید که 10 دقیقه صبر کند. خودتان را با یک چیز جالب سرگرم کنید وقتی شما وسواس را وادار می کنید که صبر کند تسلیم می شود و می رود پی کارش

انتخاب دوم: دور شدن از محل

مثلاً اگر در اتاق خودتان هستید و می خواهید باز هم جورابتان را عوض کنید و احساس بدی هم دارید اتاق را ترک کنید. به جای دیگری از خانه بروید و خودتان را با یک چیز سرگرم کنید تا پاهای شما به جوراب عادت کند.

انتخاب سوم: تعیین محدودیت

به وسواس بگویید تو داری وقتم را تلف می کنی. اگر او از شما خواست که کوله پشتی خود را سه بار کنترل کنید دوبار اینکار را انجام دهید بعد از چند روز به جای دوبار یک بار اینکار را انجام دهید.

انتخاب چهارم: تغییر آداب

انتخاب پنجم: انجام یک کار دیگر

انتخاب ششم: مسخره کنید

وسواس را با گفتن یک چیز خنده دار مسخره کنید. به جای اینکه سعی کنید از فکرهای اختلال وسواسی-اجباری فرار کنید، زمانی را در روز در نظر بگیرید و عمداً به آنها فکر کنید، اما به روشی خنده دار. مثلاً اگر وسواس ذهن شما را در مورد استفراغ کردن درگیر کرد، یک کیسه پلاستیکی بردارید و با یکی از اعضای خانواده به صورت نمایشی ادای استفراغ کردن را در بیاورید.

استفاده عملی از ابزارها

دستگاه ترس سنج: صفر یعنی شما احساس خوبی دارید و به هیچ وجه عصبی نیستید. پنج یعنی شما خیلی ترسیده اید و دیگر نمی توانید تحمل کنید. این بیشترین ترسی است که شما در زندگی خود تجربه کرده اید

0: بدون ترس

1: کمی عصبی

2: ناراحت

3:وحشت زده اما در حد کنترل

4: کاملاً وحشت زده، اما مطمئن نیستید که آیا می توانید با آن مواجه شوید یا نه

5: بیشترین ترسی که تا حالا تجربه کرده اید

ساده ترین قدم برای شروع مقابله با کارهای وسواسی، نه گفتن است.

اجبارها همان کارهای وسواسی هستند کارهایی مثل شمردن های متوالی، بررسی کردن های مکرر و..

هرجا که وسواس به شما فشار آورد از مراحل زیر استفاده کنید:

1-آژیر را به صدا در بیاورید

2-جواب اختلال وسواسی-اجباری را بدهید

3-از روشهایی استفاده کنید که به او بفهمانید چه کسی رئیس است

4-درست موقعی که به او نه می گویید مقدار و چگونگی احساس خود را اندازه بگیرید

5-به خودتان یادآوری کنید که احساس ترس فقط به خاطر پاسخ طبیعی جنگ یا فرار است

6-به خودتان بگویید که خالتان خوب است

7-به خودتان بگویید که شما دست کم تا 10 دقیقه دیگر نمی خواهید جواب او را بدهید

در هنگام ظاهر شدن اختلال وسواسی-اجباری نباید انجام دهید

1-با اختلال وسواسی-اجباری جرو و بحث نکنید:فقط یکبار جوابش را بدهید بعد دیگر به او توجه نکنید و خودتان را با یک چیز دیگر سرگم کنید.

2- اجازه ندهید اختلال وسواسی-اجباری شما را کنترل کند.

3-تسلیم نشوید: می توانید در مسیر اختلال وسواسی-اجباری استراحت کنید. مثلاً هنگامیکه به کوهنوردی می روید اگر خسته شوید به عقب برنمی گردید بلکه در همان جایی که هستید توقف و استراحت کنید زمانیکه خستگی تان برطرف شد قدم به قدم به راه خودتان ادامه می دهید و به قله نزدیکتر می شوید.

افزایش مهارت در مبارزه با اختلال وسواسی- اجباری

انجام دادن بعضی از کارها سخت است ولی با تمرین ساده می شود.

هرچقدر که شما بیشتر برای مقاومت در مقابل اختلال وسواسی- اجباری تمرین کنید مبارزه با آن ساده تر می شود. هرچقدر شما قوی تر باشید اختلال وسواسی- اجباری ضعیف می شود.با انجام ندادن درخواستهای وسواس، اضطراب درونی شما خود به خود از بین می رود.

دو قوطی خالی بردارید و روی یکی از آنها نام اختلال وسواسی- اجباری و روی دیگری نام خودتان را بنویسید. داخل قوطی وسواس را پر از سکه کنید هر بار که از ابزار مبارزه خود بر علیه وسواس استفاده می کنید یکی از سکه ها را از قوطی وسواس خارج نمائید و داخل قوطی خود بیاندازید خواهید دید که کم کم قوطی وسواس خالی و قوطی شما پر می شود.

شما می توانی بر وسواس خود پیروز شوید!

قرار است و باید احساس خوبی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.