اختلال هویت جنسی

transgender

 

حالتی است که فرد احساس ناراحتی و عدم سنخیت از ساختار آناتومیک خود و آرزوی خلاصی از آلت تناسلی خویش و زندگی کردن به صورت فردی از جنس مقابل را دارد. این اختلال باعث متضرر شدن بسیاری از مبتلایان شده است؛ از این رو حمایت اجتماعی حین و پس از عمل های جراحی بسیار حایز اهمیت است. موارد زیادی از سوء استفاده های جنسی از تغییر جنسیت یافتگان به جنسیت مونث، پس از عمل جراحی مشاهده شده که در جامعه ایرانی- اسلامی ما مدیریت چنین عواملی اساسی به نظر می رسد. برخی از سبک های زندگی ممکن است افراد را به سمت درخواست تغییر جنسیت سوق دهد که کاملا با ترنس سکشوال متفاوت می باشد..طبق یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که افراد دارای اختلال هویت جنسی دارای آسیب پذیری بیشتری در جامعه هستند و توجه به کیفیت زندگی، سبک زندگی افراد و آموزش های لازم در این زمینه نیز به طور جدی باید مد نظر قرار گیرد. همچنین در تغییر جنسیت از مرد به زن، این افراد جزء زنان جامعه محسوب می شوند و اهمیت توجه به آن ها دو چندان است.

ترنس به چه کسانی اطلاق می‌شود؟
ترنس‌ها دچار تضاد روح و جسم خود هستند. از نظر علم روان شناسی ترنسکشوال، ملال یا نارضایتی جنسی تلقی می‌شود. حالتی که فرد به طور مستمر از جنسیت خود ناراضی است.
این افراد با وجود وضعیت آناتومیک جنسی طبیعی مردانه یا زنانه، اعتقاد دارند که نه تنها از لحاظ بیولوژیک بلکه به لحاظ روانشناختی و گروه‌بندی اجتماعی زنان و مردان عضوی از جنس مخالف هستند. این موضوع کاملا بیولوژیک است.
سبب شناسی ترنسکشوال
به لحاظ سبب شناسی در این امر که نوزادی پسر یا دختر شناخته شود کاملا تحت تاثیر ترشح یا عدم ترشح اندروژن‌ها در دوره جنسی یعنی قبل از تولد است. کسب هویت زنانه یا مردانه بیشتر تابع مسائل پس از تولد است تا قبل از تولد. بخش جلوی هیپوتالاموس تراجنسی‌ها مطابق جنسیت‌شان نیست. این بخش مربوط به جنسیت و نقش‌های جنسیتی است.
هم چنین استرس در دوران بارداری و یادآوری والد درباره جنسیت دلخواه خود در زمان بارداری و حتی در زمان کودکی باعث وجود این تضاد می‌شود. از عوامل روان شناختی دیگری که باعث این امر می‌شود این است که هویت جنسی بیشتر نتیجه تعاملات میان کودک و ارزش‌ها ونگرش‌های والدین و جامعه است.
هرچیزی که مانع عشق کودک به والد جنسی مخالف و همانند سازی ویا والد هم جنس شود مانع ایجاد هویت جنسی موفق می‌شود. در واقع در پیشگیری این موضوع واکنش والدین و رفتار در دوران کودکی و تشویق و پرورش مهارت‌های اجتماعی برحسب جنسیت و افزایش ارتباط کودک و والد مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *