از سال ۱۳۷۲ که مشاوران تحصیلی در مدارس مقطع متوسطه کار خود را آغاز نمودند ، جایگاه شغلی آنها برای مسئولین مدرسه ، والدین و دانش آموزان و حتی مسئولین آموزش و پرورش مشخص نبود . طی سال های طولانی تعداد زیادی از مشاوران تلاش کردند تا مشاوران جایگاه اصلی خود را تثبیت کنند و در این زمینه توانستند موفق عمل کنند. از آنجا که ویژگی های اصلی مشاوران احترام و پذیرش بی قید و شرط نسبت به مراجعین ، درک و همدلی با آنها و خلوص و صداقت است ، نقش آنها در مدارس از اهمیت زیادی برخوردار است که بر کسی پوشیده نیست .
آنچه مسلم است با توجه به نیازهای متفاوت دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف ، وظایف مشاوران بر اساس این نیازها نیز متفاوت خواهد بود. اما یک سری وظایف و فعالیت ها ی معین به عهده مشاوران است که در تمام مقاطع مشترک است.
تخصص مشاور: مشاوران دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته مشاوره یا روانشناسی هستند. یک مشاور خوب در مدرسه فردی است که حس عمیق کمک به دانش آموزان و کلیه پرسنل مدرسه را داشته باشد ، بتواند با دانش آموزان ارتباط خوبی برقرار کند، ظرفیت های درونی آنها را تقویت کند، به رشد شخصی شان بپردازد، فعال و مشتاق باشد ، از درک و همدلی بالا و قدرت بیان برخوردار باشد، بسیار راز دار و محرم اسرار باشد، مشتاقانه گوش دهد ، اطلاعات تحصیلی او به روز باشد.
مشاوره تحصیلی در مرکز مشاوره آفتاب
متخصصین مرکز مشاوره آفتاب با بیش از ۲۵ سال تجربه در زمینه تحصیلی و کار با دانش آموزان و والدین در امور مختلف آماده کمک به دانش آموزان و خانواده های آنها می باشد.
- انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان
- انتخاب رشته ی دانشگاهی
- انجام تست های استعداد یابی و تشخیص توانمندی ها، تست رغبت سنج و شغلی
- کاهش اضطراب ، افسردگی
- تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس تقویت روابط بین فردی
- آموزش روش مطالعه و تقویت حافظه
- انجام مشاوره گروهی ویژه دانش آموزان در زمینه های مختلف مثل خودباوری، رشد شخصی، مهارت های زندگی
- آموزش ویژه والدین در زمینه های مورد نیاز مثل رفتار با نوجوان، رفتار با کودک، خودباوری والدین، مهارت های زندگی
مسئولیت های مشاور در مدارس
- آشنایی با دانش آموزان و معرفی خود به آنها در آغاز سال تحصیلی و بیان برنامه کاری و زمان هایی که دانش آموزان می توانند به مشاور مراجعه کنند.
- دادن اطلاعات لازم به دانش آموزان در مورد مکان اتاق مشاوره ، نحوه ارتباط، وظایف کاری، محل نصب صندوق مکاتبه با مشاور، محل نصب تابلو اعلانات مشاور.
- استفاده از فرصت های مناسب برای ارتباط بیشتر با دانش آموزان مثل زمانی که معلم غیبت دارد.
- آموزش به دانش آموزان برای نحوه مطالعه ی صحیح هر درس.
- پی گیری وضعیت درسی دانش آموزان و تشخیص نقاط قوت و ضعف آنها و برنامه ریزی برای رفع نقاط ضعف و راهنمایی لازم در این زمینه .
- راهنمایی دانش آموزان برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی
- تهیه کتاب ها و بروشورهای مختلف برای معرفی رشته های تحصیلی و مشاغل
- معرفی سایت های مناسب تحصیلی به دانش آموزان
- انجام تست های هوش و رغبت سنج برای هدایت درست دانش آموزان
- آموزش به دانش آموزان برای نحوه ی کسب اطلاعات در مورد رشته تحصیلی و مشاغل از طریق اطرافیان و اقوام خود.
- انجام مشاوره های فردی و گروهی ( لازم به توضیح است که به دلیل فرصت کم دانش آموزان امکان مشاوره فردی عمیق برای مشکلات حاد و پیچیده در مدرسه وجود ندارد و لازم است این موارد به مراکز مشاوره ارجاع داده شوند).
- انجام راهنمایی فردی و گروهی
- کمک به دانش آموزانی که اضطراب امتحان دارند
- شناسایی والدینی که نیاز به راهنمایی مشاور دارند و انجام اقدامات مناسب مثل والدین کمال گرا، سخت گیر، سهل گیر و غافل، مضطرب، و…..
- شناسایی دانش آموزانی که مشکلات خاص دارند ( از نظر جسمی ، روحی، خانوادگی، اقتصادی و ناتوانی در یادگیری) و انجام اقدامات لازم در این زمینه
- شناسایی دانش آموزان پرخطر یا در معرض خطر و اقدامات مناسب برای کمک به آنها
- فراهم نمودن ارتباط بین والدین و معلمان
- رسیدگی به مشکلات خاصی که ممکن است در کلاس ایجاد شود
- کمک و همفکری به معلمان برای رفع مشکلات درسی یا مشکلات رفتاری در کلاس ها
- استفاده از فرصت های مناسب برای آموزش نیازهای مشاوره ای به معلمان مانند جلسات شورای دبیران
- برگزاری کلاس آموزش خانواده
- تدریس مهارت های زندگی
- برنامه ریزی برای مناسبت های خاص مشاوره و جلب همکاری دانش آموزان در این زمینه مانند هفته بهداشت روانی، روز خانواده، هفته مشاغل .
- دعوت از سخنران برای موضوعات مشاوره ای مورد نیاز دانش آموزان و مناسبت ها.
- دعوت از صاحبان تخصص های مختلف برای آشنایی دانش آموزان با شاغل و رشته های مختلف تحصیلی.
- برنامه ریزی برای بازدید از مراکز تخصصی مورد نیاز هر رشته ، موزه ها، دانشگاهها ، مکان های علمی و حتی تفریحی
- همراهی با دانش آموزان در اردوهای مختلف و استفاده از فرصت برای ارتباط بهتر با آنها
- توجه به کادر غیر آموزشی مدرسه و کمک به نیاز های مشاوره ای آنها
- همکاری و همفکری با کادر اداری ، معاون و مدیر مدرسه
- برگزاری جلسات انگیزشی برای دانش آموزان
- هشیاری نسبت به دانش اموزانی که دچار تغییر رفتار ناگهانی شدند و احتمال بروز بحران برای انها و انجام اقدامات لازم
- آموزش نیازهای جسمانی، عاطفی، اجتماعی و… مطابق با هر سن به دانش آموزان و اولیائ بخصوص مساپل بلوغ
- نظارت بر انجام امتحانات و ایجاد آرامش در جلسه و حضور در بین دانش آموزان در ایام امتحانات
یک پاسخ
سایت خیلی خوبی دارید
امیدوارم موفق باشید