کنکور و سلامت روانی

مشاوره انتخاب رشته

تجربه ی کنکور دادن هم مثل بقیه ی تجاربی که هرانسانی در زندگی دارد، می تواند وجوه مثبت و منفی مختلفی داشته باشد. به طور کلی باید گفت که کنکور به تنهایی نمی تواند آسیب چشمگیری به سلامت روانی افراد بزند، اما اگر کسی از قبل در زمینه های مشخصی ضعف داشته باشد، مواجه شدن با کنکور می تواند مشکلش را شدیدتر و برجسته تر کند.

بعضی از افراد به خاطر شیوه ی تفکر نادرستی که دارند، همیشه توقع دارند در همه ی زمینه ها بهترین باشند و نمی توانند بپذیرند که مهم تلاش است نه لزوما اول شدن. گاهی اوقات کمال گرایی باعث می شود افراد از ترس این که بهترین عملکرد را در کنکور نداشته باشند کلا دست به تلاش نزنند و از درس خواندن برای کنکور اجتناب کنند. این اجتناب بعضی اوقات خودش را به شکل تنبلی، پرخوابی، بی خیالی و … در ایام کنکور نشان می دهد.

افراد وسواسی معمولا بیش تر از سایر افراد درگیر جزئیات می شوند و گاهی یک مطلب را چندین بار چک می کنند و یا موقع حل تمرین، سوال را بیش از یک بار حل می کنند تا از درستی جواب خود مطمئن شوند. این چک کردن وسواسی هم ناشی از اضطراب است و هم خودش به مرور اضطراب دانش آموز را بالا می برد و وقت و انرژی او برای آماده شدن برای کنکور را نیز محدود می کند.

مشکلات مربوط به استرس

اختلالات خواب، اختلالات تغذیه و تغییر چشمگیر وزن، جوش زدن زیاد، کاهش تمرکز، عصبی شدن، مشکلات گوارشی، ریزش مو، احساس غمگینی و … از مشکلات دیگری که افراد کنکوری تجربه می کنند می تواند ناشی از استرس زیاد آن ها باشد.

کنکور برای بسیاری از افراد ، مقدمه ی ورود به مرحله ی تازه ای از زندگی است

بنابر این تاثیر کنکور روی سلامت روانی لزوما مثبت و یا منفی نیست بلکه هرفردی به میزان چالش پذیری، مسئولیت پذیری و همچنین حمایت و راهنمایی هایی که دریافت می کند، می تواند تجربه ی متفاوتی از تاثیر کنکور  بر سلامت روانی خود داشته باشد.

کنکور را به عنوان یک فرصت و چالشی که عبور از آن به ما کمک می کند نگاه کنیم و نه تهدید و همواره سعی کنید تا انتخاب هایتان بازتابی از امید هایتان باشد و نه ترس هایتان.

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور توسط مشاور مجرب و یا بیش از 20 سال سابقه با ما در مرکز مشاوره آفتاب تماس بگیرید. شماره های تماس:

021-22679213 و 09224868783

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *