مدیران هوشمند همواره مشغول بررسی روند عملکرد سیستم مدیریتی خود هستند تا مراقب باشند که اگر جایی از سیستم عملکرد دلخواه را ندارد و مثلا کارکرد کندتری دارد نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند.
یکی از روشهای انکار ناپذیر اصلاح عملکرد سیستم سازمان شما بدون شک تغییر است.
تغییر می تواند ساختاری-انسانی یا حتی فیزیکی داشته باشد. بعنوان مثال شما مشاهده می کنید تماس با مشتری ها به تعویق می افتد. پس از بررسی عوامل موجود مثل کارمند امور اداری، بررسی دستگاههای ارتباطی (تلفن-اینترنت و لب تاپ و…) متوجه میشوید که همه عوامل مناسب است اما این ضعف ناشی از عملکرد ناقص مسئول اداری میباشد. لذا مشاوره با وی و رفع تنگناهایی که وی مطرح مینماید، به این نتیجه میرسید که تغییر موقعیت کاری این فرد میتواند این روند را در سیستم اصلاح نماید.
البته بخاطر داشته باشید که هر تغییر و جابجایی در سیستم کاری کار آسانی نیست زیرا مدیریت تغییر میتواند بسیار دشوار باشد.
گاهی حتی جابجا کردن میز کارمندان میتواند تا چند روزی محیط کار شما را تحت تاثیر قرار دهد.
اما باید گفت از تغییر نهراسید زیرا تغییرات می تواند سازمان شما را پویاتر کند.
نکاتی که باید برای تغییر در سیستم کاری خود در نظر بگیرید:
- تغییرات اساسی را از تغییرات کوچک و تدریجی جداگانه برنامه ریزی کنید.
- هدف از تغییر را برای خود و کارکنان روشن بیان کنید.
- برای موضوع تغییر در سازمان خود استراتژی طراحی کنید.
- مقاومتهای کارکنان در حین تغییر و بعد از تغییر را در افراد شناسایی کنید تا با تیزبینی بیشتری با موضوع مواجه شوید.
- برای تغییرات بزرگ اول گامهای کوچک و مداخله های کوچکی طراحی کنید تا تنشهای موجود در محل کار را به حداقل برسانید.
- به خاطر داشته باشید مقاومت افرادی که در محیط کار سابقه بیشتری دارند یا سبک کار سنتی دارند یا سن و سال بالاتری دارند در مقابل تغییر بیشتر خواهد بود.
- برای موفقیت در تغییر نخست باید تغییر را برانگیزانید به این معنی که اگر تغییر چشمگیری مواجه هستید استراتژی خود را طوری طراحی کنید که طی زمانی کارکنان شما به ضرورت تغییر در موضوع مد نظر شما پی ببرند تا با شما همراهی کنند.
- تغییرات کوچک را به مدیران خرد تر زیر مجموعه خود بسپارید و خودتان را وارد معرکه نکنید. مگر اینکه تغییر اساسی را در سیستم خود در نظر داشته باشید.
- به خاطر داشته باشید ما در دنیایی زندگی میکنیم که همه چیز در حال تغییر است. جز خود تغییر پس از تغییرات مثبت درون سیستم غافل نباشید زیرا سازمان شما را پویاتر و همسوتر با نیازهای جدید بازار کار مینماید.