021-22679213

دخالت ديگران در تربيت فرزند

دخالت ديگران در تربيت فرزند
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

دخالت ديگران در تربيت فرزند

مسلما نمی‌توان به طور کل از اظهار نظر افراد دیگر به خصوص بزرگ‌ تر ها در مورد روش تربیت فرزند جلوگیری کرد و يا اصلا تحت تاثير حرفی قرار نگرفت اما با یادگیری برخی مهارت‌ ها می‌توان این اوضاع را تا حدی تحت کنترل درآورده و مدیریت نمود.

برای کاهش دخالت دیگران در بچه داری حد و مرزها را مشخص کنید

یکی از عواملی که به طور کل در دخالت دیگران در امور زندگی نقش مهمی دارد نداشتن مرزهای روشن و درهم آمیختگی بسیار زیاد با افراد خارج از اعضای خانواده است. در واقع اگر شما نتوانید حریم خصوصی زندگی خود را حفظ کنید و دائماً مسائل مربوط به خانواده‌ تان را به هر دلیلی با دیگران به اشتراک بگذارید نمی‌ توانید انتظار داشته باشید که آن‌ ها به استقلال شما احترام بگذارند و در امورات مختلف مربوط به زندگی‌ تان دخالت نکنند.

جرات مندی یکی از مهارت‌های بین فردی ضروری برای زندگی است این مهارت باعث می‌شود که بتوانید در برابر خواسته‌ها و اظهار نظرهای غیر منطقی دیگران به شیوه‌ای محترمانه بایستید بدون اینکه رفتار پرخاشگرانه‌ای از خود نشان دهید و یا به آن‌ها توهین كنيد.

برای کاهش دخالت دیگران در بچه داری در مورد حساسیت‌ های خود آگاه باشید

اگر واقعا راهی برای کنترل دخالت ها نمی بینید سعی کنید رفت و آمدها را کمی کمتر کنید. در برابر همه نظرات گارد نداشته باشید، شاید برخی نظرات اشتباه هم نباشند و شما صرفا در حال لجبازی هستید. دخالت دیگران در بچه داری و تربيت ممكن است به خانواده‌ها آسیب وارد كند مواردی نظیر کاهش اعتماد به نفس پدر و مادر، بروز ناهماهنگی بین زوجین و افزایش مواجهه با اختلاف نظرها و تعارضات بین فردی دخالت هاي بي مورد ممكن است که به كودك آسيب وارد كند. در شرایطی که دیگران دائماً در بچه‌داری والدین دخالت می‌کنند، جایگاه پدر و مادر به عنوان مراجع قدرت در نگاه کودک متزلزل می‌شود.

در نتیجه توصیه‌ های والدین میزان تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهند. همچنین مواجهه با توصیه‌های ضد و نقیض از جانب والدین و اطرافیان ذهن بچه‌ ها را سردرگم کرده و حتی می‌تواند آن‌ها را مضطرب و پریشان سازد. بسیار اهمیت دارد که بتوانید اوضاع را مدیریت کنید و نگذارید این دخالت‌ها تأثیر معناداری در روند تربیت فرزندتان ایجاد نماید.

خیلی اوقات والدین به خاطر رفتاری که كودكشان در جمع از او سر می‌زند شرمنده هستند و ترس این را دارند که دیگران در مورد آنها و فرزندشان چه قضاوتی می‌کنند!؟

زیرا والدین از این واهمه دارند که دیگران فکر کنند آنها در مورد تربیت فرزندان کوتاهی کرده‌اند و وظایشان را به درستی انجام نداده‌ اند قرار نیست كودك در آن سن کم به حد کمال و رشد خود برسد بلکه بناست در طی سالیان سال به رشد و کمال برسد. بنابراین طبیعی است در طی این دوران اشتباهات زیادی از او سر بزند.

والدین در روند آموزش فرزند به جایی می‌رسند که بیش از هر چیزی بیشتر نگران قضاوت افراد جامعه در مورد خودشان هستند؛ اینکه آنها فرزندشان را خوب آموزش نداده‌ اند و اهمیت این موضوع برایشان مهم‌ تر از مشکلات احتمالی است که ممکن است برای فرزندشان به وجود بیاید.

در واقع از همینجا است که دخالت دیگران در تربیت فرزند شروع می‌شود و والدین با داشتن چنین دیدگاهی به دیگران اجازه می‌دهند که وارد حریم تربيتی آنها با فرزندشان شوند.

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: