021-22679213

اهميت سلام كردن كودكان (ارتباط موثر)

سلام کردن
دسترسی سریع به محتوای این مقاله

اهمیت سلام کردن کودک

ادب پایه ارتباط متعادل و احترام با دیگران است و فرصت ها به روی افرادی باز است که درست و اصولی رفتار كنند بچه ها مهارتهاي ارتباطی موثر را بايد از زمان كودكی ياد بگيرند ما بزرگتر ها به اهمیت این عبارت واقفیم اما برای كودكان مفهومی غیر انتزاعی و ذهنی دارد سلام کردن، تشکر کردن و خداحافظی کردن رفتاری اصولی است نه انتخابی کودکان از طریق تعامل با همسالان شان با آنها ارتباط برقرار می‌ کنند. اولین قدم در برقراری ارتباط، سلام کردن به دیگری است.

وقتی ما به کسی سلام می کنیم یعنی اینکه من به برقراری ارتباط با تو تمایل دارم آموزش آداب (سلام کردن، مودبانه سخن گفتن، احترام گذاشتن، خداحافظی کردن، درست نشستن، درست غذا خوردن، رعایت نظافت و… نخستین آموزش هایی است که از سن هیجده ماهگی می توانیم آن را شروع کنیم.

کودکان بیشتر از رفتار ما می آموزند تا از گفتار ما؛ پس با عمل خود، رفتار درست را به او بیاموزید. مواقعی که وارد جمع می شوید با صدای بلند و خوش رویی به دیگران سلام کنید گاهی اوقات کودکان سلام کردن را فراموش می کنند. این به دلیل بی ادبی و بی اعتنایی آنها نیست بلکه در لحظه ورود به جایی ، حجم زیادی از افکار و اطلاعات جدید به ذهن کودک را درگیر می کند همین موضوع باعث می شود که قدرت سلام کردن از کودک گرفته شود (در این مورد زیاد به کودک تذکر ندهید)

بهترین کار این است که این آموزش ها را (در قالب بازی، شعر، سرود و قصه) به او بیاموزید با کودک خود یک نمایش لذت بخش اجرا کنید. می توانید هر کدامتان نقش های مختلف را بگیرید. مثلا نقش دو دوست، یا نقش دو نفر که مدت هاست همدیگر را ندیده اند، یا نقش فروشنده و مشتری عروسک های انگشتی و…

حالت چهره در هنگام سلام کردن برای برقراری ارتباط موثر حائز اهميت است چهره تان را اخم آلود و بي حوصله كنيد و با همین چهره به كودكتان سلام کنید عکس العمل کودک چیست؟

در آخر لبخند بزنید و با هیجان و شادی به کودک سلام کنید و بپرسید کدام سلام را پسنديد!؟ بعد از این تمرین کودک باید درک کرده باشد که هنگام سلام لبخند بزند، چهره شادابی داشته باشد و با صدایی محکم و رسا به طرف مقابل سلام كند.

سلام گلهای خندون                    با دندون و بی دندون

سلام به هر پرنده                      که توی باغ می‌خنده

سلام به دشت و دریا                 سلام به کوه و صحرا

سلام بچه‌های با صفا                 چطوره حال شما

باشید همیشه خندان                 چون گل‌های گلستان

سلام به روی ماهتون                 به گرمی نگاهتون

به قلب پاک و صافتون              به موهای قشنگتون

آخرین مقالات

سایر خدمات ما

برای رزرو نوبت فرم زیر را پر کنید

همین الان برای رزرو نوبت اقدام کنید!

دوره مشاوره گروهی با رویکرد تحلیلی برای رشد شخصی

در این دوره دکتر فتانه میرزایی به شما کمک می‌کند تعارضاتی را که در رابطه با خود و دیگران دارید حل کنید و به شخصیتی غنی‌تر دست یابید تا بتوانید احساس رضایت را در زندگی تجربه کنید.

زمان برگزاری دوره: 18 اردیبهشت
ظرفیت محدود!
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره با ما تماس بگیرید: