شکست ها از آغاز کودکی با ما متولد می شوند و تا زمانی که تحت حمایت والدین هستیم آنها سعی می کنند که ما با کمترین ناکامی مواجه شویم حتی والدین ناهنجاری های رفتاری فرزندشان را با جان دل تحمل می کنند.
نقطه شروع ناکامی ها وارد شدن به دنیای اجتماعی مثل است در محیطهایی مثل مدرسه مهد کودک تا اندازهایی این تجربه های شکست برای کودک عادی و لازم است و اما گاها” مشاهده می شود که با کودکی ناسازگار تر و بی قرار تر با تمرکز پایین و در نتیجه ناموفق مواجه می شویم و گزارشات مربی یا معلم در زمینه رفتار و عدم یادگیری کودک برای والدین نا خوشایند و پیامی از ناکامی دلبندشان دارد.
و اینجاست که لازم است والدین به روانشناس کودک مراجعه نمایند و با تست های استاندارد میزان اختلال رفتاری یا یادگیری را بررسی نماید تا بتواند راه حل مناسب را ارائه نماید
با هر گونه عدم سازش یا بی قراری در محیط کلاس و یا ناکامی در یادگیری نمی توان برچسب بیش فعال یا اختلال یادگیری به کودک زده شود
اما والدین باید هوشیار و پیگیر باشند در هر حال در صورت هر گونه اختلالی راه چاره علمی وجود دارد و جای نگرانی نیست به خاطر داشته باشیم که اختلال یادگیری یک بیماری عصبی است و مغز نمیتواند اطلاعات را خوب دریافت ، ارسال و پردازش نماید و اینکه مغز کودک انعطاف پذیری بالایی برای آموزش و جایگزینی شیوه های رفتاری مناسبتر را دارد.
در ادامه باید گفت که ناتوانی یادگیری یا اختلالات یادگیری ارتباطی با هوش یا انگیزه ندارد کو دکان دارای اختلال یادگیری تنبل یا کم هوش نیستند و شاید از دیگران باهوش تر هم باشند تفاوت آنها بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات است به زبان ساده کودک و حتی بزرگسال دارای اختلال یادگیری مطالب را متفاوت می بینند می شنوند و درک می کنند متداول ترین انواع اختلال یادگیری شامل مشکلات خواندن ، نوشتن ،ریاضیات استدلال شنوایی و گفتار می باشد.
از عوامل ایجاد اختلال یادگیری می توان ژنتیک ، خطرات دوران بارداری و نوزادی زایمان زود رس ، وزن کم نوزاد و آسیب های روانی آسیب های جسمی، ضربه به سر یا عفونت های سیستم عصبی و مسمومیت و آلودگیهای محیط زیست را بیان کرد
از رایج ترین اختلالات می توان به نارسا خوانی ناتوانی طیف وسیعی از نارسایی های درک ریاضی ، اختلالات نوشتاری مشکلات ناهماهنگی دست چشم در هنگام نوشتن اشاره نمودند
در اینجا به بعضی از نشانه های اختلال یادگیری جهت تشخیص زود هنگام اشاره می شود:
-توجه کوتاه و مشکل در تمرکز
-حافظه ضعیف
-مشکل در پیروی در دستورالعمل ها
-هماهنگی ضعیف دست چشم با بدن
-مشکل خواندن و درک مطلب
-مشکل در درک مفاهیم جدید
-مشکل در یادگیری الفبا روزهای هفته اعداد و غیره
-دیر صحبت کردن نسبت به سایر کودکان
-رشد آهسته واژگان
باید در نظر داشت در صورت تشخیص نهایی توسط روانشناس متخصص خدمات ویژه مشاوره می تواند در رفع این مشکلات به یاری شما بیاید
خوشبختانه در مرکز آفتاب جلسات گروهی و فردی جهت ,رفع اختلالات یادگیری در حیطه عدم تمرکز و سایر موارد به طور هفتگی منظم و فعال با حضور کودکان برگزار می گردد که موجب رشد همه جانبه کو دکان دارای این اختلالات شده و نیز زمینه امیدواری و آرامش والدین را فراهم می سازد.
با انجام تست های مربوط به عدم تمرکز ، بیش فعالی و … در مرکز مشاوره افتاب همراهیتان میکنیم.